Hej
Ny på detta forum, är väl mest svärdintresserad när det kommer till historia. Viste inte riktigt vilken avdelning jag skulle vända mig till.
Undrar kort om det kanske finns en Svensk översätning på denna bok, om inte, vilken av dom engelska är att föredra?
http://www.sfbok.se/kat/bf/4798.htm
MvH Göran
A bok of five rings
Jodå, den finns på svenska, dels under titeln De fem ringarnas bok (av Miyamoto Musashi), som gavs ut 1984 av Bonniers fakta i översättning av Torbjörn Egerstad (och säkert inte går att få tag i), och dels i en helt ny översättning från i år (förlåt: förra året!) av Stefan Stenudd med titeln Fem ringars bok (Arriba förlag, 2003). Stenudd har tidigare bl a gjort en mycket bra översättning av taoismens mest kända skrift Tao Te Ching, och är själv framstående budoka (aikido och iaido).
Vad gäller de engelska översättningarna du länkar till (det finns många andra!) är den på Shambala förlag översatt av Thomas Cleary, som är en av de allra främsta översättarna av asiatisk religiös och filosofisk litteratur, och en synnerligen framstående kännare av dessa filosofier, så den är nog ett säkert köp. Den andra känner jag inte till.
Vad gäller de engelska översättningarna du länkar till (det finns många andra!) är den på Shambala förlag översatt av Thomas Cleary, som är en av de allra främsta översättarna av asiatisk religiös och filosofisk litteratur, och en synnerligen framstående kännare av dessa filosofier, så den är nog ett säkert köp. Den andra känner jag inte till.