Judar som krigsförbrytare?
Judar som krigsförbrytare?
Jag läste för en tid sedan att en jude skulle vara misstänkt för krigsförbrytelser mot nasister under 2vk, mannen i fråga heter Solomon Morel och lär vara skyldig till över tusen tyskars död. Det var efter krigsslutet som Morel lär ha låtit döda dessa tyskar i ett fångläger, han misstänks också för tortyr mot tyskar.
Stämmer det, eller är det bara anti-judisk propaganda?
Stämmer det, eller är det bara anti-judisk propaganda?
-
Scharfschütze
- Ny medlem
- Kontakt:
- SuperPalle
- Medlem
"Låtit döda" verkar inte stämma - däremot misstänks han för att ha hållit så dåliga förhållanden i lägret (Swietochlowice, med nästan 6.000 fångar) att "minst 1.538" personer dog pga hunger, överbeläggning och epidemiska sjukdomar. Han anklagas också för psykisk och fysisk tortyr (källa: den uttalat anti-israeliska sidan mideastfacts).
Israel har vägrat lämna ut honom med hänvisning till att inga bevis lagts fram för krigsförbrytelser.
Morel är själv överlevare från förintelsen, och är för övrigt den ende jude som misstänkts för krigsförbrytelser i samband med andra världskriget. Men gissa om det är populärt att skriva om honom på nynazistiska, revisionistiska och antiisraeliska sidor ...
Israel har vägrat lämna ut honom med hänvisning till att inga bevis lagts fram för krigsförbrytelser.
Morel är själv överlevare från förintelsen, och är för övrigt den ende jude som misstänkts för krigsförbrytelser i samband med andra världskriget. Men gissa om det är populärt att skriva om honom på nynazistiska, revisionistiska och antiisraeliska sidor ...
- Wolfblitzer
- Medlem
- Panzerschreck
- Medlem
An Eye for an Eye – the un told story of Jewish Revenge against Germans in 1945 (1993), John Sack
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ct-details
Holocaust Victims Accused - Documents and Testimony on Jewish war Criminals (1977), Reb Moshe Shonfeld
Download: http://www.jewsagainstzionism.com/onlin ... Accuse.pdf
Betr. Mellanöstern, se Fateful Triangle: The United States, Israel and the Palestinians (1983), Noam Chomsky
Samtliga ovanstående är själva judar.
Holocaust Victims Accused - Documents and Testimony on Jewish war Criminals (1977), Reb Moshe Shonfeld
Betr. Mellanöstern, se Fateful Triangle: The United States, Israel and the Palestinians (1983), Noam Chomsky
-
Varg-Olle (?)
- Medlem
Det finns säkert en och annan jude som kan karakteriseras som krigsförbrytare, även om det som här dras fram hände efter andra världskriget. Men antalet är i varje fall att räkna i promille, jämfört med de horder av nazister som gjorde sig skyldiga till detta.Mr_Y skrev:An Eye for an Eye – the un told story of Jewish Revenge against Germans in 1945 (1993), John Sack
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... r_1_1/103-
2791973-9049425?v=glance&s=books#product-details
Eller hur, Mr_Y ?????
Frågan är förstås vad och hur mycket han gjorde egentligen. Tiden 1945 var inte nån tid av överflöd, och dödliga sjukomar, olika varianter av fältsjuka=tyfus och dysenteri kunde grassera även i hyfsat skötta läger.
Så 1500 döda behöver inte betyda så mycket om de dog sjukdöden.
Det intressanta är hur pass mycket aktivt vanskötsel fick tyskarna, det är alltså den ena frågan; vidare måste denne Model ha haft sina överordnades goda minne för sina ev. illgärningar - och denna fråga är nästan ännu intressantare.
Så 1500 döda behöver inte betyda så mycket om de dog sjukdöden.
Det intressanta är hur pass mycket aktivt vanskötsel fick tyskarna, det är alltså den ena frågan; vidare måste denne Model ha haft sina överordnades goda minne för sina ev. illgärningar - och denna fråga är nästan ännu intressantare.
Det fanns en hel del judar i såväl Röda armén som Amerikanska armén, dessutom säkerligen också ibland partisangrupperna i Polen och på Balkan så det kan mycket väl finnas fler judar än Morel som varit misstänkta för krigförbrytelser.Lindir skrev:Morel är själv överlevare från förintelsen, och är för övrigt den ende jude som misstänkts för krigsförbrytelser i samband med andra världskriget.
När det gäller Morel så är han väl inte en överlevare av förintelsen om man med det menar att han överlevt koncentrationsläger eller gömt sig undan nazisterna. Han flydde från Polen efter Tysklands invasion och stred under kriget med Röda Armén.
På den här länken finns en utskrift från ett inslag i CBS 60 minutes som handlar om Morel. (Utskriften verkar vara äkta men sidan i övrigt ser vid en snabb koll ut som en revisionistsida. Om nån moderator inte tycker det lämpar sig länka till sådana sidor så plocka bort länken i så fall.)
[länk borttagen av moderator]
Jag ber om ursäkt, men min formulering var slarvig, och möjligtvis felaktig. För det första menar jag förstås inte med "misstänkt" att ingen annan av enskilda människor misstänkts vara krigsförbrytare, utan att ingen annan rent juridiskt betraktats som misstänkt, dvs blivit föremål för rättsliga undersökningar. För det andra, vilket var värre i mitt inlägg, gällde uppgiften jag läste endast att han var den ende juden i Polen som misstänkts för krigsförbrytelser i samband med andra världskriget. Huruvida det finns andra i andra länder vet jag inte alls. Uppgiften läste jag på den antiisraeliska sajten jag nämnde ovan, men källan de i sin tur använde var Washington Post (AP), 7 dec 1998.Rancid skrev:Det fanns en hel del judar i såväl Röda armén som Amerikanska armén, dessutom säkerligen också ibland partisangrupperna i Polen och på Balkan så det kan mycket väl finnas fler judar än Morel som varit misstänkta för krigförbrytelser.Lindir skrev:Morel är själv överlevare från förintelsen, och är för övrigt den ende jude som misstänkts för krigsförbrytelser i samband med andra världskriget.
Uppgiften att han är överlevare från förintelsen kommer från Simon Wiesenthal Center. De brukar av naturliga skäl vanligtvis hålla reda på sådant ganska väl, men de preciserar inte vad de menar. Strängt taget kan han ju ha klarat sig ifrån något koncentrationsläger tidigare under kriget, för att så gå över till att strida för Röda Armén. I så fall motsäger uppgifterna inte varandra.Rancid skrev:När det gäller Morel så är han väl inte en överlevare av förintelsen om man med det menar att han överlevt koncentrationsläger eller gömt sig undan nazisterna. Han flydde från Polen efter Tysklands invasion och stred under kriget med Röda Armén.
Det är mycket riktigt en revisionistsida, så jag tar bort länken.Rancid skrev:På den här länken finns en utskrift från ett inslag i CBS 60 minutes som handlar om Morel. (Utskriften verkar vara äkta men sidan i övrigt ser vid en snabb koll ut som en revisionistsida. Om nån moderator inte tycker det lämpar sig länka till sådana sidor så plocka bort länken i så fall.)
Jag har nu hittat ett antal ytterligare sidor (både revisionistiska och andra) där det står att Morel satt i Auschwitz. Hans tycks där ha förlorat föräldrar, bröder och ett trettiotal andra släktingar.Rancid skrev:När det gäller Morel så är han väl inte en överlevare av förintelsen om man med det menar att han överlevt koncentrationsläger eller gömt sig undan nazisterna.
Ok det kan säkert vara så, det som gav mig intrycket Morel varit i Röda armén var uppgifterna från 60 minutes som brukar vara en rätt seriös källa. Resten av sidorna jag hittade var ett gjytter av revisionist sidor som jag inte orkade ägna mycket tid åt.Lindir skrev:Jag har nu hittat ett antal ytterligare sidor (både revisionistiska och andra) där det står att Morel satt i Auschwitz. Hans tycks där ha förlorat föräldrar, bröder och ett trettiotal andra släktingar.Rancid skrev:När det gäller Morel så är han väl inte en överlevare av förintelsen om man med det menar att han överlevt koncentrationsläger eller gömt sig undan nazisterna.
Men några saker gör mig ändå böjd åt att tro att Morel hade anknytning till Sovjetunionen på något sätt.
Morel var kommendant i lägret från februari 45 till november 45, Auschwich befriades i slutet av januari 45. Om Morel var en av de överlevande som fanns kvar i lägret när Röda armén kom dit så gjorde han en mycket snabb karriär.
Sen har jag en känsla av att NKVD inte skulle ge posten som lägerkommendant till någon som dom inte hade erfarenhet av och visste vad han gick för. Det talar också för att Morel var välkänd hos de sovjetiska myndigheterna.
Yay! Revisionist Mr_Y som inte har några nazistiska åsikter är här för att under visa oss i historia!
F.ö, varför drar du upp Israel-Palestina frågan? Är inte den rätt så irrelevant i sammanhanget?
F.ö2, "an eye for an eye" stämmer inte i detta fall, snarare än nagel mot mot en knäckt nacke följd av en kroppskändning.
F.ö, varför drar du upp Israel-Palestina frågan? Är inte den rätt så irrelevant i sammanhanget?
F.ö2, "an eye for an eye" stämmer inte i detta fall, snarare än nagel mot mot en knäckt nacke följd av en kroppskändning.