Ryska flygmanövrar
Mig-29 var ett mycket bra plan, för den uppgiften den var konstruerad, som en "point-defens fighter" väst viste inte om hjälmsiktet vilket ger en mycket stor fördel i en närstrid. Mig-29A hade radarstyrda medeldistans misiler någon F16A saknade. Så i teorin skulle Mig-29 vinna både på avstånd och närstrid.
Nu är Mig-29 föråldrad...eftersom ingen aktiv utvekling utförs. Mig-29 var ett typiskt ryskt plan som skulle användas i överlägset antal mot väst plan.
Nu är Mig-29 föråldrad...eftersom ingen aktiv utvekling utförs. Mig-29 var ett typiskt ryskt plan som skulle användas i överlägset antal mot väst plan.
- Panzerschreck
- Medlem
Ja77
jag är långt ifrån en radar expart ska jag ju säga
men på
http://www.aeronautics.ru/news/news001/afm165.htm
står lite om Mig29A och dess problem
jag är långt ifrån en radar expart ska jag ju säga
men på
http://www.aeronautics.ru/news/news001/afm165.htm
står lite om Mig29A och dess problem
The N-019 radar has a detection capability of 120*, i.e. 60* to either side. However, only 50* of the 120* sector can be used for detecting and tracking an airborne target. This 50* tracking cone must be set manually to the anticipated target's direction to receive a firing solution. It seems that the radar was constructed to concentrate more on weapons employment, rather than giving the pilot an overview of the tactical situation. The HUD symbology is very sparse. Even when the target is locked-on, it does not display any vital data, such as altitude or ranges. The radar does not feature a track-while-scan (TWS) mode and after locking on to a target, any other contacts will disappear
De är skilnad mellan pålitlighets problem och användarfientlighet och medelmåtliga prestanda. Enligt texten verkade inte det var något fel på pålitligheten dock var radarn användarfientlig och teknisk begränsad.
Mig-29 radar var inte bra och piloten behövde hjälp från markradarn, men radarn fylde sin funktion. Som att säga att ett kikar-sikte har kast synfält och är almänt värdelöst för att spana med men den fyller sin funktion. Idialet som många västplan kunde var att göra bägge sakerna både spana och sikta.
Mig-29 radar var inte bra och piloten behövde hjälp från markradarn, men radarn fylde sin funktion. Som att säga att ett kikar-sikte har kast synfält och är almänt värdelöst för att spana med men den fyller sin funktion. Idialet som många västplan kunde var att göra bägge sakerna både spana och sikta.
- Olof Larsson
- Medlem
Men nu är det kanske inte så där väldigt intressant hur enPanzershreck skrev:Om vi satte upp ca 4st ryska SU-37 mot 4st amerikanska F-15, vilka skulle då ha oddsen på sin sida...
-På långt håll
-På medeldistans
-äkta dogfight
Men finns det nån tvivel om att dom moderna ryska planen håller samma standard som de amerikanska?
20-30 år gammal F-15 klarar sig mot en sprillans ny Su-37.
Det är väl lika intressant som hur en F-15A klarar sig mot en upphottad MiG-15.
Frågan är i så fall hur Su-37:or med ryska stridsledningsflygplan
står sig mot AWACS och F-22.
Något säger mig att Su-37:orna inte skulle ha "en sportmössa".
Varför är alla så besatta av SU-37 de är bara en prototyp med "felvända" vingar som verkar lova hög manöverförmåga, den är inget komplet vapensystem och ingen serie tillverkning har startats eller är planerad.
Ta istället SU-30 eller någon annat plan ur 30-serien.
Sedan den sida som har yttre radarhjälp med tex AWACS eller markradar har en stor fördel. Amreknarna har alltid haft radarunderstöd samtidigt som de har gått in med liv och lust för att förstöra motståndarens radar och radarlenings system, vilket gör en enorm efekt skilnad.
Eftersom vi inte vet hur "osynligt" en F-22 är eller hur bra en flankers radar är kan vi inte göra en bedömning, eftersom alla äkta värden är hemliga.
Ta istället SU-30 eller någon annat plan ur 30-serien.
Sedan den sida som har yttre radarhjälp med tex AWACS eller markradar har en stor fördel. Amreknarna har alltid haft radarunderstöd samtidigt som de har gått in med liv och lust för att förstöra motståndarens radar och radarlenings system, vilket gör en enorm efekt skilnad.
Eftersom vi inte vet hur "osynligt" en F-22 är eller hur bra en flankers radar är kan vi inte göra en bedömning, eftersom alla äkta värden är hemliga.
- Panzerschreck
- Medlem
Helt fel av mig, glömde att s-37 saknar ett u i betekningen.
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/s-37.htm
Ok ryssarna har en prototyp su-37
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/su-37.htm
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/s-37.htm
Ok ryssarna har en prototyp su-37
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/su-37.htm
Toppa strykorna istället!
En rysk styrka skulle ju även kunna operera med luftburen radar (ingen fiende har hittills gjort det) samt markbaserad radar och de skull exemplevis kunna använda moderna versioner av Mig-31 på långt håll följt av SU-27, SU-30 och SU-35 på medeldistans och i dogfight och även kanske Mig-33. Hur skulle det se ut om Ryssland "toppade" med sina bästa förband med de bästa vapnen mot ett "toppat" USA/NATO som det som utkämpade Irak 1991 eller Kosovo 1999? Smaskigt...Panzershreck skrev:Om vi satte upp ca 4st ryska SU-37 mot 4st amerikanska F-15, vilka skulle då ha oddsen på sin sida...
-På långt håll
-På medeldistans
-äkta dogfight
Men finns det nån tvivel om att dom moderna ryska planen håller samma standard som de amerikanska?
Kom nämligen ihåg det, de förband som sattes in i de båda krigen var "toppade". Men ryssarna kan också "toppa". En hel del av deras piloter lär vara helt fruktansvärda människor av "ubermenschen"-typ och med totalt dödsförakt.
Gå in på http://www.acig.org, de har massor av diskussioner om allt detta. Flera av dessa diskussioner har pågått i flera år, så det finns mycket data där.
Men dock, alla hänvisningar till nya ryska plan faller till viss del på att de flesta av dem (undantaget de som exporterats till länder som Indien, Kina och Malaysia) existerar i endast ett fåtal exemplar, eftersom ryska flygvapnet inte har råd att köpa dem.
Det ryssarna prioriterar är att uppgradera Mig-29 och Su-27 till mer allroundkapacitet, samt att moderinsera radar och elektronik. De är nog bra plan, men de är inte i samma klass som F-22 och JSF. Så enkelt är det...
Ryska flygvapnet flyger väldigt lite, de har brist på reservdelar och har ibland inte ens råd att köpa bränsle. Visst har de A-50 Mainstays, men eftersom både Indien och Kina utvärderade systemet och kom fram till att de ville köpa andra system så kan man kanske misstänka att det inte håller väldsklass. Även om det naturligvis också kan bero på andda faktorer.
Men dock, alla hänvisningar till nya ryska plan faller till viss del på att de flesta av dem (undantaget de som exporterats till länder som Indien, Kina och Malaysia) existerar i endast ett fåtal exemplar, eftersom ryska flygvapnet inte har råd att köpa dem.
Det ryssarna prioriterar är att uppgradera Mig-29 och Su-27 till mer allroundkapacitet, samt att moderinsera radar och elektronik. De är nog bra plan, men de är inte i samma klass som F-22 och JSF. Så enkelt är det...
Ryska flygvapnet flyger väldigt lite, de har brist på reservdelar och har ibland inte ens råd att köpa bränsle. Visst har de A-50 Mainstays, men eftersom både Indien och Kina utvärderade systemet och kom fram till att de ville köpa andra system så kan man kanske misstänka att det inte håller väldsklass. Även om det naturligvis också kan bero på andda faktorer.
Enligt "Iran Iraq war in the air" så hade iranierna inga större svårigheter att undgå upptäckt av Mig-29A, även på avstånd på ca 40 km. Dels var radarn oerhört sårbar för störning, dels så hade den enligt dessa iranska piloter oerhört svårt att hålla låsningen på ett mål som manöverade.Ja77 skrev:De är skilnad mellan pålitlighets problem och användarfientlighet och medelmåtliga prestanda. Enligt texten verkade inte det var något fel på pålitligheten dock var radarn användarfientlig och teknisk begränsad.
Enligt ACIG så är Iran nu såpass missnöjda med de Mig-29A man köpte efter Iran-Irakkriget att man nu har tagit typen ur fronttjänst. Detta eftersom den dels är oerhört underhållsintensiv, och också att Iran saknar det markledningssystem som krävs för att använda typen effektivt.
-
Gutekrigaren
- Medlem