Adam, skyterna och Storsverige
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Adam, skyterna och Storsverige
Adam av Bremens historia över Hamburger Bremenstiftet och dess biskopar är sällsam läsning. Jag har den praktiskt taget alltid liggande framme. Man slår upp på måfå och börjar läsa och får sig, de märkligaste underrättelser.
Om missionsbiskopen Unni som dött i Birka skriver han i ett av de tidiga kapitlen av boken att;
”han ligger begravd i Skytien som man skriver”.
Vidare kallar han på något annat ställe Skandinavien för ”Skytien,”, det är utan tvekan så. Man kan fråga sig varför?
Nu är jag ingen expert på skyter, minns jag inte fel verkar de försvinna ur historien vid pass år 6-700. I.o.f. så lär de hållit till Kievtrakten och med detta område kommer ju senare skandinaver att utveckla rätt intensiva kontakter. Man kan fråga sig om detta är en indikation på att dessa kontakter pågått längre än man trott och att Adam på något sätt rört till detta.
Mäster Adam skriver sin historia i akt och mening att förbättra Hamburg Bremenstiftets solkiga rykte, men varför skulle det rimligen bli bättre om Sverige var liktydigt med Skytien
Förutom Adams skriverier finns en massa märkligaga underrättelser om detta med Skytien. Läs t.ex detta. http://www.hum.ku.dk/ami/am764-dk.html Här omtalas Stor Sverige, vilket enligt detta dokument är sanmma sak som Skytien.
Vad anser detta eminenta forum, någon som vet mer?
Christer Samuelsson.
PS:Jag är fullkomligt medveten om att avskrivningar är avskrivningar DS.
Om missionsbiskopen Unni som dött i Birka skriver han i ett av de tidiga kapitlen av boken att;
Vidare kallar han på något annat ställe Skandinavien för ”Skytien,”, det är utan tvekan så. Man kan fråga sig varför?
Nu är jag ingen expert på skyter, minns jag inte fel verkar de försvinna ur historien vid pass år 6-700. I.o.f. så lär de hållit till Kievtrakten och med detta område kommer ju senare skandinaver att utveckla rätt intensiva kontakter. Man kan fråga sig om detta är en indikation på att dessa kontakter pågått längre än man trott och att Adam på något sätt rört till detta.
Mäster Adam skriver sin historia i akt och mening att förbättra Hamburg Bremenstiftets solkiga rykte, men varför skulle det rimligen bli bättre om Sverige var liktydigt med Skytien
Förutom Adams skriverier finns en massa märkligaga underrättelser om detta med Skytien. Läs t.ex detta. http://www.hum.ku.dk/ami/am764-dk.html Här omtalas Stor Sverige, vilket enligt detta dokument är sanmma sak som Skytien.
Christer Samuelsson.
- Olof Ekström
- Medlem
Samma sak med Jordanes - han döper sin gotiska historia till "geternas" historia (den saknar eg. titel men kallas De origine actibusque Getarum inne i texten), och det beror antingen på agenda eller okunskap, jag håller på det första. Geterna var välkända sedan länge. Såvitt jag förstår, samma sak med skyterna - välkända, försvunna, en fin-fin association...
Fusk, antar jag, och håller det i minnet i resten av läsningen. Varje uppgift i vardera källan som inte kan korreleras med andra är då tyvärr mindre värd. Trist.
Adam bör rimligtvis ha varit bra mycket mer bildad än Jordanes, det gör bara det hela än mer oursäktligt ur källkritisk synvinkel.
Fusk, antar jag, och håller det i minnet i resten av läsningen. Varje uppgift i vardera källan som inte kan korreleras med andra är då tyvärr mindre värd. Trist.
Adam bör rimligtvis ha varit bra mycket mer bildad än Jordanes, det gör bara det hela än mer oursäktligt ur källkritisk synvinkel.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Jösses Tauros skall det vara södertörn det, eller Taure som som det väl hette förr. Numer känt som Södertörn, jag hopps du inte menar att det har med ett visst fotbollslag att göra 8)Leonidas skrev:I en del bysantiska skrifter omnämns varjagerna som "Skyter från Tauros". Källa Mats G. Larsson Väringar
Christer Samuelsson.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Har du inte läst lite slarvigt nu? Den här Isländska källan gör skillnad på Goter och Storsverige, så här står det:Teodric skrev:Samma sak med Jordanes - han döper sin gotiska historia till "geternas" historia (den saknar eg. titel men kallas De origine actibusque Getarum inne i texten), och det beror antingen på agenda eller okunskap, jag håller på det första. Geterna var välkända sedan länge. Såvitt jag förstår, samma sak med skyterna - välkända, försvunna, en fin-fin association...
"Den allerøstligste del af Europa er Skytien, som kaldes det store Sverige. Dér prædikede apostlen Philip. I Garðaríki [litt. Byernes konge] finder vi Palteskien og Kænugarðr [Kiev]. Det første menneske dér var Magog, Noahs søn Jafets søn."
Det fortsätter:
"Der ligger Kurland, Karelien, Samland [og] Ermland. Vest for vendernes land ligger Danmark og øst for Polen ligger goternes land og hunnernes land."
AM 764 4to hävdar alltså att det är skillnad på Goternas land och "uer suiþiod" som det står i orginaltexten.
Christer Samuelsson.
Nej det gör jag inte (vilket fotbollslag då?). Bysantinerna, eller grekerna, kallade väringarna för en hel del namn. Förutom ovan nämnda och deras variant av väring; varangoi, så återfinns bland annat "barbarerna från Thule".Christer Samuelsson skrev:Jösses Tauros skall det vara södertörn det, eller Taure som som det väl hette förr. Numer känt som Södertörn, jag hopps du inte menar att det har med ett visst fotbollslag att göra 8)Leonidas skrev:I en del bysantiska skrifter omnämns varjagerna som "Skyter från Tauros". Källa Mats G. Larsson Väringar
Christer Samuelsson.
Jag skall kolla upp om det finns någon förklaring till att de kallades skyter.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Ta det lugnt, det var bara ett valhänt skämt. Hammarby ligger väl på söder och även på SödertörnLeonidas skrev:Nej det gör jag inte (vilket fotbollslag då?). Bysantinerna, eller grekerna, kallade väringarna för en hel del namn. Förutom ovan nämnda och deras variant av väring; varangoi, så återfinns bland annat "barbarerna från Thule".Christer Samuelsson skrev:Jösses Tauros skall det vara södertörn det, eller Taure som som det väl hette förr. Numer känt som Södertörn, jag hopps du inte menar att det har med ett visst fotbollslag att göra 8)Leonidas skrev:I en del bysantiska skrifter omnämns varjagerna som "Skyter från Tauros". Källa Mats G. Larsson Väringar
Christer Samuelsson.
Christer Samuelsson.
Ok, ibland ser man inte skogen för alla träden. Jag vet inte var gränsen går för Södertörn, men Hammarby IF ligger på Södermalm, närmare bestämt Södermannagatan 61.Christer Samuelsson skrev:Ta det lugnt, det var bara ett valhänt skämt. Hammarby ligger väl på söder och även på SödertörnLeonidas skrev:Nej det gör jag inte (vilket fotbollslag då?). Bysantinerna, eller grekerna, kallade väringarna för en hel del namn. Förutom ovan nämnda och deras variant av väring; varangoi, så återfinns bland annat "barbarerna från Thule".Christer Samuelsson skrev:Jösses Tauros skall det vara södertörn det, eller Taure som som det väl hette förr. Numer känt som Södertörn, jag hopps du inte menar att det har med ett visst fotbollslag att göra 8)Leonidas skrev:I en del bysantiska skrifter omnämns varjagerna som "Skyter från Tauros". Källa Mats G. Larsson Väringar
Christer Samuelsson.
Christer Samuelsson.
När det gäller våra skyter från Tauros så ska man ha i åtanke att väringar inte nödvändigtvis var människor från Skandinavien. I källorna talas det om tyska och engelska väringar, även om det var under den senare delen av väringarnas historia som bysantiskt elitförband.
Mats G. Larsson [i]Väringar[/i] skrev:Den bysantisnke historieskrivaren Psellos (980-talet) säger att kejsaren då fick hjälp av ett nyligen anlänt elitförband av "tauro-skyter", dvs skyter från Tauros, det antika grekiska namnet på området runt Krim.
Mats G. Larsson menar att detta folk sulle vara identiskt med väringarna. På vilka grunder han drar den slutsatsen vet jag inte.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Ja det tråkiga med Mats G Larsson är att han inte är så noga med sina källor.Ok, ibland ser man inte skogen för alla träden. Jag vet inte var gränsen går för Södertörn, men Hammarby IF ligger på Södermalm, närmare bestämt Södermannagatan 61.
När det gäller våra skyter från Tauros så ska man ha i åtanke att väringar inte nödvändigtvis var människor från Skandinavien. I källorna talas det om tyska och engelska väringar, även om det var under den senare delen av väringarnas historia som bysantiskt elitförband.
Mats G. Larsson Väringar"]Den bysantisnke historieskrivaren Psellos (980-talet) säger att kejsaren då fick hjälp av ett nyligen anlänt elitförband av "tauro-skyter", dvs skyter från Tauros, det antika grekiska namnet på området runt Krim
Mats G. Larsson menar att detta folk sulle vara identiskt med väringarna. På vilka grunder han drar den slutsatsen vet jag inte
I övrigt ser jag fram mot forumets reaktioner.
Christer Samuelsson
- Olof Ekström
- Medlem
Re: Adam, skyterna och Storsverige
Enligt samma källa som ovan kallas hela området norr om Svarta havet för "Svitjod det stora" eller "det kalla?" i sagorna.Christer Samuelsson skrev: Mäster Adam skriver sin historia i akt och mening att förbättra Hamburg Bremenstiftets solkiga rykte, men varför skulle det rimligen bli bättre om Sverige var liktydigt med Skytien
Nog har han källor presenterade, men inte just till det påståendet.Christer Samuelsson skrev: Ja det tråkiga med Mats G Larsson är att han inte är så noga med sina källor.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
För all del, visst är det då.Nog har han källor presenterade, men inte just till det påståendet.
Christer Samuelsson
Denna tråd skiver om den tidiga historien för delar av Ryssland och nuvarande Sverige. Tråden tassar runt den potentiella sanningen utan att se den. Historisk forskning har den (delvis nödvändiga) svagheten att bara kunna studera fynd, respektive nedskrivna skönor.
Alltför sällan verkar det som om hypoteserna skapas av den mest sannorlika historien. Det hela påminner lite om han som på hemväg med kompisarna från festen stannade under en gatlampa och letade länge efter sin nyckelknippa. Till sist frågades: - Är du säker på att det var där du tappade den?
- Nää, men detta är enda stället det är ljust nog att finna den.
---------------------------------------
Vi ska se vad detta leder till:
Den kultur som fanns i Sverige under bronsåldern var tämligen annorlunda än de under järnåldern. En av förändringarna var förekomsteerna av djurornamentik. Detta fanns innan vikingatid hos skyterna och strax därefter hos Venderna.
En annan ledtråd kan vara att den helt överväldigande delan av alla fornborgar man funnit i Skandinavien har varit från c:a 200-500-talet e.kr. och att många av dem ligger vid forna vattenvägar. Det är troligt att det vid tiden hade uppstått en lång period av stridigheter mellan antagligen de odlande bofasta och erövrare.
Hela området mellan kaspiska havet, svarta havet och norrut-västerut är genomkorsat av floder och uppmuntrade till flodbåtar för handel och samfärdsel. Under folkvandringstid i Europa som i stort var samtida med våra fornborgar så förekom det svåra klimatstörningar med torka som bl.a. ledde till att kaspiska havets nivå sjönk med tiotals meter (kom sen upp igen då klimatet återgick).
Det är svårt att inte dra slutsatsen att bl.a. Skyterna då drog sig västerut och utbredde sig båtvägen utmed stersjöns kust. Där fann de den finska skärgården och via den kom de till svenska sidan där de trängde vidare. Man kan notera att det finns mängder med ortnam på dåvarande öar som heter något med vendel, även på västkusten. Skyterna som då var relaterade till Venderna, hade en betydligt mer avancerad hantverks- och stridskonst, samt antagligen en effektivare ledningsstruktur än den tidigare kulturen i Sverige och de andra nordiska länderna.
Kort sagt så blev skandinavien invaderat av denna grupp (vad de nu skulle namngivas till) under fornborgstid, och även om de antagligen inte dominerade i antal så kom de antagligen att etablera sig som härskarklass. (sånt har hänt många gånger i historien. Sydamerika är väl tydligast i rimligt modern tid).
När läget stabiliserats och man dessutom hade importerat skrivtecken från öst så börjar man skönja det vi kallar vikingatid. Mycket symptomatiskt så bedrev Vikingarna handel österut dit de for och hade utbyte med urgamla fränder.
Medan vid färder västerut så var man erövrare och/eller rövare, där hade man inga fränder osv.
I bilden stämmer i så fall även de brottstycken av indicier som säger att Oden och Tor tillhörde ledarskiktet i någon intensiv fas av erövring i skandinavien, och att Asgård, deras hemvist, skulle ha legat neråt svarta havet.
----------------------------------------------------------
Den dag någon seriös forskare skull borra i denna variant som innebär att vår stolta vikingasägen skulle ersättas av ett vi är ett gäng loosers, underkuvade av folk från öst, kommer de stormar som funnits runt "Svea Rikes Vagga", "Arn" osv. att verka som en spädbarnsnysning.
Fotnot:
Modern historieforskning identifierar tre olika spridningsfenomen i historien.
1) Spridning av gener - folk flyttar på sig (genomsnittsfarten var visst 500m /generation)
2) Spridning av språk - När ett folk blir erövrat kommer de snabbt att lära sig den härskande gruppens språk för att nå fördelar.
3) Spridning av metoder (typ hur man tillverkar och utformar samt använder nytto och konstföremål)
Europeers erövring av Nordamerika = 1)
Engelskans ställning i Nordamerika = 2)
Den idustrialiserade delen av Asien = 3)
Spaniens inflytande på Sydamerika: 2)
Alltför sällan verkar det som om hypoteserna skapas av den mest sannorlika historien. Det hela påminner lite om han som på hemväg med kompisarna från festen stannade under en gatlampa och letade länge efter sin nyckelknippa. Till sist frågades: - Är du säker på att det var där du tappade den?
- Nää, men detta är enda stället det är ljust nog att finna den.
---------------------------------------
Vi ska se vad detta leder till:
Den kultur som fanns i Sverige under bronsåldern var tämligen annorlunda än de under järnåldern. En av förändringarna var förekomsteerna av djurornamentik. Detta fanns innan vikingatid hos skyterna och strax därefter hos Venderna.
En annan ledtråd kan vara att den helt överväldigande delan av alla fornborgar man funnit i Skandinavien har varit från c:a 200-500-talet e.kr. och att många av dem ligger vid forna vattenvägar. Det är troligt att det vid tiden hade uppstått en lång period av stridigheter mellan antagligen de odlande bofasta och erövrare.
Hela området mellan kaspiska havet, svarta havet och norrut-västerut är genomkorsat av floder och uppmuntrade till flodbåtar för handel och samfärdsel. Under folkvandringstid i Europa som i stort var samtida med våra fornborgar så förekom det svåra klimatstörningar med torka som bl.a. ledde till att kaspiska havets nivå sjönk med tiotals meter (kom sen upp igen då klimatet återgick).
Det är svårt att inte dra slutsatsen att bl.a. Skyterna då drog sig västerut och utbredde sig båtvägen utmed stersjöns kust. Där fann de den finska skärgården och via den kom de till svenska sidan där de trängde vidare. Man kan notera att det finns mängder med ortnam på dåvarande öar som heter något med vendel, även på västkusten. Skyterna som då var relaterade till Venderna, hade en betydligt mer avancerad hantverks- och stridskonst, samt antagligen en effektivare ledningsstruktur än den tidigare kulturen i Sverige och de andra nordiska länderna.
Kort sagt så blev skandinavien invaderat av denna grupp (vad de nu skulle namngivas till) under fornborgstid, och även om de antagligen inte dominerade i antal så kom de antagligen att etablera sig som härskarklass. (sånt har hänt många gånger i historien. Sydamerika är väl tydligast i rimligt modern tid).
När läget stabiliserats och man dessutom hade importerat skrivtecken från öst så börjar man skönja det vi kallar vikingatid. Mycket symptomatiskt så bedrev Vikingarna handel österut dit de for och hade utbyte med urgamla fränder.
Medan vid färder västerut så var man erövrare och/eller rövare, där hade man inga fränder osv.
I bilden stämmer i så fall även de brottstycken av indicier som säger att Oden och Tor tillhörde ledarskiktet i någon intensiv fas av erövring i skandinavien, och att Asgård, deras hemvist, skulle ha legat neråt svarta havet.
Den dag någon seriös forskare skull borra i denna variant som innebär att vår stolta vikingasägen skulle ersättas av ett vi är ett gäng loosers, underkuvade av folk från öst, kommer de stormar som funnits runt "Svea Rikes Vagga", "Arn" osv. att verka som en spädbarnsnysning.
Fotnot:
Modern historieforskning identifierar tre olika spridningsfenomen i historien.
1) Spridning av gener - folk flyttar på sig (genomsnittsfarten var visst 500m /generation)
2) Spridning av språk - När ett folk blir erövrat kommer de snabbt att lära sig den härskande gruppens språk för att nå fördelar.
3) Spridning av metoder (typ hur man tillverkar och utformar samt använder nytto och konstföremål)
Europeers erövring av Nordamerika = 1)
Engelskans ställning i Nordamerika = 2)
Den idustrialiserade delen av Asien = 3)
Spaniens inflytande på Sydamerika: 2)
Jag håller med, man stöter på det för ofta för att vifta bort det med att de inte hade koll på kartan.Christer Samuelsson skrev:Adam av Bremens historia över Hamburger Bremenstiftet och dess biskopar är sällsam läsning. Jag har den praktiskt taget alltid liggande framme. Man slår upp på måfå och börjar läsa och får sig, de märkligaste underrättelser.
Christer Samuelsson.
Inledningen på Ynglingasagan t.ex är tankeväckande.
http://cornelius.tacitus.nu/heimskringl ... 1-10.htm#1