På följande tråd viewtopic.php?t=10822
fick vi en massa smaskiga detaljer om mongolernas avrättningsmetoder, vilka delvis verkar ha hängt samman med en tro på att det inte var bra att spilla blod, liknande idéer verkar ha funnits i Sverige-finland. I boken klubbekriget beskrivs hur finska bönder hellre dränkte knektar än att döda dom med vapnen, just för att undvika blodsspillan. Är det nån som är bekant med anledningarna bakom detta och är detta en allmän utbredd tro hos mänsklighete?
Skrock om blodsspillan
Ja, det förekommer många exempel där man hellre stryper än knivhugger. T.ex. thug-sekten, gudinnan Kali anhängare, en assasin-sekt.
Har för mig att även assasinerna i mellanöstern ströp helst utan att använda kniv.
Även i Europa finns ju talesätt om att inte spilla blod - vilket då kringgick ibland genom dränkning, kvävning eller strypning.
Exemplen låter vaga och svävande, men jag tror alltså att sedvänjan måste ha varit mycket utbredd.
Har för mig att även assasinerna i mellanöstern ströp helst utan att använda kniv.
Även i Europa finns ju talesätt om att inte spilla blod - vilket då kringgick ibland genom dränkning, kvävning eller strypning.
Exemplen låter vaga och svävande, men jag tror alltså att sedvänjan måste ha varit mycket utbredd.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Inte för att jag vet huruvida motviljan med att gjuta blod var utbredd eller inte... Exemplet med assassinerna var inte rilktigt korrekt, då de gjorde sina mord av höga dignitärer spektakulära, gärna på öppen gata med knivar... Men de katolska präster eller biskopar som deltog i fältslag under medeltiden använde främst vapen utan skärande egg, för att undvika att gjuta blod av någon konstig anledning. Att klubba ihjäl någon var okej.