Manchuriet

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 september 2003, 18:25

Nico skrev:Manchuriet var väl en av dom mest lyckade av dom Sovjetiska anfallen.
Jag skulle nog vilja saga att operation Bagration ar den bast genomforda operationen eller inringningen av 6;e armen i Stalingrad. Jag tycker sovjets offensiv mot japanerna 1945 var bra men just som nagon skrev motstandet var inte sarskilt svart.

/Martin

Användarvisningsbild
Clarre
Ny medlem

Manchuriet

Inlägg av Clarre » 13 november 2003, 16:56

nja man kan väl säga att Manchuriet var väldigt roligt för sovjeter.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Re: Manchuriet

Inlägg av Petter D » 13 november 2003, 18:25

Clarre skrev:nja man kan väl säga att Manchuriet var väldigt roligt för sovjeter.
Öhh? 8O

Det dog bara 50 000 man. Oj så skoj. Krig är kul.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 14 november 2003, 13:44

Larsson skrev:
Doktor Edward J. Dreas arbete om
Khalkin Gol/Nomonhan
kan jag också rekommendera.
Tackar tackar!
Mycket intressant konflikt.

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 14 november 2003, 21:43

Centurion skrev:
Clarre skrev:nja man kan väl säga att Manchuriet var väldigt roligt för sovjeter.
Öhh? 8O

50000? Snarare 12000...

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 14 november 2003, 21:51

Boroda skrev:
Centurion skrev:
Öhh? 8O

50000? Snarare 12000...
Så vad menar du? är det roligt när "bara" 12 000 man dör?

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 14 november 2003, 22:12

L. Josephson skrev:
Boroda skrev:
Centurion skrev:
Öhh? 8O

50000? Snarare 12000...
Så vad menar du? är det roligt när "bara" 12 000 man dör?
Nej, faktiskt inte...men det är ändå skillnad på 50000 och 12000...och sett ur WWII-synpunkt, så var det ganska små förluster

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 14 november 2003, 22:24

Det måhända men du sa det på sådant sätt så jag började undra, 12 000 är ändå ganska mycket, en division.

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 14 november 2003, 22:26

L. Josephson skrev:Det måhända men du sa det på sådant sätt så jag började undra, 12 000 är ändå ganska mycket, en division.
En division ja...för det erövrade de hela Manchuriet och satte 600000 japaner ur spel...hur många divisioner är det?

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 14 november 2003, 23:02

Boroda skrev:
L. Josephson skrev:Det måhända men du sa det på sådant sätt så jag började undra, 12 000 är ändå ganska mycket, en division.
En division ja...för det erövrade de hela Manchuriet och satte 600000 japaner ur spel...hur många divisioner är det?
Sovjet var totalt överlägsna, mycket mer stridsvagnar/plan, mer manskap, bättre utrustning. Det jag försöker säga är att 12 000 människor är ganska stor förlust, kanske inte just i denna situationen med tanke på resultatet.

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 22 november 2004, 11:20

Det är ett intressant ämne eftersom min farfar deltog i slaget och därefter skötte han Japanska fångar.
PS det var mycekt artiga :D

Användarvisningsbild
Hogland
Medlem

Inlägg av Hogland » 23 november 2004, 15:27

Öarna som också togs av ryssarna under Manchuriet-offensiven och som det fortfarande dipsuteras vilka som äger är Kurilöarna melan Kamjatka-halvön och den nordligaste japanska ön Hokkaido. Om man tittar på en karta så ser man tydligt att gränsen i den kuriliska skärgården går löjligt nära den japanska gränsen, ungefär samma fenomen som man kan se om man tittar på en karta över Medelhavet och den grek-turkiska gränsen.

Till saken hör att dessa öar bobos, eller beboddes åtminstone fram till det sovjetiska erövrandet, av en närmast 100% japansk befolkning (kan inte just nu minnas namnet på folkslaget). Japan har flera gånger begärt att få tillbaka Kurlierna som har bebotts av japanska folk sedan tidernas begynnelse.

Även den avlånga Sakhalinön som ligger strax västerut är föemål för debatt. Före och under rkiget var ön delad i en nordlig rysk del och en sydlig japansk del. Också dessa territorier har Japan krävt tillbaka.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 november 2004, 15:56

Hogland skrev:Öarna som också togs av ryssarna under Manchuriet-offensiven och som det fortfarande dipsuteras vilka som äger är Kurilöarna melan Kamjatka-halvön och den nordligaste japanska ön Hokkaido. Om man tittar på en karta så ser man tydligt att gränsen i den kuriliska skärgården går löjligt nära den japanska gränsen, ungefär samma fenomen som man kan se om man tittar på en karta över Medelhavet och den grek-turkiska gränsen.

Till saken hör att dessa öar bobos, eller beboddes åtminstone fram till det sovjetiska erövrandet, av en närmast 100% japansk befolkning (kan inte just nu minnas namnet på folkslaget). Japan har flera gånger begärt att få tillbaka Kurlierna som har bebotts av japanska folk sedan tidernas begynnelse.

Även den avlånga Sakhalinön som ligger strax västerut är föemål för debatt. Före och under rkiget var ön delad i en nordlig rysk del och en sydlig japansk del. Också dessa territorier har Japan krävt tillbaka.
Jag tror du gör det hela för enkelt. Först och främst att öarna ligger närmast Japan har ingen betydelse, Ven ligger rätt nära Danmark men tillhör ändå Sverige. Dessutom så hör öarna rent geologiskt ihop med Ryssland, man tror lätt att det är en fortsättning på Japan men så är alltså inte fallet. Varken japaner eller ryssar var först, det fanns redan tre olika folkslag när Japan kom till öarna i början av 1800-talet. Så att argumentera vem som var först hjälper inte heller.

1853 hävdade Ryssland sin överhöghet över Sachalin, Japan gick så smånginom med på detta i utbyte mot att de erkändes som herrar över Kurilierna. Under rysk-japanska kriget så invaderade Japan Sachalin och i fredsfördraget i Porthsmouth 1905 fick Japan den södra delen av ön.

I slutet av andra världskriget så invaderades öarna, och Sovjetunionen fick kontrollen över alla öarna. Det fortsätts diskuteras om dessa öar, i förra veckan förnyades ett förslag från 1950-talet om att Japan skulle få tillbaka två öar, detta accepterar inte Japan. De kräver att de fyra öarna närmast Japan ska överlämnas. Vad beträffar Sachalin så har jag fått intrycket att Japan inte kräver tillbaka sin position på den ön, men inte heller har accepterat att Ryssland nu verkar vara ägaren till ön.

Det stämmer att öarna beboddes av japaner fram till Sovjetunionen erövrade öarna, de bodde faktiskt kvar där ända fram till 1948 då Stalin tröttnade på dem och beordade dem att lämna öarna.

Att försöka skylla på någon i den soppan, anser jag inte tjänar något till.

/Martin

Användarvisningsbild
Hogland
Medlem

Inlägg av Hogland » 23 november 2004, 17:48

"Krävt tillbaka" var kanske fel uttryck. Vad jag menade var att det sedan 2:a vkr har pågått officiella och inofficiella dispyter om överhögehten över Sakhalin/Sachalin.

Att befolkningen på Kurilerna faktiskt var blandad visste jag inte, tack för det.

[Också dessa territorier har Japan krävt tillbaka.][/quote]

Skriv svar