/AnnoSkalman/Marcus Wendel skrev:Kallades Aktion T4 efter adressen till NSDAPs huvudkontor i Berlin, Tiergartenstrasse 4.
Förintelsen
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Re: Förintelsen
Den här förklaringen faller på att massutrotningen av judar påbörjades i samma stund som tyskarna invaderade Sovjet.Pearce. skrev:Ordern från Göring till Heydrich säger inte så mycket mer än att det är ett OK att med alla medel fortsätta "Endlösung der judenfrage".
I Alf W Johanssons bok Den nazistiska utmaningen säger Martin Broszat chef för Institut für Zeitgeschichte i München att mellan det faktum att Hitler beordrat göra Europa judefritt och det faktum att judarna dödades kan man inte konstruera något kausalsammanhang, den ursprungliga tanken tycks ha varit att de skulle deporteras bortom Ural. Genom bakslaget på östfronten hade emellertid tyskarna manövrerat sig in i en återvändsgränd; dödandet av judar utvecklades ur de rent praktiska problem som uppstod på platsen, när man ställdes inför problemet vad man skulle göra med deporterade judar. Ur denna praxis utvecklades vad som sedan skulle bli den systematiska utrotningen. någon order från Hitler utfärdades troligen aldrig Hitler kom troligtvis i stället att i tysthet acceptera vad som skedde, då det var i överensstämmelse med hans allmänna inställning.
Tackar. En mycket bra bok i ämnet är
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 82-2442821
Jag har den nedpackad hos min mor i HBG, men den är grymt informativ. Är det någon som minns en dokumentärfilm som hette 'Homo Sapiens 1900' som gick på bio runt 1998? En mycket heltäckande och informativ film om tankarna och tänkarna bakom 'ras'-idéerna under 1900 talet.
http://www.frif.com/new99/homosapi.html
/a
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 82-2442821
Jag har den nedpackad hos min mor i HBG, men den är grymt informativ. Är det någon som minns en dokumentärfilm som hette 'Homo Sapiens 1900' som gick på bio runt 1998? En mycket heltäckande och informativ film om tankarna och tänkarna bakom 'ras'-idéerna under 1900 talet.
http://www.frif.com/new99/homosapi.html
/a
- robert nordin
- Medlem
Nämnda konferens gällde väl snarare HUR man skulle göra det m a p logistik m m? Detta då det främst var diverse statliga byråkrater från olika departement och myndigheter som sammanträdde i Villa Marlier.Mr x skrev:Winters skrev:Skulle inte vilja säga att det är en person
skulden ligger enligt mig delad på framför allt 5 personer
Heydrich, Eichmann, Hitler, Göring och Himmler...
Vid Wannsse-konferansen(1942) var det trots allt 20personer närvarade dock var ej ex Hitler där.
Villans namn var väl bara under den tiden som Ernst Marlier och Margarete bodde där dvs fram till 1921.robert nordin skrev:Nämnda konferens gällde väl snarare HUR man skulle göra det m a p logistik m m? Detta då det främst var diverse statliga byråkrater från olika departement och myndigheter som sammanträdde i Villa Marlier.Mr x skrev:Winters skrev:Skulle inte vilja säga att det är en person
skulden ligger enligt mig delad på framför allt 5 personer
Heydrich, Eichmann, Hitler, Göring och Himmler...
Vid Wannsse-konferansen(1942) var det trots allt 20personer närvarade dock var ej ex Hitler där.
Förintelsen
Programmet som SVT sände har hämtat alla sina uppgifter från Levandehistoria, det jag främst reagerade över är hur enkelt det är, att i ett "ungdomsprogram" bara slänga ur sig fraser av typen "en order som från början kom från Hitler" (Förintelsen) eller "med Hitlers vetskap och godkännande" (från programet som handlade om Himmler och Hitler, som nyligen sändes på SVT1). Om det verkligen är så att det inte finns någon skriven order, så kan man ju heller inte påstå detta utan att också göra gällande att det är ett påstående och en gissning, att göra påståenden till sanningar och försöka göra det onda ännu ondare är också historierevissionism det bör SVT tänka på.
Svårt att skriva om förintelsen! ämnet är så laddat och ohyggligt, jag känner mej ganska löjlig, som om jag försöker "fria" Hitler i frågan - så är naturligtvis inte fallet, det hoppas jag att ni förstår.
Svårt att skriva om förintelsen! ämnet är så laddat och ohyggligt, jag känner mej ganska löjlig, som om jag försöker "fria" Hitler i frågan - så är naturligtvis inte fallet, det hoppas jag att ni förstår.