Slagfält i Sverige!!

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Re: 1600-1700

Inlägg av robert nordin » 8 juni 2002, 01:55

[quote="Galadriel"]Baggenstäket, är det det som ligger mellan Kallhäll och Kungsägen i NV Stockholm?

Nej, Det ligger i Nacka, dvs NÖ Stockholm. Saltsjöbaden och Fisksätra ligger strax intill. Man torde åka via Fisksätra om man skall dit landvägen.

Om man kommer från Syd (med en båt som inte är större än en
Vaxholmsbåt) och skall in till Stockholm så passerar man Baggensfjärden.
Den första delen av "genvägen" intill S. är Baggenstäket, nästa del
heter Lännerstasundet, och den sista sträckan kallas Skurusundet.

Det som du tänker på heter bara "Stäket".

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 8 juni 2002, 11:15

Wittmann skrev:slaget vid Lund , berätta!!!
Det finns en bok som heter just 'slaget vid lund'

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Stäket

Inlägg av Rickard » 8 juni 2002, 23:37

>Det som du tänker på heter bara "Stäket".

Vid Stäket mellan Kallhäll och Kungsängen finns dock något
som kallas ryssgraven. Oklart dock vad som hände där och
vilka ryssar det var som råkade illa ut.

Jonas S
Tidigare medlem

Inlägg av Jonas S » 9 juni 2002, 12:57

Jag läste en artikel för någon dag sedan i Vasabladet där det stod att det skulle startas en sorts "slagfältstour", som skulle bestå av ett slagfält i Sverige plus två i Finland. Slagfältet i Sverige var från 1808-1809 års krig i Umeå-trakten. De andra är Oravais slagfält, Finland (1808-1809) och ett i Alavus, Finland, från något tidigare krig.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Min trädgård

Inlägg av Private Snafu » 10 juni 2002, 10:51

Sommaren 1612 Kalmarkriget.
Dansk/tysk ryttarstyrka blir eliminerad av en allmogehär i "min trädgård".
Eller rättare sagt i mitt bostadsområde :D
Folk som bor här känner inte till speciellt mycket om det en del menar t.o.m att det är en sägen. Men jag vet ....

Pumpkin
Medlem

Inlägg av Pumpkin » 10 juni 2002, 11:28

Danskkrigen under Gustav Vasas söner på 1500-talet utspelades nästan helt inom nuvarande Sveriges gränser. Tyvärr var det inte så mycket till fältslag vad jag vet, mest plundring, belägringar och manövrerande kring gränstrakterna.

Den danske fältmarskalken Rantzau landsteg i Sörmland vid vad som måste varit Sveriges värsta militära kris någonsin sedan gamle kung Gösta kröntes! Jag minns dock inte så mycket mer på rak arm (det var så länge sen :wink: ) men kanske Rantzau besegrades i ett öppet fältslag?

Kalmar fästning har varit belägrad mer än en gång och är ett inspirerande utflyktsmål (inte helt fel på sommaren med Öland i närheten heller). Dykare kanske kan se spår av alla de fartyg som sänktes i sjöslag (och mer än en gång av stormar) under 1500-talet. En resa till Baltikum erbjuder ju platser som Pyhäjoggi, Karl XII's elddop om vi räknar bort Humlebäck, Narva och platsen för övergången av Düna (Dvina). Leijonhuvud besegrade ryssarna där vid ett par tre fältslag ca 1702-1707. Både Gustav II Adolf och Karl X Gustav förde ju också härar i fält där. Jag vet dock inte hur mycket som finns att se på plats idag. De patriotiska letterna kan mycket väl ha satt upp en minnesplakett här och där.

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 10 juni 2002, 14:07

Pumpkin skrev:Danskkrigen under Gustav Vasas söner på 1500-talet utspelades nästan helt inom nuvarande Sveriges gränser. Tyvärr var det inte så mycket till fältslag vad jag vet, mest plundring, belägringar och manövrerande kring gränstrakterna.

Den danske fältmarskalken Rantzau landsteg i Sörmland vid vad som måste varit Sveriges värsta militära kris någonsin sedan gamle kung Gösta kröntes! Jag minns dock inte så mycket mer på rak arm (det var så länge sen :wink: ) men kanske Rantzau besegrades i ett öppet fältslag?

Kalmar fästning har varit belägrad mer än en gång och är ett inspirerande utflyktsmål (inte helt fel på sommaren med Öland i närheten heller). Dykare kanske kan se spår av alla de fartyg som sänktes i sjöslag (och mer än en gång av stormar) under 1500-talet. En resa till Baltikum erbjuder ju platser som Pyhäjoggi, Karl XII's elddop om vi räknar bort Humlebäck, Narva och platsen för övergången av Düna (Dvina). Leijonhuvud besegrade ryssarna där vid ett par tre fältslag ca 1702-1707. Både Gustav II Adolf och Karl X Gustav förde ju också härar i fält där. Jag vet dock inte hur mycket som finns att se på plats idag. De patriotiska letterna kan mycket väl ha satt upp en minnesplakett här och där.
Var på Fredrikstens fästning i Halden för ett par veckor sedan, där står det en minnessten till Karl XII's minne. Den har tydligen bytts ut ett antal gånger (typ 10 gånger) pga av motsättningar mellan Sverige och Norge om hur den ska se ut och vilken text som ska stå på den. Den nuvarande är en ganska blek skapelse i jämnförelse med de tidigare som har stått där.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 10 juni 2002, 16:18

När skulle Rantzau ha landstigit i Södermanland?
Kriget i fråga bör ha varit Nordiska sjuårskriget och då hävdade sig den svenska flottan bra i östersjön.
Rantzau avancerade visserligen upp till Motala ström men sedan kom han inte längre.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 10 juni 2002, 18:28

Brunnbäck 1521. Väldigt lättillgängligt söder om Avesta. Skyltat från Rv70.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 10 juni 2002, 23:06

Citat:
Svensk Militär Historisk Atlas-En guide till slagfält och krigsskådeplatser

Var får man tag i den på nätet?
Kolla på närmaste bibliotek. Jag skulle bli förvånad och upprörd om den inte finns.

Pumpkin
Medlem

Inlägg av Pumpkin » 11 juni 2002, 12:31

Jan-Erik Karlsson, du har rätt, jag missminner mig. Det var ingen landstigning och han nådde "bara" Östergötland. I vilket fall var det väl den sista gången fiendetrupp stod så långt in i dagens Sverige.

Här finns en länk som nämner en del valplatser under Nordiska sjuårskriget:

http://www.blekingemuseum.se/bmcd/blodbad/nordiska.html

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 11 juni 2002, 17:31

virdung skrev:

Då kan beställa den inom SMB gå in på SMB och bli medlem vetja

http://www.smb.nu/eller com
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 12 juni 2002, 00:29

Inte alls lång härifrån ligger ett tydligt bevis på krig. ett skeppsvrak från 1600-talet delvis nerbränt ligger på en ödslig strand i Brofjorden här i vackra bohuslän. Fartygets chef hette Anckarstjärna eller Anckarström, och det var danskarna som anföll han när dom låg för ankar. Tufft!

/Martin

Olov
Medlem

Kanske OT men..

Inlägg av Olov » 12 juni 2002, 16:22

På Visingsö finns det en minneslund, med ett snyggt ortodoxt kors, för ryska soldater som dog i det fångläger som fanns på Visingsö år jag-vet-inte-när...

Olov

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Senaste boken

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 juni 2002, 02:11

Larsson skrev:
Citat:

Kolla på närmaste bibliotek. Jag skulle bli förvånad och upprörd om den inte finns.
Se t ex Claes Wahlöö, "Slaget om Lund", Lund 1998(?)

Finns ett gäng gamla 1800-talspublikationer också, trist språk men intressant att se vad de betonar i sina skildringar.

/Forsberg

Skriv svar