Vapen inom Röda Armen

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 november 2003, 12:05

Är ni alla säkra på att beskrivningen 'klen' avser Thompson's verkan i målet? Det var ju en gammal konstruktion, tämligen ömtålig och en som krävde en hel del vapenvård. Dessutom kunde den nog inte 'slängas hur som helst' - vilket man tydligen kunde gora med PapaSha - den fungerade i alla fall. Sådana aspekter gjorde kanske Thompson 'klen' i ryska ögon. Thompson Sub-machine Gun borjade livet som ett polisvapen och tycker jag - förblev föga fältmässig, jämförd med de flesta modernare kulsprutepistoler.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 november 2003, 12:15

varjag,

Såg du mitt inlägg (sista på sid 1) med frågan om lend-lease handeldvapen?

MVH

Hans

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 11 november 2003, 13:06

varjag skrev:Är ni alla säkra på att beskrivningen 'klen' avser Thompson's verkan i målet? Det var ju en gammal konstruktion, tämligen ömtålig och en som krävde en hel del vapenvård. Dessutom kunde den nog inte 'slängas hur som helst' - vilket man tydligen kunde gora med PapaSha - den fungerade i alla fall. Sådana aspekter gjorde kanske Thompson 'klen' i ryska ögon. Thompson Sub-machine Gun borjade livet som ett polisvapen och tycker jag - förblev föga fältmässig, jämförd med de flesta modernare kulsprutepistoler.

Thompsonbössan fanns faktiskt i mindre antal (ca 1500 ex) i svenska armén som kpist m/40 men gjorde ingen större lycka. I början av WWII inhandlade det svenska försvaret alla möjliga - och omöjliga - vapentyper i smärre poster. Man fick ta vad som för tillfället fanns på marknaden. Exempelvis ett i och för sig bra tjeckiskt kulsprutegevär, som tyskarna inte ville behålla samt ett udda tyskt mausergevär, som borrades upp från tyska kalibern 7,92mm till 8.00mm (patronen till svenska ksp m/36) och hos oss kallades g m/40. Small och stötte något alldeles odrägligt.
Vidare inhandlades ett mindre parti tyska Waltherpistoler (m/39). Dessutom fanns den tyska Bergmannkpisten i mindre antal som kpist m/39 hos oss. Ska ha funnits kvar i kustartilleriets förråd in på 1980-talet. Patron M/39 B användes.
Så vitt jag vet såldes våra Thompsonkpistar ("chicagoklaveren") till egyptiska armén i början av 50-talet. Använder någon armé Thompson idag? Turkarna hade dem ännu på 70-talet.
Med knappologisk hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 november 2003, 13:47

hans lindquist skrev: Thompsonbössan fanns faktiskt i mindre antal (ca 1500 ex) i svenska armén som kpist m/40 men gjorde ingen större lycka. I början av WWII inhandlade det svenska försvaret alla möjliga - och omöjliga - vapentyper i smärre poster. Man fick ta vad som för tillfället fanns på marknaden. Exempelvis ett i och för sig bra tjeckiskt kulsprutegevär, som tyskarna inte ville behålla samt ett udda tyskt mausergevär, som borrades upp från tyska kalibern 7,92mm till 8.00mm (patronen till svenska ksp m/36) och hos oss kallades g m/40. Small och stötte något alldeles odrägligt.
Vidare inhandlades ett mindre parti tyska Waltherpistoler (m/39). Dessutom fanns den tyska Bergmannkpisten i mindre antal som kpist m/39 hos oss. Ska ha funnits kvar i kustartilleriets förråd in på 1980-talet. Patron M/39 B användes.
Så vitt jag vet såldes våra Thompsonkpistar ("chicagoklaveren") till egyptiska armén i början av 50-talet. Använder någon armé Thompson idag? Turkarna hade dem ännu på 70-talet.
Med knappologisk hälsning
Hasse L
Hans, trevligt namn du har föresten,

Två små frågor, jag har lååångt bak i skallen siffran femhundra - kan det vara så eller har du helt torrt på fötterna med 1 500? För det andra har jag fått för mig att den svenska 8mm och den tyska 7,92 är identiska - det är bar hur noga man mäter som skiljer (och kanske politik). Är jag ute och cyklar eller?

MVH

Den andra Hans

hans lindquist
Medlem

Hans frågar Hans

Inlägg av hans lindquist » 11 november 2003, 14:21

Jag har bara sett siffran 1 500 som tidningsuppgift någon gång. Vet dock att kpist m/40 fanns som vaktbeväpning på en och annan flygflottilj.
Sak samma med kulsprutepatronen. Har sett uppgifter om att gevär m/40 borrades upp en aning för att passa den svenska ksppatronen. Geväret är för länge sedan borta ur förråden. Saknat av få.
En annan Hans

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 11 november 2003, 16:04

Använder någon armé Thompson idag?
Bosnienserberna skall ha haft 40000 Thompsons under striderna i bosnien, i övrigt kan jag inte minnas nått annat land.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 11 november 2003, 16:44

varjag skrev:Thompson Sub-machine Gun borjade livet som ett polisvapen och tycker jag - förblev föga fältmässig, jämförd med de flesta modernare kulsprutepistoler.
Nja, den togs fram för att användas som "Trench broom"
under VkI, men dess första prakiska användning
var av civil karaktär.
hans lindquist skrev:Exempelvis ett i och för sig bra tjeckiskt kulsprutegevär, som tyskarna inte ville behålla samt ett udda tyskt mausergevär, som borrades upp från tyska kalibern 7,92mm till 8.00mm (patronen till svenska ksp m/36) och hos oss kallades g m/40. Small och stötte något alldeles odrägligt.
Hans skrev:För det andra har jag fått för mig att den svenska 8mm och den tyska 7,92 är identiska - det är bar hur noga man mäter som skiljer (och kanske politik). Är jag ute och cyklar eller?
Jag har fått uppfattningen att den svenska 8x63
var en utkragad 30-06 hylsa, försedd med en kula i kaliber 7,92.
7.92x57 brukar ju ofta (åtminstone i sina civila versioner)
anges som 8x57 IS.

Användarvisningsbild
Gugge
Medlem

Inlägg av Gugge » 12 november 2003, 03:38

Ebbe_lille skrev:Ja jag är medveten om att Thompson hade en rad "fel". Däribland den korta räckvidden, låga utgångshastigheten, höga vikten (däremot vägde en fulladdad PPSh mera) mm.

Men stoppkraft lär ju inte vara ett område som Thompson-kpisten har några problem på? Eller har jag fel? Jag föreställer mig att de flesta trillar omkull efter en, max två, träffar av en 0,45 tums kula.
En thompson är en 30 skotts fjollbössa..
PPSH är en 71 skotts manlig bössa :)

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 12 november 2003, 09:37

Gugge skrev:
Ebbe_lille skrev:Ja jag är medveten om att Thompson hade en rad "fel". Däribland den korta räckvidden, låga utgångshastigheten, höga vikten (däremot vägde en fulladdad PPSh mera) mm.

Men stoppkraft lär ju inte vara ett område som Thompson-kpisten har några problem på? Eller har jag fel? Jag föreställer mig att de flesta trillar omkull efter en, max två, träffar av en 0,45 tums kula.
PPSH-41 fanns i 30skotts mag också!
Men hörrni PPSH-43 då? många anser ju den som bästa kpisten under AVK?

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 12 november 2003, 10:24

Panzershreck skrev:
Gugge skrev:

PPSh-43? Menar du kanske PPS-43?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 12 november 2003, 10:25

Panzershreck skrev:
Gugge skrev:

Ett riktigt manligt vapen är ju DShK M1938 med Kaliber 12,7mm :D den är kung så länge du inte måste flytta dig

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 november 2003, 11:13

Hans skrev:varjag,

Såg du mitt inlägg (sista på sid 1) med frågan om lend-lease handeldvapen?

MVH

Hans
Jotack Hans, jag såg det och tackar. Dessvärre bor jag i en australisk variant av Duvemåla - och 'ortens' bibliotek ligger 45 km bort - och ar supremt magert, om man inte är hemrenoverare, matlagningsfantast eller sportfåne. Jag faller inte i naagondera kategorin. Det ar lite som att gaa till brunn med en spann - fast man vet att brunnen ar tom.....MVH, varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 november 2003, 11:40

Jag haaller med Hans om antalet svenska K-pist m/40 - 500 stycken levererade av en order pa 1500. Utanfor ämnet - men betr. Gevär m/40 så behovde man nog inte ändra loppet - for att skjuta den svenska ksp-patronen 8 x 63, det räckte nog med att ändra kammaren. Har for mig att dom här gevaren importerades som g m/39 i den tyska originalkalibern 8x57 mm tillsammans med tysk ammunition (Patron 8mm m/39) men senare kamrades om for den svenska 8x63mm patronen och daa kallades G m/40. Vad jag minns var den svenska patronen ingen avart av den amerikanska 30-06 utan en rent svensk konstruktion - och dessutom en av de bästa kulsprutepatroner som fanns i den kalibern. Har aldrig skjutit med ett saadant gevar men att det sparkade som en häst - begriper man, bara man tar en titt paa patronen.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 12 november 2003, 16:27

Boroda skrev: PPSh-43? Menar du kanske PPS-43?
ja, ber om ursäkt :)

Skriv svar