Vad menar du med detta?tobbe skrev:
Vad var det som var så brutalt med Röda arméns intåg i Polen?
Javisst så var Sovjetunionens krig mot Finland ganska brutalt men det är verkligen inget jämfört med Tysklands krig mot tex Sovjetunionen. Vad det här har med mitt förra meddelanden förstår ja inte riktigt. Kan du vänligen förklara?
Låt oss säga att jag har skjutit dig i huvudet. Plötsligt blir någon på forumet upprörd och vill diskutera saken. Jag svarar, okej, det var brutalt, men det är verkligen ingenting med Tysklands krig mot Sovjetunionen?
Vad skulle det ha med saken att göra?
Du kan väl knappast hållas som ansvarig för Tysklands krig mot Sovjetunionen, och att skjuta av dig blir väl inte mindre barbariskt enbart på grund av Tysklands härjningar i Sovjetunionen?
Ditt sätt att argumentera gör mig upprörd, det är faktiskt skrämmande.
En människa som kan påstå att "det" är ingenting i jämförelse med "det", och summera människoliv som om det vore pengar, är inte en människa som värderar människorvärdet högt eller som förstår vad en människa egentligen är.
Människor är individer och lever separata liv, de är inte delar av en stor organism. En människa kan inte tänka åt en annan, varje människa är en egen "värld".
Det mänskliga värdet värderas dessutom i rättigheter och är inte i ett mätbart värde, ty om det vore det skulle det gå att översätta till ett ekonomiskt värde, som en konkret summa pengar.
Därför är det absurt att som du, argumentera genom att väga människliv mot varandra.
/Erik