Bra historiska romaner
- Per Andersson
- Medlem
Historiska romaner. Hmmm...
Lindsey Davis: 'The Silver Pigs'. En deckare förlaggd i romarriket år 70 eKr.
Ken Follett: 'Svärdet och Spiran'. Engelsk medeltid. Överraskande bra (givet författaren) tegelsten. Brukar dyka upp på bokrean då och då.
Alexander Kent (pseud): 'Boiltho' serien. Sjöromaner från napoleontiden.
Michael Shaara: 'Gettysburg'. Fiktionaliserad redogörelse över slaget vid Gettysburg. Mycket bra. Filmatiserad, med ungefär halva Hollywood i rollistan. Författarens son har sedan gett sig på att skriva en eller flera 'prequels' och når inte alls samma nivå.
Lindsey Davis: 'The Silver Pigs'. En deckare förlaggd i romarriket år 70 eKr.
Ken Follett: 'Svärdet och Spiran'. Engelsk medeltid. Överraskande bra (givet författaren) tegelsten. Brukar dyka upp på bokrean då och då.
Alexander Kent (pseud): 'Boiltho' serien. Sjöromaner från napoleontiden.
Michael Shaara: 'Gettysburg'. Fiktionaliserad redogörelse över slaget vid Gettysburg. Mycket bra. Filmatiserad, med ungefär halva Hollywood i rollistan. Författarens son har sedan gett sig på att skriva en eller flera 'prequels' och når inte alls samma nivå.
Heter inte boken the Killer Angels, medan filmen heter Gettysburg?Per Andersson skrev:Michael Shaara: 'Gettysburg'. Fiktionaliserad redogörelse över slaget vid Gettysburg. Mycket bra. Filmatiserad, med ungefär halva Hollywood i rollistan. Författarens son har sedan gett sig på att skriva en eller flera 'prequels' och når inte alls samma nivå.
mvh
/Fredrik
- Per Andersson
- Medlem
Re:
Håller med ovanstående om Björn Holms böcker, de är väldigt bra. Favoriten är nog i och för sig hans sjörövarroman, "Kattan och Nordstiernan".
Vänö Linna är också en personlig favorit. "Okänd Soldat" framförallt, men även "Högt bland Saaranjärvis Moar"-trilogin är suverän.
Vänö Linna är också en personlig favorit. "Okänd Soldat" framförallt, men även "Högt bland Saaranjärvis Moar"-trilogin är suverän.
Bra historiska romaner
Vad gäller svensk historia så rekommenderar jag P.O. Enquists romaner å det varmaste. "Musikanternas uttåg" är en makalöst bra roman om arbetarrörelsen framväxt i Västerbotten vid seklets början. Hans senaste, "Lewis resa", är även den fantastisk.
James Ellroys romansvit om Kennedyerans USA har hittills varit suverän. "American Tabloid" och "The Cold Six Thousand" är imponerande, förutsatt att man står ut med Ellroys väldigt speciella sätt att skriva liksom hans morbida intresse för våld.
Jag läste också Umberto Ecos "Baudolino" i vintras, och fastän jag inte tyckte att den var så lysande, så ger den om inte annat intyg på författarens stora historiekunskaper. Vad gällar medeltida idéliv så har jag inte läst någonting i dess like.
James Ellroys romansvit om Kennedyerans USA har hittills varit suverän. "American Tabloid" och "The Cold Six Thousand" är imponerande, förutsatt att man står ut med Ellroys väldigt speciella sätt att skriva liksom hans morbida intresse för våld.
Jag läste också Umberto Ecos "Baudolino" i vintras, och fastän jag inte tyckte att den var så lysande, så ger den om inte annat intyg på författarens stora historiekunskaper. Vad gällar medeltida idéliv så har jag inte läst någonting i dess like.
Pressmeddelande
24 maj 2002
Ny ledamot av Svenska Akademien
Till ny ledamot på stol nr 10 efter framlidne Erik Lönnroth har Svenska Akademien utsett historikern och författaren Peter Englund, som kommer att ta sitt inträde i Akademien vid högtidssammankomsten den 20 december.
Peter Englund är född i Boden 1957 och blev 1989 fil.dr i Uppsala på avhandlingen Det hotade huset. Adliga föreställningar om samhället under stormaktstiden. För allmänheten har han gjort sig känd som författare till en rad böcker med historiska ämnen såsom Poltava (1988), essäsamlingarna Förflutenhetens landskap (1991) och Brev från nollpunkten (1996) samt den brett upplagda skildringen av svensk stormaktstid i Ofredsår (1993) och Den oövervinnerlige (2000).
Peter Englund har även verkat som journalist på uppdrag i Afghanistan och på Balkan. Han innehar sedan 2001 en professur i historiskt och socialt berättande vid Dramatiska Institutet i Stockholm
För en gångs skull har svenska akademien gjort ett riktigt bra val!
----------------------------
Jag har förresten försökt läsa Ellis Peters första roman om broder Cadfael, men det gick helt enkelt inte. Visst verkar boken jättebra(vilket gör det hela ännu värre), men översättningen jag fick tag i var minst sagt ohygglig. Någon som vet var man kan få tag på böckerna på orginalspråket?
- Per Andersson
- Medlem
Historiska romaner
Alexander Kent-serie om Bolitho; ungefär som Foresters Hornblower minus träsmaken, samma historiska tidsperiod.
Forester har f.ö. skrivit flera historiska böcker, bl.a. Generalen, som beskriver ganska bra generalers tänkande under wwI.
O´Brien har jag också hört talas om, men jag tror det stavas O´brien inte o´brian.
Rosemary Sutcliff har skrivit flera ungdomsböcker på tema Brittanien ca år 300.
Jag Claudius (har även varit filmatiserat i en långserie för en 20-år sedan); vem skrev dem? Green? Greene? (inte nobelpristagaren Graham Greene) Samma författare har skrivit flera böcker på temat gamla Rom och gamla Grekland. De var mycket bra och kunniga.
Vår egen Eyvind Johnson i Strändernas svall skriver en något tungläst men intressant version av Odysseen.
- Jag återkommer med flera tips!
Forester har f.ö. skrivit flera historiska böcker, bl.a. Generalen, som beskriver ganska bra generalers tänkande under wwI.
O´Brien har jag också hört talas om, men jag tror det stavas O´brien inte o´brian.
Rosemary Sutcliff har skrivit flera ungdomsböcker på tema Brittanien ca år 300.
Jag Claudius (har även varit filmatiserat i en långserie för en 20-år sedan); vem skrev dem? Green? Greene? (inte nobelpristagaren Graham Greene) Samma författare har skrivit flera böcker på temat gamla Rom och gamla Grekland. De var mycket bra och kunniga.
Vår egen Eyvind Johnson i Strändernas svall skriver en något tungläst men intressant version av Odysseen.
- Jag återkommer med flera tips!
Gillar också Rosemary Suthcliff, fast jag har bara läst ungdomsböcker av henne, och det var några år sedan. Har hon skrivit för vuxna också?
Jag Claudius är skriven av Robert Graves(Tror jag skrev det ovan
)
och det är en av mina favoritböcker, även om författaren skriver lite fristående från historiska fakta ibland.
En annan författare som kan vara riktigt bra ibland är Emile Zola...
Jag Claudius är skriven av Robert Graves(Tror jag skrev det ovan
och det är en av mina favoritböcker, även om författaren skriver lite fristående från historiska fakta ibland.
En annan författare som kan vara riktigt bra ibland är Emile Zola...
-
Niklas Norberg
- Ny medlem
- robert nordin
- Medlem
Dubbelgångaren av Colin Forbes.
Bygger på påståendet att Hitler skulle ha blivit utbytt vid ett
visst tillfälle. Sträckläsningsvarning!
Den grekiska nyckeln av Colin Forbes
Utspelar sig medelhavet, baserat på en verklig händelse
Faderland av Robert Harris
what-if roman. Hitler har vunnit kriget, och vissa "promienta"
herrar börjar avlida lite väl tätt ,
huvudpersonen gör en hemsk upptäckt.
Bygger på påståendet att Hitler skulle ha blivit utbytt vid ett
visst tillfälle. Sträckläsningsvarning!
Den grekiska nyckeln av Colin Forbes
Utspelar sig medelhavet, baserat på en verklig händelse
Faderland av Robert Harris
what-if roman. Hitler har vunnit kriget, och vissa "promienta"
herrar börjar avlida lite väl tätt ,
huvudpersonen gör en hemsk upptäckt.
Sutcliff, Green mfl
Såvitt jag vet så skriver Sutcliff ungdomsböcker och ganska lättlästa vuxenböcker, men det är ju ingen nackdel i sig, möjligen det att huvudpersonen brukar vara tonåringar.
Green jag skrev om är troligen Peter Green, aktiv ca 1960; Stockholms bibliotek har i magasinet hans Gudars vrede och Sulla diktator. Han är kunnig och bra, speciellt bra om Greklands antik. Finns säkert ännu flera utav hans böcker om man söker lite; antikvariskt eller i biblioteksmagasin. Peter Green har också skrivit ämneshistoriska översiktsverk om antiken.
Paul Gedge skrev flera böcker om Egypten, bl.a. om Cleopatra.
Valtari skrev flera böcker än de som nämndes tidigare!
Niklas Krogh har skrivit en ungdoms-trilogi om Alexanders den stores tid. Han menar att Alexander var snarare en slaktare än beundransvärd person...
Green jag skrev om är troligen Peter Green, aktiv ca 1960; Stockholms bibliotek har i magasinet hans Gudars vrede och Sulla diktator. Han är kunnig och bra, speciellt bra om Greklands antik. Finns säkert ännu flera utav hans böcker om man söker lite; antikvariskt eller i biblioteksmagasin. Peter Green har också skrivit ämneshistoriska översiktsverk om antiken.
Paul Gedge skrev flera böcker om Egypten, bl.a. om Cleopatra.
Valtari skrev flera böcker än de som nämndes tidigare!
Niklas Krogh har skrivit en ungdoms-trilogi om Alexanders den stores tid. Han menar att Alexander var snarare en slaktare än beundransvärd person...
Den stegrande kamelen:
Nu har jag läst de tre första böckerna i serien om Aubrey/Maturin av Patrick O´Brian. Det blev bättre när man vant sig vid hans sätt att skriva. Men jag saknar fortfarande C.S Forresters sätt att kunna beskriva en batalj, intesiteten och detaljrikedomen. O´Brian utelämnar ofta detta, och helt plötsligt så har bataljen tagit slut. Det intressanta i böckerna blir interaktionen mellan Maturin och Aubrey, snarare än kriget, sjölivet o.s.v.
Näe... jag vidhåller C.S Forresters, Hornblower, som den bättre av de två i den genren.
Nu har jag läst de tre första böckerna i serien om Aubrey/Maturin av Patrick O´Brian. Det blev bättre när man vant sig vid hans sätt att skriva. Men jag saknar fortfarande C.S Forresters sätt att kunna beskriva en batalj, intesiteten och detaljrikedomen. O´Brian utelämnar ofta detta, och helt plötsligt så har bataljen tagit slut. Det intressanta i böckerna blir interaktionen mellan Maturin och Aubrey, snarare än kriget, sjölivet o.s.v.
Näe... jag vidhåller C.S Forresters, Hornblower, som den bättre av de två i den genren.
-
Dwight D Eishenhower
- Utsparkad
- Kontakt:
annemarie selinkos böcker om desiree Konung Karl XIV Johans gemål är otroligt bra samtidigt handlar den om napolen hur hon träffar napoleons bror när hon ska hämta ut sin far från häktet då revolutionen har brytit utt hur hon blir kär i Napoleon och hur han bedrar henne och Karl XIV Johan har ett öga p henne då napoleon gifter sig med en annan och hon tänker dränka sig själv men då kommer Karl XIV johan och räddar henne och hur han blir kung över sverige och hon tycker det är kallt och tråkigt i sverige hit och dit! Måste läsas
ps EN OTROLIGT BRA BOK MÅSTE LÄSAS!!!!!!!!!!!
10 av 10 poäng!
mvh fredde
ps EN OTROLIGT BRA BOK MÅSTE LÄSAS!!!!!!!!!!!
mvh fredde
Stockholm-en omåtligt ful stad!