stalingrad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Clarre
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 september 2003, 16:08
Ort: Stockholm

stalingrad

Inlägg av Clarre » 9 november 2003, 16:14

Tyskarna var nära moskva när dom försökte inta stalingrad.
Varför struntade dom i moskva och anföll stalingrad istället

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: stalingrad

Inlägg av L. Josephson » 9 november 2003, 16:58

Clarre skrev:Tyskarna var nära moskva när dom försökte inta stalingrad.
Varför struntade dom i moskva och anföll stalingrad istället
Hitler såg det som en "personlig tvist" imellan han och Stalin.

Användarvisningsbild
mielo
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 2 augusti 2002, 20:07
Ort: Stockholm

Inlägg av mielo » 9 november 2003, 17:02

Var inte tyskarna som närmast Moskva under senare delen av 1941? Framryckningen mot just Stalingrad började väl under sommaren 1942.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 november 2003, 21:13

mielo skrev:Var inte tyskarna som närmast Moskva under senare delen av 1941? Framryckningen mot just Stalingrad började väl under sommaren 1942.
Stämmer, i November/December 1941.

/Anno

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 10 november 2003, 19:20

Hitler ville väl ha det oljerika kaukasus.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 november 2003, 19:24

Nico skrev:Hitler ville väl ha det oljerika kaukasus.
Hitler ville ha Ryssland för Lebensraum, alltså ett område att befolka tyskar med och använda resurserna.

/Anno

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 10 november 2003, 20:38

Anno skrev:
Nico skrev:Hitler ville väl ha det oljerika kaukasus.
Hitler ville ha Ryssland för Lebensraum, alltså ett område att befolka tyskar med och använda resurserna.

/Anno
Han startade ju Operation Blå för att ta kaukaus oljefält så att Tyskland skulle ha egen olja sen att dom ville ha lebensrum var ju alltid där med det var för att knäcka Sovjet som Hitler skulle ta Oljan.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 november 2003, 21:11

Nico skrev:
Anno skrev:
Nico skrev:Hitler ville väl ha det oljerika kaukasus.
Hitler ville ha Ryssland för Lebensraum, alltså ett område att befolka tyskar med och använda resurserna.

/Anno
Han startade ju Operation Blå för att ta kaukaus oljefält så att Tyskland skulle ha egen olja sen att dom ville ha lebensrum var ju alltid där med det var för att knäcka Sovjet som Hitler skulle ta Oljan.
Hitler debatterade om lebenraums politiken [Mein Kampf, monologer, etc.] innan operation Blå på sommaren 1942, hela rysslandskampanjen genomsyras av:

1. Lebensraum och allt vad det innebär.
2. Att skaffa Tyskland naturtillgångar som landet inte har. [Olja, jordbruksprodukter och metaller]

/Anno

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 10 november 2003, 21:14

Man ska va glad att staden hette just Stalingrad o inte tex....ja nåt annat, precis som nån skrev, Hitler ville ha "Stalins" stad o Stalin ville inte att Hitler skulle få hans stad så han satte in i stort sett allt han hade......två tyraners egon leder till miljoner människors död.......

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 november 2003, 21:16

Leprazy skrev:Man ska va glad att staden hette just Stalingrad o inte tex....ja nåt annat [...] två tyraners egon leder till miljoner människors död.......
Vad är det vi ska vara glada över?

/Anno

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 10 november 2003, 22:26

Kunde inte tyskarna på något sätt gå runt Stalingrad? norra Volga är väldigt bredd väldigt svårt att få ett brohuvud, men den blir betydligt mindre i bredd söder om Stalingrad, hade Wehrmacht klarat gå runt istället eller var det för starka sovjetiska armér i området?

Bild

Marknas
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 mars 2003, 18:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Marknas » 10 november 2003, 22:40

Kunde inte tyskarna på något sätt gå runt Stalingrad?
Klart de kunde gjort. Stalingrad (well, det finns ju Leningrad också, förstås) var väl den första staden där tyskarna "glömde" hela sin doktrin med blitzkrieg, och i stället för att gå runt, inringa och sedan förinta eventuellt kvarvarande styrkor, rusade rakt in i ett frontalanfall i ett tättbebyggt område.

Men det skall vi kanske bara vara tacksamma för...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 november 2003, 01:37

Marknas skrev:
Kunde inte tyskarna på något sätt gå runt Stalingrad?
Klart de kunde gjort. Stalingrad (well, det finns ju Leningrad också, förstås) var väl den första staden där tyskarna "glömde" hela sin doktrin med blitzkrieg, och i stället för att gå runt, inringa och sedan förinta eventuellt kvarvarande styrkor, rusade rakt in i ett frontalanfall i ett tättbebyggt område.
Nja, inte glömde, men Hitler ville jämna dessa städer med marken och ville slippa att dra in sina arméer i städerna. På så sätt gjorde man halt vid Leningrad, Warszawa och Stalingrad. Vid Stalingrad gick man tillslut dock in efter hårt bombardemang av flyg och artilleri. Felet var väl att man inte hade omringat Leningrad och Stalingrad totalt, något som man gjort med Warszawa.

/Anno

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 november 2003, 10:44

Vad är det mörka området strax öster om Volgograd? Ett gigantiskt träsk?

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 11 november 2003, 12:40

Mathias Forsberg skrev:Vad är det mörka området strax öster om Volgograd? Ett gigantiskt träsk?
Ja någon form av träsk är det runt omkring Krasnoslobodsk

Bild
Bildtext... Krasnoslobodsk Landscape; across the Volga River from Volgograd.

Om du vill veta mer kan man hitta lite information här:

http://www.volgograd.ru/eng eller söka efter regionens namn (Mordov) på http://www.google.com

Skriv svar