Det kan ju inte ha förbigått någon att jag var i Istanbul nyligen - i museet där fanns bland annat just ett sådant svärd med framåtböjd klinga (kopis), och jag sökte då i minnet efter ett namn, utan att lyckas. Min fråga lyder - under vilka tidsperioder och i vilka områden användes svärd med sådant utseende?kopis, det korta enkeleggade huggsvärdet med framåtkurvad klinga eller den andra typen av svärd hopliterna använde, xiphos som hade en "lövformad" klinga (dvs. den blev bredare framtill innan den smalnade av mot spetsen) som var rak, dubbeleggad och (väl?) vanligen lite längre än på kopis-svärden. Fast å andra sidan var väl xiphos mer standardbeväpning och kallas ju även för "hoplitsvärd".
Andra frågan: Ett (endast ett av väldigt många) svärd i samlingarna var väldigt annorlunda (tyvärr blev mitt foto av det helt oanvändbart). Det var (måste ha varit) ett tvåhandsvapen, med lätt böjd men massiv och synbarligen ganska tung klinga, med eggen på den konvexa sidan. Som en stor hugg-sabel. Hur ett sådant vapen rimligen kunde användas tvåhandat förstod jag inte så jag tittade närmare och såg då att även insidans kant hade egg, men bara de yttersta ca 20 centimeterna. Klingan som helhet uppskattar jag till kanske 120 centimeter.
Någon som känner till liknande vapen? Det var ett av "sultan Xxxx's sword", de hade långa rader med såna. Minns inget årtal. De äldsta såna var från 8-900-tal tror jag - med reservation för vilka de exakta titlarna var, det varierade en hel del - och de fanns åtminstone fram i 15-1600-tal.