Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 15 december 2003, 18:34

Ja77 skrev:Lite kritik mot filmen, en hel del Hollywood fäktning, men inte så mycket som jag förväntat mig, Även om TC gör Katan helt fel och går omkring med Katanan felvänd, efter 1600-talet gick man omkring med eggen uppåt för att kunna dra svärdet snabbare.
Katana bars alltid med eggen uppåt, du kanske tänker på Tachi.

Tachi ansågs däremot omodernt under Edo-perioden, så din tidslinje stämmer rätt bra.
...och de liberala vann och Japan gick från järnålders samhälle till värdsmakt på ca 30 år då de slog ryssarna.
Nog kan man ändå påstå att Japan var ett feodalt samhälle, va... ;)

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 15 december 2003, 19:28

Backis: Är du säker, eller blandar jag ihop vapnen, fick lära mig att före 1600-talet så hadde man svärden "normalt" för ute på slagfältet hadde man tid att dra svärdet, efter 1600-talet blev stads strider vanligt och man riskerade att bli överaskad så man vände på svärdet så eggen var uppåt, så man kunde dra-hugga i en rörelse.

Rättelse Japan var ett feudalt land :oops:

Om jag ska fortsätta hacka på filmen, om fiendens kavaleri står och blänger på dig, vänta med att gruppera infanteiet tills Kavaleriet stormar fram. En disiplinerad skytte linje inte klarar av att blåsa bort lite kavalerister. Ja ja hjältar går inte att döda....

En fråga till någon vapenexpert vilket gevär använde de japanska soldaterna i slutet på 1870-talet. Själv med mina dåliga gevärskunskaper identifierade jag det som ett mauser-liknande sak, för den hadde en spak vid kolven. Om det var ett mauser gevär skulle kavaleriet varit extremt döda.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 15 december 2003, 20:47

Ja77 skrev:
En fråga till någon vapenexpert vilket gevär använde de japanska soldaterna i slutet på 1870-talet. Själv med mina dåliga gevärskunskaper identifierade jag det som ett mauser-liknande sak, för den hadde en spak vid kolven. Om det var ett mauser gevär skulle kavaleriet varit extremt döda.
M1871 Dutch Beaumont, M1874 French Gras och M1871 German Mauser, alla enkelskotts vapen men med enhetspatron i metall och nog med räckvidd för att gör varje kavalleri anfall lönlöst om det inte sker överrraskande i kuperad terräng. Sedan så beror ju resultatet på hur bra skyttarna är.
/Daniel

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 15 december 2003, 21:03

Pricis som jag mistänkte, kavalleriet borde ha blivit slarvsylta. Anfallet skedde över öpen teräng och infanteriet hadde tränat i ett år, men infanteriets befälhavern verkade ha 0 sinne för taktik...

Tack för svaret.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 22 december 2003, 11:31

Imperial Navy är en riktig skräpfilm
http://www.allmovie.com/cg/x.dll

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 2 januari 2004, 11:59

Behöver hjälp att bekräfta. För många år sedan läste jag 60 min över Tokyo på svenska, I boken berättar piloten om ?do litel raiden? (stavning) och hur de släpte brandbomber på den civila? träbebygelsen för att Japanerna skulle "känna" det.

Nu är min fråga bombades civila mål med avsikt under do litel raiden? om så är fallet är Perl Harbo värdens skitfilm där de 3? gånger utrykligen säger att de bara ska bomba militära mål och inte civila.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 2 januari 2004, 13:08

Här finns fakta om "Doolittle-raiden", till och med information om, att en sjöman miste ena armen i en flygplanspropeller, vid flygplansrörelser ombord på USS Hornet inför start.
http://www.doolittleraider.com/

MVH

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 2 januari 2004, 16:29

Ordern var "No non-military targets including the Temple of Heaven would be bombed"

"Bombed target.....a thickly populated small factories district"

Det verkade vanligt att man bombade i tätbebygda områden och träffade civila bygnader på grund av närheten av de riktiga målet.

Ja nu har man fått svar på det. Men hur en fiskebåt kunde bli en Jagare är en annan sak....

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Inlägg av Flavius Aëtius » 5 januari 2004, 22:54

Jag vill anmäla Attackstyrka Z (en av Mel Gimbsons tidigaste filmer) jag kunde välja mellan Plutonen och Attackstyrka Z eftersom jag redan sett Plutonen valde jag ASZ ÅÅÅÅÅÅÅ FY FAEN VA USELT,stor varningsskylt.

Jag läste påhopp på Mel Gibson i de tidigaste inläggen jag vill överklaga jag tycker han presterade bra i Braveheart,Patrioten och We were soldiers men filmerna i sig kan man ju disskutera jag fattar inte hur han kunde gå med på att vara så löjlig i slutet av We Were Soldiers "DU måste berätta vad som hände här" liksom snyft om dom ville få till ett sorgsligt ögonblick tycker jag att dom kunde ha ansträngt sig en aning.
Braveheart är en bra film men jag blir alltid så irreterad på hur dom förvrängt hela historen gud så många fel dom gjort.

En annan film jag vill anmäla är The Bunker den tiden det tog att se den kunde jag slösat på nått viktigare typ studera navelludd.

För att höja stämningen tänkte jag lägga in lite bra filmer.
Stalingrad

Saving Private Ryan-(Men den är inte lika bra efter man sett den några gånger)

Kellys Hjältar-(Fan va rolig den galne pansar föraren är,hel skön kommer inte ihåg va han heter bara)

BoB-(Även om det är en serie förtjänar den en plats(

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 5 januari 2004, 23:19

Jag har sett Attackstyrka Z, och jag kan inget annat än att hålla med om att den är dålig, men jag tycker inte att den är inte så dålig att den passar in i denna tråden

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 6 januari 2004, 01:02

Flavius Aëtius skrev:Kellys Hjältar-(Fan va rolig den galne pansar föraren är,hel skön kommer inte ihåg va han heter bara)

BoB-(Även om det är en serie förtjänar den en plats(
Oddball, spelad av Donald Sutherland. :)

Några citat:
[Oddball sees that the bridge he wants to cross is intact and is pleased with himself]

Still up!

*aircraft bombs bridge*

No it ain't

Kommentar till Moriarity, uppenbarligen är det ju hans fel att bron sprängdes, eftersom han ifrågasatte chansen att hitta en intakt bro.

Why don't you knock it off with them negative waves? Why don't you dig how beautiful it is out here? Why don't you say something righteous and hopeful for a change?

Always with the negative waves Morarity, always with the negative waves.

Hur fixar man lite ny bro? Man ringer sin polare i ingenjörstrupperna

So they tell me. Everybody round here is very friendly. Look, baby, I'm kinda hung up. I need sixty feet of bridge.

Ah, Bellamy, for cryin' out loud. That's the the stinking, most awful, stupid joke and you're always pullin' that stinking awful stupid joke. You don't want in this thing, you don't get in this thing. I cut you in on everything. I don't need you. Sixty feet of bridge I can get almost anywhere. Schmuck!
Och förstås;
Arf arf arf... That's my other dog impression.
:lol:

Oddball i barärmat.
Bild

För att inte tala om Clintans rätt så anakronistiska frilla! ;)
Bild
Bild
Bild

Och nu, om man nu vill hitta fel i denna underbara film, så går det faktiskt;
http://www.moviemistakes.com/film1953

Användarvisningsbild
Andrew
Medlem

Inlägg av Andrew » 23 januari 2004, 23:45

Mosquito Divisionen!! så fult i luft striderna! Tyskarna svänger overkligt mycket med planen, eller kanske går? Och så e resten av filmen mycket overklig/fult gjord.. 8O :D

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Jag är lite förvånad

Inlägg av jimPeMelin » 2 februari 2004, 12:04

Jag är lite förvånad att inte Black Hawk Down tagits upp här ännu.
Jag har inte följt andra trådar på moderna krig-forumen så jag kan ha missat inlägg.

Jag ser den dock som en typisk USA-vända-förlust-till-seger-film, vilket jag tycker är en av de grövsta åtalsspunkterna som finns. Den förminskar dessutom de pakistanska truppernas insats för att rädda de instängda trupperna. Förmildrande omständighet är kanske att de åtminstone visade pakistanierna.

Filmens brott förvärras dock ytterligare för det sätt den först sätter upp premisser för att USAs handlingar ska framstå som legitimare än de verkligen var och sedan att de beskriver utgången som en seger när man inte lyckades uppnå något positivt med hela uppdraget, ens i filmen. I slutet av filmen 'glömmer' man lägligt varför man överhuvudtaget gick in i staden och är nöjd med att nästan ingen amerikan dog.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 2 februari 2004, 12:45

Jag har läst, kan någon bekräfta, att dagarna innan Black Hawk Down incidenten bombade amrekanara av mistag ett torg, stämmer det? om så är fallet förklarar det befolkningens instälning till amrekanarna.

Sedan visar inte Black Hawk Down hur amrekanarna mejar ner den civila pöblen med kvinnor och barn i utan alla fiender verkar vara traditonela beväpnade manliga skurkar i 20-30 års åldern. Ok de visar en kvinna som plockar upp ett vapen i slutet....men de var gjort så att amrekanarna hade maximalt förmildrande omständigheter när de dödade henne....och de vågade inte ens visa det i bild....

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 februari 2004, 23:04

BHD är klart pro-amerikansk. Om intwe det kunde komma en svensk film om t.ex Kongokrisen där en Flygande Tunnan blir nedskjuten och ett gäng tuffisar måste dra in o rädda piloten. Vi kallar den... Röd Ivar Störtad! 8)

Skriv svar