Jag menade från första början.Melkor built Angband during the Years of the Trees2, originally as an outlying fortress and armoury to his great northern citadel at Utumno. It was commanded from its first construction by Sauron, the chief of Melkor's servants. Angband was built near the northwestern shores of the Great Sea in the range of the Iron Mountains, as a first defence against any attack on Melkor's realm from the Valar in Aman.
Sauron
Sauron var väl mer en rådgivare och högra hand åt Melko, medans Gothmog var överbefälhavare över styrkorna. Jag får i alla fall intrycket att Sauron var överställd G. även om han inte deltog i striderna som G. gjorde. Dessutom så var ju Sauron en maia, skapad av den Ende, medans Gothmog skapades av Melko själv, d v s en varelse skapad av Skaparen måste väl vara mäktigare, om inte för annat så för hierarkins skull, än en varelse som skapas av en annan varelse skapad av Skaparen...
(vill man uttrycka sig krångligt så går det!)
(vill man uttrycka sig krångligt så går det!)
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Det kunde ha varit det, men sen kollade jag upp namnet och det är vad Sindar kallade Sauron i första åldern. Letande fortsätter...Peiper skrev:Är det namnet Gorthaur som är hans riktiga namn?
tornros,
nja, Melkor hade inte kraft till att skapa, endast förvränga (som visserligen är en form av skapelse i sig) men Tolkien menade att Melkor inte kunde skapat från scratch så att säga. Det nämns ju lite här och var i Silmarillion att Melkor länge innan han steg ner på Arda att han sökte efter den eviga elden som även brann i honom själv, i just det syfte för att själv kunna skapa efter eget behag.