Luftburen bataljon och attackhelikoptrar

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 september 2003, 18:20

Larsson skrev:
MD650 skrev:På tal om helikoptrar och skillnad i kvalité.
Har haft förmånen att ha både AH 1 och Mi 28 "i siktet".
Mi 28 var som att titta på en flygande glödlampa när man kollade i IRV:n. Däremot var mycket svårt att upptäcka AH 1:an. På 7 km var den som en grå massa i siktet. Enda chansen att upptäcka den var att få en riktning från en radar så att man kunde leta i något så rätt kommun.

:)
Man skulle ju i.o.f.s. kunna tänka sig att ryssarna inte
lånade ut sina "Havoc" med de "göttigaste" IR-filtren.

I det här fallet hade de nog inte så mycket att välja på då det var en av prototyperna.
Men hade jag velat sälja nånting till någon så hade jag sett till att det hade varit i toppskick.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 4 september 2003, 18:51

Backis skrev:Va? Det enda jag snackat om kanoner på helikoptrar var att nämna att A129 hade en trepipig tjuga, samt att det kanske bara finns 60 plugg till bössan på Tigern (hjälp!)

Jag anser förvisso att det ska finnas MINST en 20mm kanon på helikoptern, det är inte kostnadseffektivt att jaga lastbilar, bilar eller personal med pvrobotar som kostar tio gånger mer än målet. Raketer är gödslar "lite" väl mycket och kan leda till onödiga civila förluster i en fredsbevarande operation, och dom går åt fort. En kanon med iallafall tillräcklig ammunitionstillgång ger också "staying power".

Helst skulle jag nog vilja se samma 40:a som sitter på Strif9040, men det är nog lite sådär omöjligt tack vare vikt, rekyl m m.. ;)

Så om jag ska föreslå nåt realistiskt så skulle det bli antingen Mausers helikopterversion av BK27 (ger logistiska fördelar genom att Flygvapnet redan använder den i Gripen, samt att man kanske kan använda nån typ av standardövningsammunition) eller deras nya 30mm MK 30-2 [lär åtnjuta större utvecklingspotential för helikopteranpassad ammunition eftersom Tyskarnas UHU kommer(kanske) att utrustas med den].
Nåja, jag kan jag misstolkat ditt inlägg om 3-pipig gatling.

Att en ahkp ska ha ett vapen av minst 20mm kaliber kan
jag hålla med om.

40m akan är som du skrev lite mycket om man får vara diplomatisk.
C:a 600kg pjäs och en rekyl som spelar i en helt annan
liga än övriga ahkp-kanoner.
Mausers 27 och 30mm vapen tror jag inte heller på.
De har på tok för stor rekyl för att kunna skjuta
från hkp med precision.
Redan Apachen ska ha problem med rekylen från sin 30mm akan
och dess rekyl torde vara c:a 1/2 till 1/4 av BK27:ans.

Dessutom så är dessa vapen tunga, framförallt avseende
ammunitionen, vilket skulle resultera i liten ammunitionsmängd.
Nej, 20mm med en eldhastighet i trakterna av
10 skott/sekund får nog räcka.
Då behöver man i.a.f. inte bekymra sig så mycket
för ammunitionsåtgången och rekylen blir 1/4 till 1/7 av BK27:ans
beronde på eldhastighet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 4 september 2003, 18:51

MD650 skrev:
Backis skrev:
Intressant att få veta att Cobra är så osynlig på IR. Vet du vilken modell det var? Var det nån slags samövning med nån? Ifall du vet vems Hkp det var och när detta skedde är det ju inte så svårt att räkna ut.

Det var inte Cobran utan Apachen.

Så vi utvärderade inte Cobra? Inte ens SuperCobra, de nyare varianterna? Synd! :(
Ni har kanske rätt att systemet i sig är för gammalt, men om jag har förstått rätt så är de nya versionerna försedd med motorer som är dubbelt så starka som på de gamla versionerna, och massa ny elektronik och godis...
Men, jag vet inte så mycket om attackhelikoptrar....

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 4 september 2003, 19:09

Mauser RMK 30 Recoilless Automatic Cannon

Bild

Tror iallafall inte rekyl är nåt problem i det här fallet. ;)

http://www.mauser-online.com/uk/productarea/index.htm
Compact design, high precision and low recoil forces have also been the requirements demanded for the new weapon system for the support helicopter TIGER.

Beside the application for the TIGER the new weapon system allows also the integration into light airborne weapon carriers, e.g. the WIESEL.
Using high performance and novel propellants based on new technology for the production of compact ammunition a new telescoped ammunition with combustible case and inductive primer has been developed for the RMK 30.

A distinctive feature in comparison to existing automatic cannons is the new ammunition feeding system. In order to reach a compact design the feeding of the ammunition is done from the barrel side. Thus the cannon features considerable shorter design against existing weapon systems.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 4 september 2003, 19:14

Rekylfri akan.
Då är det ju en annan femma, bortsett från
att ammunitionen blir än mer skrymmande,
med 3ggr mer drivladdnig för jämförbar utgångshastighet
jämfört med en konventionell konstruktion.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 september 2003, 19:19

tryggve skrev:
Så vi utvärderade inte Cobra? Inte ens SuperCobra, de nyare varianterna? Synd! :(
Ni har kanske rätt att systemet i sig är för gammalt, men om jag har förstått rätt så är de nya versionerna försedd med motorer som är dubbelt så starka som på de gamla versionerna, och massa ny elektronik och godis...
Men, jag vet inte så mycket om attackhelikoptrar....
Men Apachen är inte dålig den heller och speciellt inte Longbowen.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 4 september 2003, 19:29

Larsson skrev:Rekylfri akan.
Då är det ju en annan femma, bortsett från
att ammunitionen blir än mer skrymmande,
med 3ggr mer drivladdnig för jämförbar utgångshastighet
jämfört med en konventionell konstruktion.
Själv misstänker jag att Tyskarna gjort nåt klurigt igen. ;)

Annars kanske det förklarar varför Tiger HAD bara har sextio skott i magasinet...

det skulle vara aningen intressant att få tag på nåt lite mer substantiellt om den här bössan...

Ska leta runt lite.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 4 september 2003, 19:56

Dum fråga, men är det inte just den 30 mm chain gun från AH-64 som används i t ex de norska Stridsfordon 90?
Eller är det en annan kanon baserad på den som finns i Apachen?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 4 september 2003, 21:21

Apachen och CV9030N har mig veterligen samma typ
av kanon, en s.k. Chain gun, men i olika kalibrar.
30x113B för Apachen och 30x173 för CV9030,
vilket f.ö. är samma kaliber som
användes/används av jaktviggen och A-10.
Den senare ammunitionsstandarden ger
80% mer rekylkraft per projektil.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 4 september 2003, 21:55

Tackar för infon, Larsson!!!
Ahh. A-10s kanon.... Mmmmmmmm. GAU-8 Avenger
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/equip/gau-8.htm
Normalt så gillar jag inte sådär jättemycket att använda FAS som källa, men det borde väl vara ok idetta fall.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 september 2003, 18:04

tryggve skrev:Dum fråga, men är det inte just den 30 mm chain gun från AH-64 som används i t ex de norska Stridsfordon 90?
Eller är det en annan kanon baserad på den som finns i Apachen?
Det är en Bushmaster Chaingun.
En 25 mm variant var på tapeten för att bli huvudbeväpning till strf 90 en gång i tiden.

behringer
Ny medlem

Inlägg av behringer » 27 oktober 2003, 19:18

Vilket K 3 lägger ned kosmiskt med tid på och tror sig vara uppfinnare av att koncept som är snart 40 år gammalt
Inte alls. De har tittat mycket på utländska förband och hur de gör.
Att tester gjorts med bla appache(stavningen ???) är helt rätt men för att citera genarl Khil-
"Sverige kommer aldrig att köpa attackhelikoptrar det är för dyrt..... stridshelikoptrar ska vi ha men det är en helt annan sak"
citatet kommer från ett föredrag på KHS Karlberg hösten 00
Attackhelikoptrar och stridshelikoptrar är samma sak. Av politiska skäl fick det inte heta attackhelikoptrar i Finland när en gemensam anskaffning diskuterades. Därför anammade även vi i Sverige denna term. Om det är dyrt beror givetvis vad man jämför med och vilka effekter och förmågor man uppnår. Det är inte dyrt jämfört med ett Gripenplan.
Det är väl 4-8 st som är aktuellt.....24 st skulle kosta minst 5-6 miljarder.
Ang. anskaffning så är det inte aktuellt att köpa färre än 8. Köper man 8 kan man lösa delar av understödet till LBB och man kan tänka sig att åka utomlands och då ha 4 helikoptrar flygande, övriga 4 på service eller på väg till och från utlandet.

16 är vad man vill ha för att kunna lösa allt understöd som LBB kräver, både eskort och understöd vid lösandet av uppgiften.

24 st skulle kosta betydligt mer än 5-6 miljarder, i alla fall om man räknar med AH-64 eller Tiger.
varför skulle sverige anskaffa en tung attack hkp som dessutom lever på sina sista år, gammal är den ju och även om man nu är nere på E-varianten så är det mest för att hålla liv i den ett par år till.
Syftar du på AH-64 så är det inte alls en maskin som lever på sina sista år. D-varianten med tillhörande Longbowradar är tvärtom den helikopter som anskaffas i ett flertal länder just nu. England och Holland t.ex. Bara för att själva skrovet och modellen har c:a 20 år på nacken så innebär inte det att det är en dålig maskin. Titta på UH-1 t.ex., den flyger fortfarande i USA trots att den var med redan under Vietnam-kriget.

Ang. jämförelser mellan Apache och Mangusta så spelar inte Mangustan i samma division. Dock kanske det är en optimal helikopter för Sverige, då vi kanske inte behöver eller har råd med det bästa.

Belgien har A109 med Helitow, alltså samma sikte/vapensystem som sitter (satt) på Hkp9.

Basse
Medlem

Till priset av 20 Apache...

Inlägg av Basse » 1 november 2003, 14:34

Till priset av 20 Apache...
...kan man köpa in 86.000 Pansarskott 86...

Om vart 20:e pansarskott nedkämpar någon form av mål (vilket som helst) då har man nedkämpat 4300 mål. Om 20 Apacher nedkämpar 20 mål vardera då har man nedkämpat 400 mål.

Bara en parentes från mig, men huvudfrågan är nog hur många Pansarskott 97 man kan köpa in för samma kostnad, 10.000, 20.000? Vem vet?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Till priset av 20 Apache...

Inlägg av MD650 » 1 november 2003, 16:21

Basse skrev:
Bara en parentes från mig, men huvudfrågan är nog hur många Pansarskott 97 man kan köpa in för samma kostnad, 10.000, 20.000? Vem vet?
Fråga FMV.

behringer
Ny medlem

Re: Till priset av 20 Apache...

Inlägg av behringer » 1 november 2003, 17:43

Basse skrev:Till priset av 20 Apache...
...kan man köpa in 86.000 Pansarskott 86...

Om vart 20:e pansarskott nedkämpar någon form av mål (vilket som helst) då har man nedkämpat 4300 mål. Om 20 Apacher nedkämpar 20 mål vardera då har man nedkämpat 400 mål.

Och hur har du kommit fram till de priserna på resp. system?

Hur löser du eskort av LBB eller dokumentering av krigsförbrytelser på natten på 8 km avstånd osv. med 86 000 pansarskott?

Skriv svar