Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 21 november 2003, 10:19

Rubber Duck skrev:Okej, en enkel fråga: Vilket var det sista folk i Europa som kristnades (från hedendomen vill säga, inte judar och muslimer)? Hur gick det till när det kristnades?
Samogiterna, ngn gång i början av 1400-talet. Det var ju den Litauiske fursten Vytautas som konverterade i slutet av 1300-talet och gjorde Litauen kristet. Samogiterna i norra Litauen var väl de sista som kristnades där. Fast jag tycker det är lite fel att fråga efter det sisat folket i Europa som krisntats, eftersom det funnits grupper i Europa som aldrig antagit kristendomen

/DK M

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 21 november 2003, 11:25

Nja, det kanske var en slamkrypare. Medges att det funnits grupper som aldrig kristnats, därför förtydligade jag med att det inte gällde judar och muslimer.

Jag var ute efter litauerna, som kristnades genom att deras furste Jagiello 1386 konverterade till kristendomen för att kunna äkta den polska prinsessan Jadwiga och väljas till kung av Polen. I personalunionen kunde Polen och Litauen förenas mot den gemensamma fienden Tyska orden. Tyska orden kunde inte heller längre rättfärdiga sina angrepp mot litauerna med att kalla dem korståg. Den jagiellonska ätten blev kvar på den polsk-litauiska tronen tills Sigismund Wasas morfar Sigismund August dog 1572.

Din tur Djingis!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 22 november 2003, 12:23

Ja okey, fast jag har aldrig fattat om det var Jogialla eller Vytautas som kristnade samogiterna. Nåväl:

Den irländske (munster) kungen som besegrade vikingarna men stupade själv i slaget vid Clontarf

/DK M

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 23 november 2003, 13:13

Brian Boruma

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 23 november 2003, 15:41

MrMR skrev:Brian Boruma
Japp, rätt!

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 23 november 2003, 16:08

Ok, han nämns för övrigt som hastigast i den historiskt tvivelaktiga men mycket underhållande boken Röde Orm av Frans G Bengtsson.

Nästa fråga: Vem var den förste Merovingiske (eng. Merovingian) kungen?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 23 november 2003, 17:40

MrMR skrev:Ok, han nämns för övrigt som hastigast i den historiskt tvivelaktiga men mycket underhållande boken Röde Orm av Frans G Bengtsson.

Nästa fråga: Vem var den förste Merovingiske (eng. Merovingian) kungen?
Clodvig?

Qristin
Medlem

Inlägg av Qristin » 24 november 2003, 09:51

Merovech?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 24 november 2003, 11:16

Det beror väl lite på hur man definierar "kung" och hur stor del av Frankrike man tycker att någon skall ha varit kung över..

Merovech var stamhövding över en germanisk stam bland de som kallas de saliska frankerna (tror jag). Tror inte han kallade sig för kung. Det gjorde däremot hans son Childeric I, men i praktiken var inte han heller mer än en glorifierad stamhövding. Hans son i sin tur däremot, Clovis I (eller Klodvig, som han kallas i Sverige, och som också var den förste merovingiern som blev kristen) utvidgade sitt herravälde till en tillräckligt stor del av frankerna för att praktiskt kunna kallas kung.

Så det är väl lite av en tvistefråga? Merovech räknas som ättens stamfar, Childeric var först med att kalla sig kung, Clovis med att vara det i realiteten..

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 24 november 2003, 22:31

Förvisso har du helt rätt Engan men min fråga var vem som räknas som den första Merovingiske kungen.

Clovis I räkans som den förste kungen i den ätten och därför ger jag Dan Koehl rätt och lämnar över bollen till honom.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 25 november 2003, 11:35

MrMR skrev:Förvisso har du helt rätt Engan men min fråga var vem som räknas som den första Merovingiske kungen.
Jo jag såg det. Och ville bara påpeka att det beror på hur det "räknas". Alltid bra om frågor är formulerade så det inte kan vara någon tvekan om vad de betyder.
MrMR skrev: Clovis I räkans som den förste kungen i den ätten och därför ger jag Dan Koehl rätt och lämnar över bollen till honom.
Det är bara frågeställaren som vet vad han menade med frågan, så han/hon har naturligtvis alltid rätt :-) Men jag tror Childeric I hade blivit tämligen sur om du sagt till honom att han inte "räknas" som kung.. och när en merovingier blev grinig blev det vanligen inte så trevligt.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 25 november 2003, 22:26

Ok, jag ska ta det i betänkande om jag någon gång i framtiden har turen att få ställa en ny fråga i en quiz. (Never be rude to a Merovingian....)
Jag måste erkänna att jag nästan fick panik nät jag insåg att det var min tur. Jag är geovetare och inte historiker. :oops:

/Martin

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 november 2003, 22:58

Lite tveksam om jag verkligen hade rätt där, men:

Vem var den siste kände representanten för folkungaätten (Bjälboättens kungliga gren) i Sverige, död på sent 1300-tal.

Vad hette han?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 november 2003, 10:10

Sorry, jag glömde bort att man inte får söka information utan måste kunna svaren, då var nog den här frågan lite svår.

Skall tänka ut en vettigare, återkommer med bra fråga snart...

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 26 november 2003, 10:18

Jag får lite deja vu känsla här :wink: Jag gissar på Olof Håkonsson, son till den norske kungen Håkon Magnusson och den danska prinsessan Margareta. Olof var redan kung i Norge och Danmark och skulle utses till kung i Sverige. Men han dog redan i unga år och i stället blev hans mor drottning Margareta Sveriges "husbonde"

Låst