Shadows of Isildur, ett online-rollspel i Tolkiens värld

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
drex
Medlem
Kontakt:

Shadows of Isildur, ett online-rollspel i Tolkiens värld

Inlägg av drex » 4 december 2003, 18:28

Hej alla Tolkien-fans!

Jag spelar ett textbaserat online-rollspel som utspelar sig i Tolkiens Middle-Earth i tredje åldern, runt år 2460. Det vill säga, ungefär femhundra år innan Ringens krig. Eftersom de flesta spelar amerikansk tid försöker jag värva lite fler europeiska, gärna svenska spelare. Därför passar jag på och gör lite reklam här, i svenska Tolkien-fans högborg.

Spelvärlden expanderar ständigt och består för tillfället av delar av Gondor (Minas Tirith, Osgiliath..) och västra Mordor (Minas Morgul..). Det finns en uppsjö av humanoida raser men alla är inte tillgängliga från första början. För att få spela de mer lukrativa raserna, som alv och troll till exempel, så krävs det att man visat upp sin förmåga att rollspela bra. Yrken och "levlar" existerar inte, allt är skill-baserat och även i övrigt strävar man efter så hög spelrealism som möjligt. Precis som i pen&paper rollspel har man bara ett liv, något som är förvånansvärt ovanligt i liknande onlinespel.

Själv befinner jag mig längst ner i hierarkin i Häxmästarens rike, som snaga i en orc-klan i Minas Morgul. Om någon är intresserad av att spela goblin, kanske till och med gå med i min klan, kontakta mig! Skulle det nu vara nån som är mer intresserade av att spela "good-guy" kommer jag inte stoppa er, om vi nu inte möts på Pelennor Fields, hehe. Fredligare alternativ finns också, hantverkare och köpmän till exempel. Då tiden i spelet går fyra gånger så snabbt som realtid är det bara något år tills Mordor kommer att attackera och rasera Osgiliath och det vill ni väl inte missa? :)

Mer information finns på deras hemsida:
http://www.middle-earth.us
Här kan man nå själva spelet med telnet (det finns bättre spel-klienter):
[url]telnet://middle-earth.us:4500[/url]

drex.

Mail: michael.stromgren@home.se

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 4 december 2003, 21:22

kostar det något?

drex
Medlem
Kontakt:

Spelet är GRATIS!

Inlägg av drex » 4 december 2003, 23:40

Nej då, Shadows of Isildur är helt gratis.

De som administrerar spelet jobbar helt ideellt och har lagt ner ett hästjobb för att miljöerna ska efterlikna Tolkiens värld. Jag har själv spelat flera liknande spel och den unika kod som finns i Shadows of Isildur liknar inget jag har sett... jag var helt exalterad efter beta-testningen (ungefär ett år sen).

Det är dåligt med konkurrens från liknande spel som bygger på Tolkiens böcker. De jag har testat har varit för inriktade på hack 'n slash och var väldigt orealistiska.

drex.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 5 december 2003, 18:26

Hack 'n' slash är att föredra, rollspel är så grymt tråkiga...

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 5 december 2003, 21:21

hur länge håller det på? kom mer man att komma till ringenskrig till slut?

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 6 december 2003, 00:29

låter lite som Utopia tycker jag..

drex
Medlem
Kontakt:

Inlägg av drex » 6 december 2003, 01:57

Om du ämnar att spela tills Ringens krig skulle du behöva spela ungefär 100 realtime-år, tämligen orimligt.

Hack 'n slash är fantasilöst och saknar mening, enligt min åsikt... men det hindra ju inte folk från att bli kanon-mat. Om de så önskar.

Utopia handlar om att bemästra spelets teknik, SoI handlar om att rollspela, något helt annat.

drex.

Användarvisningsbild
azagul
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av azagul » 9 januari 2004, 10:22

JAG BLEV MEDLEM MEN DEN KNARKAR UPP SEJ HELA TIDEN

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 10 januari 2004, 23:51

Utopia är ett bättre val!

Kan hittas på http://www.swirve.com

drex
Medlem
Kontakt:

Inlägg av drex » 11 januari 2004, 15:09

Utopia är ett bättre val om man föredrar strategispel framför rollspel, det kan jag hålla med om. Dock tillhör SoI och Utopia olika kategorier och kan därför inte jämföras med varandra speciellt bra.

Ikväll är det RPT, Recommended Playing Time, på Shadows of Isildur. Det kommer att vara väldigt många spelare på och någon extraordinär händelse kommer att inträffa. Själv misstänker jag att Mordor kommer att attackera Gondor på något sätt. Bäddar för stort slag med andra ord.

Skriv svar