Tack på förhand
Sen då?
Sen då?
Jag har läst Bilbo och LoTR två gånger och känner mig nu redo att läsa nån av de andra böckerna. Vilken av dom ska jag börja med? Jag har Silmarillion, Ringens värld och De förlorade sagornas bok 1 & 2, så det skulle ju vara bra om ni föreslog nån av dom
Tack på förhand
Tack på förhand
- D. Andersson
- Medlem
Re: Sen då?
Silmarillion. Efter det Ringens Värld och sen Sagor från Midgård. Efter det börjar du om med Bilbo, LoTR, Silmarillion, Ringens Värld och sen BOLT 1+2.
- D. Andersson
- Medlem
Skulle själv läsa Silmarrillion först för den är utan tvekan den bättre av allihop men som sagt är det bra att läsa Ringens värld för att kunna knyta ihop de lösa trådarna från trilogin. Du kan ju alltid läsa på alla dina fria stunder så har du nog kommit genom dem snart....
Har även en till fråga jag har inte kunnat hitta boken om Tom Bombadill och undrar om den finns eller det i Ringens värld är det enda
Har även en till fråga jag har inte kunnat hitta boken om Tom Bombadill och undrar om den finns eller det i Ringens värld är det enda
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Börja definitivt med Silmarillion, om det är en god historia du är ute efter med krig, svindlande natur, onda varelser, hjältar, kärlek, svek, och ond bråd död. En bitterljuv bok. De andra böckerna är mer för den som vill leta fakta, ungefär som lexikon, för den inbitne Tolkienfantasten! Men du kanske redan är där... 
Jag räknar inte riktigt in dem i Ringens Värld, eftersom de egentligen inte har något där att göra. Om man vill veta vad som hände med medlemmarna i Brödraskapet efter Ringens Krig (och det ville jag), så finns det mycket skoj i Ringens Värld, men man behöver ju inte läsa hela...Mjo, men tänk på Tom Bombadills äventyr och Blad av Niggle. Det känns lite dumt att läsa dem före Silmarillion. Men jag vet inte riktigt.