Me 323 "Gigant"
- Johan Elisson
- Medlem
Trupptransportplan behöver inte heller nödvändigtvis uppehålla sig nära en front. Att förflytta ett regemente från öst- till västfronten på ett snabbt sätt över eget territorium utsätter ju inte planet för några större risker. Nu vet jag inte om planet användes på det sättet, så det är bara spekulationer...
/Johan
/Johan
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Ska man transportera skrymande matriel så är det tåg som gäller.Ja77 skrev:Ok men i en Junker 52 kan du inte få in störe och skrymande matrial.Hartman skrev:Ja77![]()
Jag menar bara att det är bättre att sprida riskerna, särskilt med ett plan som är så sårbart.
Iden med det här flygplanet känns lika galen som med V1 och V2
- Anton Severin
- Medlem
Håller med dig vad gäller V1 och V2.Ja77 skrev:Förstår inte vad folk har så mycket emot det planet. Är ni lika mycket emot dagens herkules plan?
V1 var ett mycket kostnads efektivt vapen. Vilket tvingade de allierade till stora kostsamma motdrag.
V2 var ett riktigt kostnads inefektift vapen däremot.
Däremot inte vad gäller det andra. Dagens Hekules kan i stort sett röra sig obehindrat och säkert i luften. Annat var det ju med Me 323, som hela tiden var tvungen att se till att inte bli nedskjuten. Dessutom drog den ju värdefulla resurser som 6 motor (som kunde gått till värdefulla jaktplan), de måste ha förbrännt en himmla massa bränsle.
Tycker inte du ska haka upp dig på antalet motorer en Ju 52 hadde 3 motorer, och om en Me 323 kunde ta mer last än 2 Ju 52 så borde Me 323 vara mer bränsle efektiv.
Ja Me 323 motorer kanske var starkare...
Tror att en Ju 52 blev lika fort nerskjuten som en Me 323 om de blev påhoppade av en grupp jaktplan....
Tror att en Ju 52 blev lika fort nerskjuten som en Me 323 om de blev påhoppade av en grupp jaktplan....
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Håller med Ja77 här, planet har ju fler motorer men den kan ju ta större last än vad ju 52 kunde exempel, mycket mer...Ja77 skrev:Tycker inte du ska haka upp dig på antalet motorer en Ju 52 hadde 3 motorer, och om en Me 323 kunde ta mer last än 2 Ju 52 så borde Me 323 vara mer bränsle efektiv.
- Anton Severin
- Medlem
Tror du inte att det var lättare att upptäcka ett Me 323 på himmlen eller på en radar, än vad det var att upptäcka 2st Ju 52:or. Det man inte kan upptäcka, kan man inte skjuta ner.Ja77 skrev:Tycker inte du ska haka upp dig på antalet motorer en Ju 52 hadde 3 motorer, och om en Me 323 kunde ta mer last än 2 Ju 52 så borde Me 323 vara mer bränsle efektiv.
- Johan Elisson
- Medlem
Jag skulle då aldrig låta varken Me 323:an eller de två Ju 52:orna flyga utan eskort, och en eskort syns. Så där är det ingen skillnad.Hartman skrev:Tror du inte att det var lättare att upptäcka ett Me 323 på himmlen eller på en radar, än vad det var att upptäcka 2st Ju 52:or. Det man inte kan upptäcka, kan man inte skjuta ner.
/Johan
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Självklart så hade planet eskort som alla andra transportplan. Dessutom så hade planet sju kulsprutor 2x20 mm (MG 151/20), 5x13 mm (MG 131) mot Ju-52 som bara hade två kulsprutor 1x13 mm (MG 131), 1x7.9 mm (MG 15). Så planet var ju inte direkt försvarslöst, men jag har svårt att tänka mig att ett sådant plan flög utan eskort från några bf-109:or.
- Anton Severin
- Medlem
Om man skulle vara säker på att Me 323 skulle komma fram, så gissar jag på att det skulle behövas minst en staffel på av bf 109:or. De jaktplanen behövdes säkert mer någon annanstans.
Om man däremot låter flera Ju 52:or flyga en och en, utan eskort på relativt hög höjd, så är jag säker på att åtminstone jag inte skulle kunna upptäcka den på himmlen eller med de radarinstrument som de allierade förfogade över, under andra halvan av kriget. Det var ju dessutom på östfronten som planet användes som flitigast och ryssarna vet vi ju, hade inte någon vidare radarutrustning.
PS. Visste ni föresten att anledningen till att man först tog fram
Me 321:an var att man först planerade att använda den till den luftburna invasionen av Benelux länderna.
Om man däremot låter flera Ju 52:or flyga en och en, utan eskort på relativt hög höjd, så är jag säker på att åtminstone jag inte skulle kunna upptäcka den på himmlen eller med de radarinstrument som de allierade förfogade över, under andra halvan av kriget. Det var ju dessutom på östfronten som planet användes som flitigast och ryssarna vet vi ju, hade inte någon vidare radarutrustning.
PS. Visste ni föresten att anledningen till att man först tog fram
Me 321:an var att man först planerade att använda den till den luftburna invasionen av Benelux länderna.
här är en brittisk motsvarighet till giganten kallad "hamilcar"
http://ww2photo.mimerswell.com/tanks/us ... /03740.jpg
/dan
http://ww2photo.mimerswell.com/tanks/us ... /03740.jpg
/dan
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
banan skrev:här är en brittisk motsvarighet till giganten kallad "hamilcar"