commuter skrev:Och nu blev din ståndpunkt helt plötsligt glasklar. Vad säger du om att sex miljoner judar och ytterligare miljoner mördades i koncentrationslägren då? Skulle inte det kunna ses som ett uttryck för en helt omätbar mordlystnad? Vari låg det "soldatische" i de gärningarna? Eller är det bara att se som "repressalier" och "gisslantagande"? Vari ligger proportionen?/CalleMr_Y skrev:Jag tänker på gisslantagningar, kollektiva repressalier o dyl. Det är möjligt att jag är naiv, men jag vill nog helst se krig som en uppgörelse mellan soldater där civila i värsta fall kommer i kläm men inte utgör direkta mål, särskilt inte mål för somligas rena mordlystnad. Det senare är, enligt min möjligen naiva uppfattning, unsoldatisch.commuter skrev:Det var ett mycket avslöjande uttalande, hördudu. Väldigt naivt eller oerhört cyniskt. Mer exakt vilka tyska angrepp är det du tänker på? Vilka allierade övergrepp du menar tror jag att jag har en ganska god uppfattning om, efter att ha tagit del av dina litteraturtips.Faktiskt är det som slår mig är att de tyska angreppen på civila verkar motiverade av militära skäl (bedömningarna kan ju alltid diskuteras) medan de allierades ofta har karaktären av rena mordorgierna.
/Calle
Principiellt har mord och övergrepp på civila inget med soldatära o dyl att göra som jag ser det.
Vet inte om du missförstår med flit... Och amason.com är fortfarande ingen nazist- el revisionistsida såvitt jag vet… Men menar du att de västallierade skulle varit ovetande om de sovjetiska övergereppen? Beträffande västallierade övergrepp har jag redan angivit källor, "Other Losses" bl a.Du försöker medvetet spilla över den sovjetiska, helt oemotsagda skulden till vansinnesdåd, till att stänka på de västallierade, som bevisligen inte hade en susning om omfattningen av de sovjetiska dåden.
I mina ögon ger du uttryck för klassisk revisionism, i den meningen att du försöker tillskriva även de västallierade skulden för saker som faktiskt inte begicks. Att sedan dessutom dra upp de gamla anti-judiska historierna (om bojkotten etc) är onekligen magstarkt. Om det är medvetet eller inte må vara osagt, men du kryddar dina texter med länkar till siter som lindrigt sagt är "tvivelaktiga". Och alltför väl känner vi den sången - hur man kreerar en dolkstötslegend
Det var inte det här tråden handlade om.
Till moderatorerna - om jag nu klivit över gränsen till off-topic beklagar jag det.
/Calle