Krigsförbrytelser av de allierade

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Mr_Y
Utsparkad

Re: Allierade krigsförbrytelser

Inlägg av Mr_Y » 3 november 2003, 22:12

Henke skrev:
Mr_Y skrev: [En ännu större mängd obelagda påståenden, halvsanningar och snömos än tidigare]
Nöjer mig med att konstatera ett par saker:

1) att du fortfarande inte belagt eller tagit tillbaka din tidigare lögn, nämligen den att folktyskar i Polen utsattes för inte bara övergrepp, utan även rena massakrer redan innan krigsutbrottet.

2) "Churchillcitatet" om fel gris är ytterligare en ren lögn. Den är populär i revisionistkretsar. Churchill har aldrig sagt detta. Försök gärna motbevisa mig - t ex genom att hitta en mer exakt referens till var och när detta sades och vad han sade i övrigt vid tillfället.

3) att du med dårens envishet fortsätter att länka till bilder på din egen site. Bevisvärdet är som vanligt lika med noll.

4) Att du uppfattar "Polish Acts of Atrocity Against the German Minority in Poland; Compilation founded on Documentary Evidence and published for the German Foreign Office" (1940) som ett "standardverk" talar för sig själv. Sedan kan du säga vad du vill om att du inte är nazist.

Henrik
Jag vet inte hur man belägger en lögn, det får du gärna förklara.

Förresten varför verkar du så upprörd? Man skulle nästan kunna tro att du hade något personligt emot tyskar.

Jag har flera gånger (två? tre?) hänvisat till en politiskt korrekt (koscher) källa som styrker uppgifterna i det officiella tyska dokumentet. Det finns givetvis fler. Här är länkar till ett par tyska websidor som tar upp krigsförbrytelser mot tyskar, även polska (inkl Brombergmassakern). Där finns också litteraturhänvisningar.

[länk borttagen av moderator]

Dessutom har David Irving en liten blip om Brombergmassakern i ”Hitler’s War” (1977).

Hitler’s own anti-Polish feelings were comparatively new ; born of his frustrated plan in the fall of 1938 for an alliance with Poland against Stalin, they were now reinforced by events in this campaign. There is no trace of his crueler plans for Poland among the documents predating the outbreak of the war. In Poland, however, Hitler and his generals were confronted by what they saw as still warm evidence that Asia did indeed begin just beyond the old Reich frontier in the east. In the western Polish town of Bydgoszcz (Bromberg) the local Polish commander had ordered the massacre of several thousand German residents on the charge that some of them had taken part in the hostilities. G–ring’s paratroopers were being shot on the spot when captured by the Poles. It was also charged that the Poles had used poisonous blister-gases in manufacturing booby traps. Hitler was particularly angered by a report that a Polish prisoner who had jabbed out the eyes of a wounded German soldier had been routinely sent to the rear through regular army channels. (Hitler said he should have been tried and executed on the spot by a drumhead court-martial.)

(Observera att boken är från 1977, dvs när Irving ännu hade gott anseende.)

Bör kanske inte länka till websidan där jag hittade Polish Atrocities eftersom den inte är riktigt politiskt korrekt (koscher), men gör en googlesökning på +”polish atrocities” +”jr’s rare books and commentary” så lär du hitta den.

Beträffande Churchillcitatet är det något han ska ha yttrat 1946 appropå kommunismens utbredning. Jag har inte letat så noga, men intressant nog förekommer det inte på en lista över citat som felaktigt tillskrivits honom: http://www.winstonchurchill.org/i4a/pag ... pageid=112

Förnekarna – märker jag vid en snabbkoll – hänvisar gärna till följande länk. Får nog säga att det övertygar inte mig i alla fall.

http://www.ballhausplatz.at/johcgi/ball ... _News=1217

Here’s a revisionist lie that is mouthed by the revisionist man on the street, or I should say some men on the street. Churchill is misquoted as saying: “We slaughtered the wrong pig.” That’s revisionist wishful thinking. He could never have said that since there is no such idiom in English. He would have had to say: “We fought the wrong enemy.”

Kanske yttrat av någon hyperrationell person som inte förstår bildspråk… Eller som saknar referenser till grisslakt… Eller både och… Tja…

Här är förresten ytterligare ett citat av sedermera nobelpristagaren i litteratur: ”History will be kind to me for I intend to write it.” http://upl.mine.nu/uplfolders/upload0/9

Mr_Y
Utsparkad

Inlägg av Mr_Y » 3 november 2003, 22:14

Solitaire skrev:
Mr_Y skrev:
Solitaire skrev:
Mr_Y skrev: (Kriget kunde som bekant ha avslutats på ett tidigare stadium om de västallierade gått med på separatfred och låtit tyskarna försvara sig i öster.)
Tror du verklig de allierade skulle överleva ett sådant drag politiskt, efter att ha talat om att kriget gick ut på att besegra ondskan och kämpa för friheten och demokratin? Hur mycket trovärdighet skulle finnas kvar för deras politiska system?
Vilket intryck skulle det göra om de västallierade ännu en gång lämnade sina allierade i sticket?
Lämna i sticket? Jag vet inte vad du menar. Samarbetet med Sovjetunionen var enbart en politisk nödlösning. Sovjetunionen var ett minst lika stort hot mot Storbritanien och USA som Nazityskland. http://upl.mine.nu/uplfolders/upload1/superman
Det skulle skada Storbrittaniens och USA:s trovärdighet internationellt om man
1) övergav en allierad nation som kämpar för sin överlevnad (som Polen och Tjeckoslavakien)
2) övergav alla sina vackra löften om att bekämpa ondskan och befria Europas förslavade folk från den nazistiska ondskan
Hur skulle det se ut om Storbrittanien endast stödde Sovjet så länge man själv var i fara?
Skulle Belgien, Nederländerna osv. lämnas åt sitt öde under tysk ockupation?
Om Sovjet var så avskytt, varför gav då britterna i slutet av kriget ryssarna sina nyaste jetmotorer att studera?
Det är sant att Sovjet betraktades som ett större hot innan kriget. Hurvida det verkligen var det (se Vinterkriget t ex) och hurvida man skulle kunna fått med sina respektive befolkningar på ett militärt äventyr mot Sovjet är en annan fråga.
Troligen är det fler än jag här som inte tillhör Livets ord utan skulle uppskatta om alla kunde iaktta vissa grundläggande krav på verklighetsförankring i diskussionen och undvika virtuella begrepp som ”ondska” o dyl.

Beträffande Polen och Tjeckoslovakien så var det från tysk synpunkt fråga om befrielse av tyska områden från utländsk ockupation. Versaillesprodukterna Polen och Tjeckoslovakien ansågs dessutom allmänt som anomalier utan verkligt existensberättigande.

Belgien, Nederländerna osv ockuperades först efter att England och Frankrike hade förklarat Tyskland krig.

Slutligen undrar jag bara på vilket sätt vinterkriget visade att Sovjetunionen var ett mindre hot än man tidigare hade trott enligt din uppfattning.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 3 november 2003, 22:30

Mr_Y:

Det är många saker jag håller med dig( I denna länk)men när du hänvisar David Irving tycker jag det inte är en säker källe oavsett om det hände 1977.

Tror inte att han tyckte annurlunda 1977 än vad han tycker nu(1996) håller på att läsa Mastermind of the Third Reich.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 4 november 2003, 08:14

Mr_Y skrev: Jag vet inte hur man belägger en lögn, det får du gärna förklara.
En felformulering som tydligen gjorde det jag sa helt obegripligt för dig i alla fall. Se om du förstår detta istället:

Vilka är bevisen för ditt tidigare påstående att folktyskar i Polen massakrerades innan den 1/9 1939?

Som du vet finns inga sådana massakrer belagda ens i din officiella tyska källa. Bromberg utspelade sig den 3/9.

Ser fram emot att se dig undvika att svara även denna gång.

Beträffande Churchillcitatet är det något han ska ha yttrat 1946 appropå kommunismens utbredning. Jag har inte letat så noga, men intressant nog förekommer det inte på en lista över citat som felaktigt tillskrivits honom:
Mycket tunt. Som du kanske förstår finns det ett oändligt antal saker han aldrig sagt och som ändå inte finns med på den listan. Därför saknar en sådan lista fullständigt bevisvärde. Jag föreslår att du letar vidare. Du lär inte hitta något, men på det sättet kanske du lär dig lite om vad dina källor är värda. Om inte annat demonstrerar du det för oss andra.

Mr_Y
Utsparkad

Inlägg av Mr_Y » 4 november 2003, 11:54

Mr x skrev:Mr_Y:

Det är många saker jag håller med dig( I denna länk)men när du hänvisar David Irving tycker jag det inte är en säker källe oavsett om det hände 1977.

Tror inte att han tyckte annurlunda 1977 än vad han tycker nu(1996) håller på att läsa Mastermind of the Third Reich.

Jag bryr mig faktiskt inte om David Irvings personliga åsikter. Däremot intresserar mig de fakta han drar fram.

Mr_Y
Utsparkad

Inlägg av Mr_Y » 4 november 2003, 11:54

En felformulering som tydligen gjorde det jag sa helt obegripligt för dig i alla fall. Se om du förstår detta istället:
Felsägning eller Freudian slip, vem vet.
Vilka är bevisen för ditt tidigare påstående att folktyskar i Polen massakrerades innan den 1/9 1939?

Som du vet finns inga sådana massakrer belagda ens i din officiella tyska källa. Bromberg utspelade sig den 3/9.

Content
I. More than 58,000 dead and missing 5
II. Sources of information and explanations 9
III. Statement 11
a) The German-Polish situation up to the outbreak of war 13
b) The Polish atrocity policy 17
IV. Documents 33
a) Cases of typical atrocities 35
b) Personal accounts of survivors of the various concentration marches 127
V. Report of the medico-legal experts 193
VI. Illustrations 209
a) Documents 211
b) Injuries, mutilations, mass graves 215
c) Arson, pillage and devastation 247
d) Announcements of dead and missing 250
e) Notices and other proofs 266
VII. Illustrated reports by medico-legal experts 275
VIII. Survey map of most important places of murder 311

”During the last days of August 1939, Germans were openly menaced in villages with the expressions: ’Slaughter them off’” III Statement b) The Polish atrocity policy

Här är en källa som finns på en av websidorna som jag länkade till: ”Der Tod sprach polnisch. Dokumente polnischer Grausamkeiten an Deutschen 1919-1945”

Mycket tunt. Som du kanske förstår finns det ett oändligt antal saker han aldrig sagt och som ändå inte finns med på den listan. Därför saknar en sådan lista fullständigt bevisvärde. Jag föreslår att du letar vidare. Du lär inte hitta något, men på det sättet kanske du lär dig lite om vad dina källor är värda. Om inte annat demonstrerar du det för oss andra.
Det är du som påstår något, inte jag. Dessutom vore det väl ytterst märkligt om inte den kristne brittisk-imperialisten Churchill skulle ha ogillat kommunismens utbredning i världen eller brittiska imperiets undergång.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 4 november 2003, 13:55

Mr_Y skrev:

Content
III. Statement 11
IV. Documents 33
VI. Illustrations 209
a) Documents 211

”During the last days of August 1939, Germans were openly menaced in villages with the expressions: ’Slaughter them off’” III Statement b) The Polish atrocity policy
Antar att detta kommer från tyska utrikesministeriets skrift från 1940, som ju behandlar massakrer efter krigsstarten. Ingenstans i detta kan jag se belägg för påståendet att massakrer ägt rum innan den 1/9 -39.

Det är för övrigt talande att du verkar anse att "segrarens historia" är sann om segraren är nazist, men inte annars.
Här är en källa som finns på en av websidorna som jag länkade till: ”Der Tod sprach polnisch. Dokumente polnischer Grausamkeiten an Deutschen 1919-1945”

Min skoltyska är iofs lite rostig, men inte så rostig att jag inte kan konstatera att det inte någonstans i texten diskuteras massakrer som ägt rum innan den 1/9 1939. Den verkar ta upp övergrepp mellan 1919-39, men det framgår inte riktigt vilka, hur många och hur allvarliga. Den nämner också "Bromberger Blutsonntag", men som vi alla redan vet så utspelade sig denna efter krigsutbrottet.

Så du står kvar på exakt samma ställe som förut. Ingen bestrider Brombergmassakern, även om 58,000 döda är en mycket diskutabel siffra. Så det verkar överdrivet att posta informationen om denna gång på gång. Försök gärna belägga ditt påstående att massakrer förekom innan den 1/9 istället.
Mr_Y skrev:
Det är du som påstår något, inte jag. Dessutom vore det väl ytterst märkligt om inte den kristne brittisk-imperialisten Churchill skulle ha ogillat kommunismens utbredning i världen eller brittiska imperiets undergång.
Sist jag kollade var det du som gjorde påståendet. Du hävdade att Churchill sagt "We slaughtered the wrong pig". Därmed ligger bördan på dig att göra troligt att så är fallet om du vill stå fast vid påståendet.

Ser fram emot att se dig försöka undvika detta en gång till.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 4 november 2003, 15:38

Mr_Y skrev: Troligen är det fler än jag här som inte tillhör Livets ord utan skulle uppskatta om alla kunde iaktta vissa grundläggande krav på verklighetsförankring i diskussionen och undvika virtuella begrepp som ?ondska? o dyl.
Nu skrev jag iofs "vackra löften om att bekämpa ondskan", dvs. de är de allierade ledarnas tal jag refererar till.
Mr_Y skrev: Beträffande Polen och Tjeckoslovakien så var det från tysk synpunkt fråga om befrielse av tyska områden från utländsk ockupation. Versaillesprodukterna Polen och Tjeckoslovakien ansågs dessutom allmänt som anomalier utan verkligt existensberättigande.
Och ur resten av världens synvinkel?
Mr_Y skrev: Belgien, Nederländerna osv ockuperades först efter att England och Frankrike hade förklarat Tyskland krig.
Och frågan var hur de allierade skulle kunna motivera att lämna dessa under tysk ockupation efter att dyrt och heligt lovat att bekämpa "ondskan" i form av nazismen.
Mr_Y skrev: Slutligen undrar jag bara på vilket sätt vinterkriget visade att Sovjetunionen var ett mindre hot än man tidigare hade trott enligt din uppfattning.
Sovjets kapacitet till offensiva militära operationer visade sig mindre än vad man trott, kanske? Om Sovjet 1939 försökt invadera Tyskland, hur tror du att det skulle ha gått när man nu knappt kunde underkuva Finland?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 5 november 2003, 02:15

Mr_Y,

Visserligen efterfrågades det hänvisningar eller länkar vad gäller dina påståenden, men hitta i så fall sidor som inte är revisionistiska och rasistiska.

Mr_Y
Utsparkad

Inlägg av Mr_Y » 5 november 2003, 11:52

Henke skrev:
Mr_Y skrev:

Content
III. Statement 11
IV. Documents 33
VI. Illustrations 209
a) Documents 211

Antar att detta kommer från tyska utrikesministeriets skrift från 1940, som ju behandlar massakrer efter krigsstarten. Ingenstans i detta kan jag se belägg för påståendet att massakrer ägt rum innan den 1/9 -39.
Konstigt att du inte kan se det trots att du läst hela boken (som tar upp diverse händelser från medeltiden och framåt), särskilt med tanke på att jag redan hade citerat följande. "During the last days of August 1939, Germans were openly menaced in villages with the expression: Slaughter them off". (Om jag inte misstar mig kommer augusti före september.)
Det är för övrigt talande att du verkar anse att "segrarens historia" är sann om segraren är nazist, men inte annars.

Förutom Polish Atrocities refererade jag till en polsk jude (Piekalkiewicz)... Annars fattar jag faktiskt inte riktigt vad det är du försöker säga.
Här är en källa som finns på en av websidorna som jag länkade till: ”Der Tod sprach polnisch. Dokumente polnischer Grausamkeiten an Deutschen 1919-1945

Min skoltyska är iofs lite rostig, men inte så rostig att jag inte kan konstatera att det inte någonstans i texten diskuteras massakrer som ägt rum innan den 1/9 1939. Den verkar ta upp övergrepp mellan 1919-39, men det framgår inte riktigt vilka, hur många och hur allvarliga. Den nämner också "Bromberger Blutsonntag", men som vi alla redan vet så utspelade sig denna efter krigsutbrottet.

Så du står kvar på exakt samma ställe som förut. Ingen bestrider Brombergmassakern, även om 58,000 döda är en mycket diskutabel siffra. Så det verkar överdrivet att posta informationen om denna gång på gång. Försök gärna belägga ditt påstående att massakrer förekom innan den 1/9 istället.
1919-1949 på tyska betyder samma som på svenska, dvs 1919-1949.
Mr_Y skrev:
Sist jag kollade var det du som gjorde påståendet. Du hävdade att Churchill sagt "We slaughtered the wrong pig". Därmed ligger bördan på dig att göra troligt att så är fallet om du vill stå fast vid påståendet.

Det är ett välkänt citat och inget som du har anfört hittills har fått mig att tvivla på äktheten.

Annars måste jag säga att det var en imponerande prestation att läsa både Polish Atrocities och Der Todt sprach polnisch på så kort tid. Den senare bara på ett par timmar... Utan att kunna tyska... Det där sistnämnda kan möjligen förklara misstaget ovan, för jag antar att det var ett misstag och inget medvetet försök att förvilla läsarna. Ett bra hjälpmedel finns här: http://www.freetranslation.com/

Mr_Y
Utsparkad

Inlägg av Mr_Y » 5 november 2003, 11:55

Troligen är det fler än jag här som inte tillhör Livets ord utan skulle uppskatta om alla kunde iaktta vissa grundläggande krav på verklighetsförankring i diskussionen och undvika virtuella begrepp som ?ondska? o dyl.
Nu skrev jag iofs "vackra löften om att bekämpa ondskan", dvs. de är de allierade ledarnas tal jag refererar till.
Kan inte erinra mig några tal av det slaget, däremot Chamberlains tal om ”fred i vår tid”.
Beträffande Polen och Tjeckoslovakien så var det från tysk synpunkt fråga om befrielse av tyska områden från utländsk ockupation. Versaillesprodukterna Polen och Tjeckoslovakien ansågs dessutom allmänt som anomalier utan verkligt existensberättigande.
Och ur resten av världens synvinkel?
Det var nog ingen särskilt originell uppfattning. (När tyskarna tog Rhenlandet t ex sa Chamberlain att de ”bara marscherade in på sin egen bakgård”.)
Belgien, Nederländerna osv ockuperades först efter att England och Frankrike hade förklarat Tyskland krig.
Och frågan var hur de allierade skulle kunna motivera att lämna dessa under tysk ockupation efter att dyrt och heligt lovat att bekämpa "ondskan" i form av nazismen.
Kan som sagt inte erinra mig några sådana fraser vid den tidpunkten. De lovade försvara (det inte överdrivet demokratiska) Polen mot tyskt angrepp. Frankrike hade dessutom en pakt med (det inte överdriver demokratiska) Sovjetunionen och ingen reste några större invändningar mot den sovjetiska ockupationen av östra Polen. Det fanns alltså varken ideologiska (demokratiska) motiv el någon reell omsorg om Polen. (Allt som därefter skedde i form av nazistisk nyordning i Europa hade aldrig inträffat om inte England och Frankrike satt igång kriget.) Frågan är väl snarast varför England och Frankrike riskerade världsfreden för något de inte trodde på själva.

Fö är begreppet ”ondska” ett relativt nytt inslag i den offentliga retoriken. Carl ”Ondskan existerar” Bildt t ex hade enbart gjort sig löjlig för 70 år sedan. (För den som inte är fundamentalist av något slag är ”ondska” uttryck för en subjektiv värdering.)
Slutligen undrar jag bara på vilket sätt vinterkriget visade att Sovjetunionen var ett mindre hot än man tidigare hade trott enligt din uppfattning.
Sovjets kapacitet till offensiva militära operationer visade sig mindre än vad man trott, kanske? Om Sovjet 1939 försökt invadera Tyskland, hur tror du att det skulle ha gått när man nu knappt kunde underkuva Finland
Om ett hot är större eller mindre är väl inte huvudsaken om det är reellt.

Mr_Y
Utsparkad

Inlägg av Mr_Y » 5 november 2003, 11:55

Lindir skrev:Mr_Y,

Visserligen efterfrågades det hänvisningar eller länkar vad gäller dina påståenden, men hitta i så fall sidor som inte är revisionistiska och rasistiska.

Jag måste säga att det var en av de friaste tolkningar jag sett av ”revisionism” och ”rasism”. Skulle uppskatta om värdarna, dvs hrr Wien och Forberg, ville definiera begreppen.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 5 november 2003, 15:10

Mr_Y skrev:
Henke skrev:
Mr_Y skrev:

Content
III. Statement 11
IV. Documents 33
VI. Illustrations 209
a) Documents 211

Konstigt att du inte kan se det trots att du läst hela boken (som tar upp diverse händelser från medeltiden och framåt), särskilt med tanke på att jag redan hade citerat följande. "During the last days of August 1939, Germans were openly menaced in villages with the expression: Slaughter them off". (Om jag inte misstar mig kommer augusti före september.)
Det spelar egentligen ingen roll om jag läst boken eller inte. Det jag kan konstatera är att de delar som du valt att citera inte belägger ditt tidigare påstående. Citatet pratar om hot. Det är inte samma sak som massaker.

Du är välkommen att försöka undvika att bevisa ditt påstående igen om du vill.
Förutom Polish Atrocities refererade jag till en polsk jude (Piekalkiewicz)... Annars fattar jag faktiskt inte riktigt vad det är du försöker säga.
Det kanske är just Polish Atrocities jag avser. Ett fint exempel på att Tyskland efter att framgångsrikt ha invaderat Polen gjorde ett försök att skriva den historia de ville.
Här är en källa som finns på en av websidorna som jag länkade till: ”Der Tod sprach polnisch. Dokumente polnischer Grausamkeiten an Deutschen 1919-1945

Javisst. Och "Grausamkeit" betyder inte "massaker".
Mr_Y skrev:

Det är ett välkänt citat och inget som du har anfört hittills har fått mig att tvivla på äktheten.
Som du kanske misstänker ligger det på dig att visa att det är välkänt i så fall. Att du gör ett påstående betyder att du har bevisbördan.

Ser fram emot att se dig misslyckas än en gång.

Klippte personangrepp på slutet. Nöjer mig med att notera att du har fel i att jag inte talar tyska, men det låter jag gärna passera.

Henrik

EDIT: Citering som blev fel
Senast redigerad av 2 Henke, redigerad totalt 5 gång.

Varg-Olle (?)
Medlem

Inlägg av Varg-Olle (?) » 5 november 2003, 15:34

Det är ingen mening att diskutera med Mr_Y som efter vad jag förstår 60 år efter andra världskriget fallit offer för nazistpropaganda, fast han förnekar att han är nazist.

Bara ETT citat av honom ang. det tyska angreppet på Polen och därmed uppkomsten av andra världskriget: ("Allt som därefter skedde i form av nazistisk nyordning i Europa hade aldrig inträffat om inte England och Frankrike satt igång kriget".) D.v.s. de lämnade (denna gång) inte Hitler ostörd.

Adjö Mr_Y (hoppas jag!).

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 november 2003, 15:40

Jaså? Jag som trodde i min vildaste fantasi att 1919-1945 på tyska betydde det samma på svenska och inte 1919-1949. :roll: För övrigt håller jag med Henrik, sluta använda skrifter från PROMI och dylika tyska departement från åren 1933-1945 för att försöka bevisa något. Det samma gäller bilderna som du lägger upp på din hemsida, du vet att de bilderna lika bra kan vara ryska civila som har blivit brutalt slaktade av tyskar eller deras ukrainska hantlangare.

/Anno

Skriv svar