Underjordisk krigföring genom historien

Skriv svar
jofredes
Medlem

Underjordisk krigföring genom historien

Inlägg av jofredes » 14 november 2003, 13:22

Underjordisk krigföring har uppmärksammats igen efter striderna kring grottorna i afganistan.
Under Vietnamkriget så uppmärksammades ju striderna i de vietnamesiska tunnlarna, främst då i järntriangeln och jänkarna hade specialtränade förband för strid i dessa tunnlar sk tunnelråttor. Denna taktik hade använts i århundraden av Vietnameserna.
Under striderna i Namibia hade Swapo liknande tunnelsystem längs gränsen till Angola. Sydafrikanerna undvek så vitt jag vet att försöka ta sig ned i dessa tunnlar och tillämpade den amerikanska taktiken från ca 1970 med att släppa vaccumbomber ovanpå dem.
I Turkiet finns det byar som har byggts underjordiskt pga av strategiska skäl.
Under första världskriget byggde man mineringar i tunnlar inder varandras skyttegravar.
Och ända sedan assyriernas dagar har man under belägringskrigföring grävt mineringar och motmineringar under belägringar.

Är det nån om vet läget på påskön, hade man nån sorts tunnelkrigföring där oxå?
Vilka fler ställen har man tillämpat tunnelgrigföring?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 14 november 2003, 15:00

Det enda jag kan komma på om Påskön som har med tunnlar att göra är väl att man använde dem som begravningsplatser? Ett vagt minne av att en del ska ha flytt in i grottor under oroligheter också men mer minns jag inte av den saken.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 18 november 2003, 10:31

Under första världskriget byggde de väl tunnlar som gick under fiendens linjer, som de sen fyllde med sprängmedel och tände på. Jag vet inte hur vanligt detta var men det användes av båda sidorna vid ett flertal tillfällen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 18 november 2003, 13:36

Japanska befästa öar under VK2 känns relevant i sammanhanget. Iwo Jima's tunnelsystem t.ex.

Ett berömt tillfälle med "tunnelkrigföring", nåja, underrättelseinhämtning åtminstone, är de västallierades tunnel under Berlinmuren på 50-talet. Syftet var att koppla in sig på de sovjetiska styrkornas kommunikationsnät, varav mycket gick genom just Berlin. Tråkigt nog för amerikanerna sket sig operationen omgående. Liknande projekt lär ha pågått i Wien.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 18 november 2003, 13:40

Man kan även nämna striderna som fördes i i Vietnam, Vietcong (NVA) uppförde ju verkligen enorma tunnelsystem där det förekom en hel del stridande.

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 18 november 2003, 17:54

I det senste nummret av "Pennan och svärdet" skrev de att i nästa nummer kommer en artikel om detta. Mest om WWI dock.

T

Skriv svar