Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 november 2003, 12:11

Rubber Duck skrev:Jag får lite deja vu känsla här :wink: Jag gissar på Olof Håkonsson
Det var den siste regenten av folkungaätten.

Jag är nog rätt insnöad påBjälboätten, men inte så senil att jag frågar samma fråga två gånger :D (Ännu...)

Men det fanns en senare folkunge, som jag ännu inte riktigt fattar hur man kunde bortse från när man plockade in folk från utlandet efter Margarethas regenttid.

Svaret står förmodligen att söka i den tidens interna politik.

Men som sagt, jag glömde bort faktumet att man inte får söka i böcker och på nätet för att fina svaret, så det är en pundig fråga, försöker komma på en ny.

Eller, kan man tänka sig ett enstaka undantag, och låta Skalmännen få botanisera i böcker och på nätet?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 november 2003, 14:35

Sorry, jag vet inte vad man kan fråga som samtidigt inte får forskas i, utan måste kunnas utantill utan böcker eller Google.

Så eftersom faktiskt Engan nämnde Chilperik, och Chilperik var kung har jag bett honom ta över och hitta på en "bra" fråga...

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 26 november 2003, 15:04

Tja, OK.. tack, antar jag :-)

Fast då har ju jag problemet i stället.. hmm.. vi kanske skulle ge upp och köra med att det är ok att kolla källor egentligen. Vad tycker folk?

Men tills vidare, här kommer en fråga som inte bör vara för svår att klara utan källor:

Vad hette den man som tillskrivs en metodologisk regel, ofta felciterad och misstolkad men som i original löd: "Pluralitas non est ponenda sine necessitas", dvs. "Mångfald skall inte förutsättas om det inte är nödvändigt"? Var undervisade han i sitt hemland, och ungefär när levde han?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 november 2003, 16:06

(svaret på den siste folkungen finner du på strängen Folkungaättens huvudgren)

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 26 november 2003, 16:40

Occam? Han med rakkniven?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 26 november 2003, 16:44

Japp. Och citatet är just denna "rakkniv". Men jag tror jag vill ha fullständigt namn, universitetsorten han undervisade vid och en åtminstone ungefärlig tidsangivelse också :-)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 26 november 2003, 23:58

Engan skrev:Fast då har ju jag problemet i stället.. hmm.. vi kanske skulle ge upp och köra med att det är ok att kolla källor egentligen. Vad tycker folk?
Det tycker jag absolut, eftersom det
- är så i de andra quizarna
- ger större möjlighet att skriva svåra frågor, och framför allt:
- leder till större egenaktivitet, eftersom man fritt kan kasta sig över sina böcker och leta efter svaret (och dessutom se en massa annat intressant på vägen)m i stället för att bara torrt konstatera "det kan jag" eller "det kan jag inte (gäsp!)".

Idealet borde ju vara att aktivera och involvera så många som möjligt, och inte bara dem som råkar vara extra väl inlästa på medeltiden och dessutom ha bra detaljminne.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 november 2003, 00:02

Engan skrev:Men jag tror jag vill ha fullständigt namn, universitetsorten han undervisade vid och en åtminstone ungefärlig tidsangivelse också :-)
William av Ockham (Occam), Oxford University, en av de främsta företrädarna för den briljanta vetenskapliga blomstringen bland franciskanerna i Oxford under 1200- och 1300-talet (Ockham, Grosseteste, Roger Bacon, m fl). Ockham var verksam under 1300-talet (om jag inte missminner mig föddes han någon gång i slutet av 1200-talet).

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 27 november 2003, 09:22

Lindir skrev:
Engan skrev:Fast då har ju jag problemet i stället.. hmm.. vi kanske skulle ge upp och köra med att det är ok att kolla källor egentligen. Vad tycker folk?
Det tycker jag absolut.
Det tycker jag absolut inte!

UrsusRex tog upp den här frågan förut i detta quiz, men jag och Teodric argumenterade för att man inte skall få "fuska". Det roliga med quizen är enligt min mening att det är ett slags frågesport, att man försöker svara ur minnet.

Jag vet inte hur det är i alla andra quiz, men i vissa får man ju söka i källor. Jag har sett exempel på att folk svarat med citat ur NE eller rentav med en länk. Vad är det för roligt med det?

Och så mycket aktivitet krävs det sällan för att ta reda på svaret på en fråga. I frågan ovan räcker det med att söka på citatet för att komma fram till Occam och ta reda på var och när han verkade.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 november 2003, 10:16

Rubber Duck skrev:Jag vet inte hur det är i alla andra quiz, men i vissa får man ju söka i källor. Jag har sett exempel på att folk svarat med citat ur NE eller rentav med en länk. Vad är det för roligt med det?
Inget alls, och när jag fick ett sådant svar räknade jag det som inget svar alls och underkände det trots att det var tillåtet att använda litteratur för att komma fram till svaret. Ett peka på någon och säga "han kan svaret" är naturligtvis inte att svara på frågan.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 27 november 2003, 10:24

Att ha en fusk-regel på ett web-forum är ju lite problematiskt, heh. Själv tycker jag idén att svara på en quiz med ett citat är lite trist men av skälet ovan tror jag inte riktigt på att göra det till en fast "regel". Mer som en... uppmaning.

Jag tror Lindir har frågan? (Om Engan godtar hans svar? Om inte tror jag någon får citera någonting :lol: )

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 27 november 2003, 10:49

Lindir har absolut rätt. Varsågod!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 28 november 2003, 01:48

Vilken berömd svensk kyrkoman donerade på 1200-talet ett hus i Paris för användande som kollegium (studenthem) för studenter från Uppsala?

Varsågoda att använda de böcker ni behöver för att hitta svaret (om ni nu inte råkar kunna det ändå).

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 29 november 2003, 14:14

Lindir skrev:Vilken berömd svensk kyrkoman donerade på 1200-talet ett hus i Paris för användande som kollegium (studenthem) för studenter från Uppsala?
Kalle Anka på danska, d.v.s. Andreas And.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 30 november 2003, 02:47

Dilbert skrev:Kalle Anka på danska, d.v.s. Andreas And.
Helt rätt!

Andreas Andreae And (död 1317) var länge (under sju ärkebiskopar!) domprost i Uppsala. Han hade en magisterutbildning från Paris (vilket var mycket ovanligt på den tiden) och var sedan verksam i alla upptänkliga områden i Uppsala. Bl a satt han tidvis i kungens råd och satt som enda kyrkliga representant i kommittén som utarbetade Upplandslagen (under ledning av hans kusin lagman Birger Persson), varvid han åstadkom en långt senare beundrad syntes av kanonisk rätt och svensk rättstradition.

Bland hans betydande donationer är de mest kända det nämnda studentkollegiet i Paris 1281 och Helgeandshuset i Uppsala 1303 (det första i Sverige - Helgeandshus var en medeltida sjukvårdsinrättning i kyrklig regi). Slutligen donerade han genom sitt testamente 1316 en holme i Fyrisån i Uppsala (med tillhörande jordegendomar som ekonomisk bas) till domskolans studenter, den s k Kvarnholmen, den holme som numera Upplandsmuseet ligger på. Namnet Studentholmen, som användes under 1500-talet, antyder att Uppsala universitets tidiga studenter med stor sannolikhet hade detta hus som studenthem.

Studentkollegiet i Paris låg vid Rue Serpente, mitt i Quartier Latin, och var i bruk en bit förbi mitten av 1300-talet. Det inköptes av Andreas 1285 och donerades som sagt 1291. Där fanns plats för 12 studenter plus en kurator och en föreståndare. Reglerna finns bevarade och ger en god bild av dåtida studentliv - bl a lästes tidegärden dagligen, endast latin var tillåtet även på fritiden och allt sjungande och annat oljud förbjudet i trädgården. Schack- eller tärningsspel, skuldsättning, hund- eller fågelhållning och nattsudd var var också förbjudet.

Detta kollegium i Paris åtföljdes under 1300-talets gång av kollegier för Linköpings- och Skarastudenter. 1329 fanns följande antal svenska stundenter i Paris:
Uppsalakollegiet: 15
Linköpingskollegiet: 3
Skarakollegiet: 4
övriga utspridda studenter: 12
samt därtill kanske något tiotal svenska dominikan- och franciskanstudenter. Sammanlagt alltså ett 40- eller 50-tal.

Nästa fråga går följaktligen till Dilbert.

Låst