Napoleons tio
Napoleons tio
Napoleon brukade ju säga att det fanns tio härförare varje general borde studera. Gustav II Adolf var en av dessa liksom Alexander den Store och Hannibal har jag för mig (rätta mig om jag har fel).
Vilka var de övriga sju och har någon citatet ordagrant?
Vilka var de övriga sju och har någon citatet ordagrant?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Olof Larsson
- Medlem
Efter mycket sökande fann jag detta.
Som synes är det bara sju. Jag antar att den sistnämnda är Fredrik den Store (poäng till Leonidas) men känner någon till de två näst sista?Napoleon once advised: "Read and re-read the campaigns of Alexander, Hannibal, Caesar, Gustavus Adolphus, Turrene, Eugene, and Frederick. This is the only way to become a great captain and to master the secrets of the art of war." (http://www-cgsc.army.mil/csi/research/w ... uelfer.asp)
Eugene och Turenne
Vogel frågar om Eugene och Turenne.
Efter en kik i uppslagsboken(!) tror jag faktiskt att Eugene är mannen bakom den tunga tyska kryssaren Prins Eugen, ity bla.:
prins Eugen av Savojen, i österrikisk tjänst, fältmarskalk från 1693, segrar mot Turkiet och senare även Spanien tillsammans med Marlborough (en annan av tidens stora härförare) i Blenheim. Även god statsman och kejsarrådgivare.
Turenne, bla: Henri de lag Tour d´auvergne Turenne, 1611-75. Fransk marskalk. Stor skicklighet i omsorgsfulla förberedelser och snabba och överraskande manövrar.
Efter en kik i uppslagsboken(!) tror jag faktiskt att Eugene är mannen bakom den tunga tyska kryssaren Prins Eugen, ity bla.:
prins Eugen av Savojen, i österrikisk tjänst, fältmarskalk från 1693, segrar mot Turkiet och senare även Spanien tillsammans med Marlborough (en annan av tidens stora härförare) i Blenheim. Även god statsman och kejsarrådgivare.
Turenne, bla: Henri de lag Tour d´auvergne Turenne, 1611-75. Fransk marskalk. Stor skicklighet i omsorgsfulla förberedelser och snabba och överraskande manövrar.
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem
Inte Atilla
Tror inte det var Attila av någon anledning gillar jag inte honom
men kanske Flavius Aëtius var en 
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Panzerschreck
- Medlem