Jag spelar ett textbaserat online-rollspel som utspelar sig i Tolkiens Middle-Earth i tredje åldern, runt år 2460. Det vill säga, ungefär femhundra år innan Ringens krig. Eftersom de flesta spelar amerikansk tid försöker jag värva lite fler europeiska, gärna svenska spelare. Därför passar jag på och gör lite reklam här, i svenska Tolkien-fans högborg.
Spelvärlden expanderar ständigt och består för tillfället av delar av Gondor (Minas Tirith, Osgiliath..) och västra Mordor (Minas Morgul..). Det finns en uppsjö av humanoida raser men alla är inte tillgängliga från första början. För att få spela de mer lukrativa raserna, som alv och troll till exempel, så krävs det att man visat upp sin förmåga att rollspela bra. Yrken och "levlar" existerar inte, allt är skill-baserat och även i övrigt strävar man efter så hög spelrealism som möjligt. Precis som i pen&paper rollspel har man bara ett liv, något som är förvånansvärt ovanligt i liknande onlinespel.
Själv befinner jag mig längst ner i hierarkin i Häxmästarens rike, som snaga i en orc-klan i Minas Morgul. Om någon är intresserad av att spela goblin, kanske till och med gå med i min klan, kontakta mig! Skulle det nu vara nån som är mer intresserade av att spela "good-guy" kommer jag inte stoppa er, om vi nu inte möts på Pelennor Fields, hehe. Fredligare alternativ finns också, hantverkare och köpmän till exempel. Då tiden i spelet går fyra gånger så snabbt som realtid är det bara något år tills Mordor kommer att attackera och rasera Osgiliath och det vill ni väl inte missa?
Mer information finns på deras hemsida:
http://www.middle-earth.us
Här kan man nå själva spelet med telnet (det finns bättre spel-klienter):
[url]telnet://middle-earth.us:4500[/url]
drex.
Mail: michael.stromgren@home.se