Hur bra är Abrams-stridsvagnen?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem

Inlägg av Hans Engström » 14 november 2003, 15:04

Larsson skrev:Å andra sidan så vanns kriget mot regimen i Bagdad först sedan
pansarförbanden hade tagit sig fram till staden och obehindrat rörde
som de ville på stadens gator.
Det sagt (och det stämde i det här fallet) så är det fortfarande så at om man väljer att dra lärdom av amerikanarnas 'joyrides' i Baghdad så är man ila ute mot en mer motiverad fiende. Kan aldrig tänka mig att en styrka med ens rudimentär stridsvilja och kommunikationer halvintakta inte skulle stält till med slakt á lá Grozny på amerikanarna.

Skalden
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Skalden » 14 november 2003, 15:12

Hans Engström skrev:
Det sagt (och det stämde i det här fallet) så är det fortfarande så at om man väljer att dra lärdom av amerikanarnas 'joyrides' i Baghdad så är man ila ute mot en mer motiverad fiende. Kan aldrig tänka mig att en styrka med ens rudimentär stridsvilja och kommunikationer halvintakta inte skulle stält till med slakt á lá Grozny på amerikanarna.
"Break-even" är definitivt realistiskt. 8)

Att tro något annat är att spotta på sig själv. Det är fruktansvärt illa ställt med svenskens självbild.

Anta ett kustjägarkompani med grkunderstöd i Mogadishu 1993 eller varför inte ett statskyttekompani. När man läser boken Black Hawk Down som ju handlar om elitinfateri tillsammans med världens kanske bästa elitstyrka (Delta Force "D-boys") då inser man ju att det skulle resulterat i en smärre massaker men sen kommer invändningarna, om det hade varit ett sådant kompani där då hade USA haft si eller så. Jag invänder då igen med att herr invändare förutsätter att fi hela tiden låter USA veta och att sedan åtgärda. En modern krigsmakt skulle mycket bättre kunna dölja sina intentioner och vilseleda fienden om sin styrka och intention.

Mvh
Skalden

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 14 november 2003, 15:21

Hans Engström skrev:
Självfallet så har du rätt att en kompetent motståndare hade omöjliggjort ett
så aggresivt beteende med så små förband i bebyggelse.
Men minskningen i slagkraft för de amerikanska pansarförbanden
mot en kompetens motståndare hade också gällt för flygstridskrafterna.

Men pudelns kärna är det att krig avgörs på marken av anfallsförband,
att pansarförband är de slagkraftigaste anfallsförbanden
och att stridsvagnarna är pansarförbandens kärna.

Sammansättningen av en expeditionstyrka liknande den i Irak kan ifrågasättas,
men att inte ta med sig stridsvagnarna vore dumdristigt.

Att krig vinns från luften tror nog bara USAF och USA:s politikerna i DoD på.
Proffs vet att luftstridskrafterna bara är ytterligare en stödstrupp till anfallsförbanden,
precis som flottan, artilleriet, trängen, luftvärnet m.m.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 november 2003, 16:11

Skalden.
Så sant, men å andra sidan så har ju USA tillgång till satellitspaning, UAV:er, flygspaning och omfattande signalspaning/ELINT. Det är inte så mycket att man låter fienden veta vad man har, som att fienden tar reda på det, eller hur?
Det gör ju inte att USA är allseende eller allvetande, men de har ju ganska stora resurser för spaning....

Och något man prioriterat från USA: s sida är ju just ELINT, så att man ska använda rätt sorts förband vid rätt tillfällen. Lärdom från Somalia, kanske?

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 14 november 2003, 18:31

Larsson: krigen i Afganistan och Kosovo vanns väl mer eller mindre från luften? I Afganistan fanns visserligen Norra alliansen men vad jag förstått så gick dom in när jänkarna mer eller mindre rensat ut.

Henrik

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 15 november 2003, 04:17

Henriko skrev:Larsson: krigen i Afganistan och Kosovo vanns väl mer eller mindre från luften? I Afganistan fanns visserligen Norra alliansen men vad jag förstått så gick dom in när jänkarna mer eller mindre rensat ut.

Henrik
Så här bra gick den taktiken när man skulle fånga bin Laden: http://www.csmonitor.com/2002/0304/p01s03-wosc.html

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 16 november 2003, 20:39

Henriko skrev:Larsson: krigen i Afganistan och Kosovo vanns väl mer eller mindre från luften? I Afganistan fanns visserligen Norra alliansen men vad jag förstått så gick dom in när jänkarna mer eller mindre rensat ut.

Henrik
Kriget i Afganistan är ännu inte vunnit, då Talibanerna och Al Quaida
fortfarande fortsätter att verka, både inom och utanför Afganistan.
Målet med kriget, att få fatt på Usama och att krossa Al Quaida, har ännu ej uppnåtts.

I Kosovo så var den jugoslaviska armén så gott som oskadd när de valde
att lämna Kosovo.
Det var m.a.o. inte så att NATO-flyget förintade eller drev de jugoslaviska styrkorna på flykten,
detta hade krävt markförband.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 16 november 2003, 22:59

Intressant, det där om Kosovo var nytt för mig. Vad var det som gjorde att de drevs på flykten? Bombningar av fast punkter som tex Belgrad?

Henrik

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 17 november 2003, 10:00

Henriko: Ja det tror jag, Serberna var nog inte särskilt glada av att vara utan ström och vatten. + hotet att NATO kanske skulle bli riktigt sura och sätta in markstridskrafter. (de var innan man viste att man kunde bekämpa en västerlänsk arme med nålstikstaktiken)

En annan teori (det är bara en teori) eftersom tyskland gav enorma mängder östysk krigsmateriel till Koratsíen kanske Serberna började känna sig hotade och det var inte bra att ha armen fastlåst i söder....

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 17 november 2003, 10:41

Ja77 skrev:Henriko: Ja det tror jag, Serberna var nog inte särskilt glada av att vara utan ström och vatten. + hotet att NATO kanske skulle bli riktigt sura och sätta in markstridskrafter. (de var innan man viste att man kunde bekämpa en västerlänsk arme med nålstikstaktiken)

En annan teori (det är bara en teori) eftersom tyskland gav enorma mängder östysk krigsmateriel till Koratsíen kanske Serberna började känna sig hotade och det var inte bra att ha armen fastlåst i söder....
Det var väl tidigare som Krotaien fick materiel från Tyskland? De köpte väl Mig-21 och Mi-24, bland annat.

Skalden
Utsparkad
Kontakt:

Loss of faith...

Inlägg av Skalden » 19 november 2003, 14:01

Henriko skrev:Intressant, det där om Kosovo var nytt för mig. Vad var det som gjorde att de drevs på flykten? Bombningar av fast punkter som tex Belgrad?

Henrik
1. De insåg att det aldrig skulle komma någon markinvasion och att alliansen tänkte bomba tills de gav upp.
2. Lönerna till trupperna tog slut.
3. Bilden av förlusterna och svårigheterna för krigsmakten såg lika illa ut i Belgrad som den gjorde i pentagon, alltså brist på korrekt information om läget.
4. Bombningen av civila mål av infrastrukturell betydelse.
5. Man bombade allt mer av den fåfänga Milosevic egna gods och herresäten.
6. De tappade tron. Loss of hearts.

Skriv svar