Gustaf IV Adolf fyller 225 år

Gustavian_X
Utsparkad

Gustaf IV Adolf fyller 225 år

Inlägg av Gustavian_X » 22 oktober 2003, 22:31

Ni hörde rätt pundisar, vår näst bästa kung i historien fyller 225 år den 1 november. Till minne har jag och några vänner jobbat på en tavla av Sverige sista riktiga kung, den blir inte klar förre jul.

Och snälla inga spydiga svar till detta tack.

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 22 oktober 2003, 22:36

seriöst? Du får lägga ut en bild :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 22 oktober 2003, 22:51

Han blev väl avsatt för att han var så otroligt inkompetent?
Sedan reste han runt i europa under namnet överste Gustavsson.
Jag ser då personligen ingen anledning att fira.

Gustavian_X
Utsparkad

Inlägg av Gustavian_X » 22 oktober 2003, 23:00

Schwalbe skrev:Han blev väl avsatt för att han var så otroligt inkompetent?
Sedan reste han runt i europa under namnet överste Gustavsson.
Jag ser då personligen ingen anledning att fira.
Tyst nu, Gustaf IV blev lurad av sina generaler. Brist på info till honom, kunde bara få ett slut. Han var efter Gustav III Sveriges bästa kung punkt slut.
Och till din lilla hjärna ska du även veta att rykten säger att han var far till Österrikes kejsare Frans Josef. Så ha då lite respekt för mannen som var Sveriges son.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 22 oktober 2003, 23:05

Att kalla folk för pundare eller liknande får du gärna sluta med. Motivera istället varför han var Sveriges bästa kung. Jag tycker att en stor och mycket viktig reform gjordes under hans tid, enskiftet men det var knappast hans förtjänst. Han utrikespolitiska låsning och brist på diplomatisk talang gav Sveriges stora problem och kvalificerar honom till sveriges sämsta monark enligt många. Jag hedrar hans minne så som människan och den tragiska men mycket intressanta person som han var.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 22 oktober 2003, 23:08

Berätta gärna mer, men skriv litet mer seriöst, tack!

Gustavian_X
Utsparkad

Inlägg av Gustavian_X » 29 oktober 2003, 12:55

Jag tycker att vi ska reda ut hatet mot Gustaf IV Adolf nu.
Var hatar alla honom? Om ni ska hata honom så hata då Karl XII han gjorde också så att Sverige förlorade stora land områden plus att han körde statskassan i botten och avslutade stormaktstiden.
Oskar II förlorade ju Norge ska han inte också tillhöra de hatade?

Tillbaka till 1809 nu. Vill ni hellre se Karl XIII som kung, senil och gammal, ja se de var en dålig kung. Eller varför inte låta den danska prinsen Karl August bli kung? Han sup ihjäl. Drack mellan 3-4 liter vin om dagen och var ego på slagfälten. Eller ännu ett pucko Bernadotte, en fransk general utan adligt blod sättas på världens finste tron nej tack!

Jag önskar verkligen att Sverige hade haft kvar Holstein men så blev det inte. Så nu får vi göra det så här tycker jag:

1. Vi tar bort den IQ lösa kungen Karl XVI Gustaf och inför republik.

2. Vi tar bort kungen och låter hög adeln resa ner till Baden och leta upp Gustaf IV Adolfs släktingar och gör dem till våra kungar.

Bernadotte ska bort helt enkelt.

Gustavian_X
Utsparkad

Inlägg av Gustavian_X » 29 oktober 2003, 12:57

En sak till! Jag vet vem Gustav V var gift med och hur Holstein och Bernadotte är släkt men det hjälper inte vi ska ha äkta Holsteinare på tronen.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 29 oktober 2003, 14:00

För att den här tråden inte ska spåra ur i personangrepp raderade jag de två senaste inläggen.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 29 oktober 2003, 14:05

Det är intressant att se hur Gustavian_X uppenbarligen ser det som en viktig fråga i nutiden att vi byter tillbaka till den kungaätt som lämnade tronen 1818...

Någon speciell anledning till att denna fråga är så viktig för dig?

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 oktober 2003, 19:06

Om han hade levat nu hade jag nog gratulerat och sagt nåt positivt om hans höga ålder.

Stefan

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 29 oktober 2003, 19:19

Adligt blod? Vad är det för skitsnack? Går man tillräckligt långt tillbaka så är vi alla oadliga.
Själv har jag då mer respekt för en man som föddes som ingenting, blev en skicklig härförare, blev ett lands konung och lyckades återupprätta något av den svenska storhet som en viss inkompetent, blåblodig (och det är dåligt! Fy!), feminin, ointelligent och utrikespolitiskt obildad Gustav förstört. Han kunde ju inte ens slåss som en man som tex Karl XII, bara förlora landområden och springa omkring i fjolliga trikåer.

*pustar ut*

Inget illa menat...

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 29 oktober 2003, 19:48

Ärligt talat håller jag med centurion, Gustav IV Adolf fölorade faktiskt ett ganska stort landområde, om det gör honom till en bra kung så skulle väl de flesta kungar i historien vara bra, Gustav IV Adolf kom visserligen med en hel del reformer och det är väl det positiva man kommer ihåg av honom.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 29 oktober 2003, 20:04

Det är viktigt att påpeka att Gustav IV Adolf utsattes för en intensiv smutskastning efter att han avsattes. Mycket av de fördomar om honom som har nämnts ovan är ett resultat av denna.

Gustav IV Adolfs ovilja att sluta fred med Frankrike har med rätta kritiserats även om principfasthet i andra sammanhang brukar hyllas. Däremot ska man vara mycket försiktig med att ge honom hela skulden för förlusten av Finland. Kriget orsakades av att Ryssland som först var en bundsförvant bytte sida. Kriget blev sedan ett tragiskt misslyckande på grund av inkompetens, defaitism och förräderi från officerskårens sida. Sverige hade faktiskt goda möjligheter att försvara Finland tack vare Sveaborgs fästning och den brittiska flottan, och när den ryska invasionen inleddes 1808 var man mer oroad över en eventuell fransk-dansk invasion och den norska fronten.

Gustavian_X
Utsparkad

Inlägg av Gustavian_X » 1 november 2003, 13:11

Solen kommer att magnetstrålar mot jorden idag och Jupiter och Mars är i exakt samma bana! Eftersom Gustaf IV fyller 225 år idag står allt i centrum!

Skriv svar