Multiplayer EU2?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 juni 2002, 01:00

tobbe skrev:Ska bara säga att Anno snackar dynga med det där om Sverige. Jag spelade som Sverige och jag och Anno hade redan bestämt innan att jag skulle ge honom några län för att få fred för jag ville inte kriga ett krig som jag skulle förlora. Tro mig jag hade test-spelat med Anno innan i samma kampanj och där fick jag storstryk.
Skurkstaten Sverige sprider lögn propaganda om det tappra folket i Ryssland! :x

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 2 juni 2002, 01:57

Jo som sagt.

Först 2 mycket lyckade fälttåg mot Polen som under lång tid som utfört hemska dåd mot den tyska befolkningen. Armeerna återvänder till Berlin och triumferande marscherar de till Hohenfriedberger marsch genom Brandenburger Tor till Berlinarnas glädjeyra. En snabb lägeskonferens hålls i Potsdam samt dekorering av mina trogna fältmarskalker innan de förflyttar sig västerut där mycket oroande snigel och grodkungen annekterat Elsass-Lothringen. Han går även in på rent tysk mark och annekterar flera stater vars kultur och befolkning är tysk. När han sedan går mot Hessen så är måttet rågat och krigsförklaring råder. Grodorna flyr Hessen och spanjacken kryper efter separatfred. Sedan så gör jag ett klassiskt misstag att gå på provinsen före jag klått hans härer men mina marskalker har nämligen belägringsbonus så jag försökte utnyttja den. Nåja då kommer han med en vitlöksluktande här som kraftigt demoraliserar min arme som får fly in i hemlandet. Men i utkanterna av staden så ger han upp förföljnigen varav jag jagar tillbaka honom och då kommer en fredstrevare, dock så kräver han ett mindre skadestånd på 10 tunnor tyskt öl och 4 kilo Bratwurst innan han beger sig hem till Versailles. Framtiden är oviss, men då Johann Heinrich Walch precis har färdigställt Pariser Einzugsmarch så skall vi nog kunna mobilisera massorna till kamp mot den dekadenta livsstilen som förs i väster.

Auf auf zum Kampf!

/Johan

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 2 juni 2002, 02:05

Ostmark skrev:För den intresserade så slutade den andra omgången för min del (jag spelar Österrike-Ungern) åt helvete :)

Jag vann land i längden genom ett segt krig mot Polen, men inte utan förluster - minst 60000 man gick åt i skyttegravarna utanför de Polska städerna och mängder utav finasiella resurser som jag behövt i framtiden försvann då jag vart tvungen att hyra in legoknektar från Ungern och Böhmen.

Får trösta mig med att ett par polska provinser tillföll mig, Galizien, Krakow, Podlasia etc.

Försökte även annektera Bayern, men icke sa nicke. Det tog mig 2 (!) krig samt 4 döda mästerligt bra Generaler och minst 100.000 man innan Tyrolerhattarna tillslut gav upp.

Fyrdung (Frankrike) körde över mig och JvonB (Preussen) totalt, mer om det får han berätta.
Nästan rätt Ostmark: "Virdung", och inte Fyrdung ska det vara ;)

Ja ja, hur som helst...

Efter att ha annekterat Baden, Lorraine, Würzburg, Württenberg i kronologisk ordning, samt tagit befriat Mainz från The palatinal samtidigt som de blev mina vassaler och gav ett generöst bidrag till den franska statskassan på 250 daler förklarade utbrytarstaten Nederländerna mig krig. Efter att ha förorsakat stora förluster i manskap för holländarna ger jag mig på deras allierade Hessen för att på så sätt försöka annektera dem och göra dem medlemmar i det härliga franska gemenskapen. Franska trupper belägrar Hessens huvudstad Kassel.

Då förklarar de Tyska mustach-odlarna från Preussen (J von B) mig krig, vilket i sin tur innebär att jag även hamnar i krig med deras allierade Austria (Ostmark). Preussen marcherar in med 60-70,000 man i Mainz och Würzburg och börjar belägra dessa. Detta tvingar mig att försöka få ett slut på kriget med holländarna då ett trefrontskrig skulle innebära alltför stort hål i statskassan. Jag erbjuder då holländarna ett fördelaktigt fredsförslag som innebär att de får två franska handelsposter i västindien. Holländarna är inte dumma utan accepterar detta fredsförslag och jag kan då frigöra mina trupper från de flamländska sankmarkerna för att befria Mainz och Würzburg från förtryckarna från Preussen.

Efter att satt den Preussiska armen som belägrade Mainz på flykten går marchen vidare till Würzburg där jag marcherar in med ca. 36,000 infanterister, 12,000 kavalerister och 60 kanoner plus en genialisk general på krigstigen. Efter ett kort fältslag där jag krossar den Preussiska armén i Würzburg, går marchen vidare in i Preussen där de stolta franska soldaterna förintar den preussiska armén i Anhalt, fortsätter vidare in i Sachsen och fördriver den armén på flykt. De franska trupperna nöjer sig inte med att skrämma iväg motståndaren utan är ute efter hämnd och startar därför att förfölja den preussiska armén på flykt för att en gång för all visa var skåpet ska stå.

De franska trupperna hinner ifatt den flyende armén i Brandenburg och massakerar där det som återstår av den förut så stolta armén. Preussen kontrar då med att försöka sätta in de nyrekryterade truppena man lyckats skramla ihop i Brandenburg mot den franska övermakten, vilket inte alls visar sig vara ett snilledrag då även den lilla armén förintas totalt.

Ungefär samtidigt (+/- 2 månader) går Österrikiska trupper över gränsen till Frankrike och börjar belägra provinshuvudstaden Besancon i Franchecomté. De franska trupperna på väg hem från ett lyckat fälttåg i Preussen är inte sena att reagera på detta. Man marcherar ner till Franchecomté och kastar de läderhosen-försedda soldaterna tillbaka upp på de österrikiska alptopparna varpå man följer efter, delar upp armen i två och börjar belägra de båda österikiska provinserna Ansbach och Bayern.

Preussiska diplomater anländer till Paris för att erbjuda en fred som går ut på att man återvänder till samma läge som innan Preussen förklarade krig. Detta gillas inte av den franska kungen Louis XV utan skickar hem diplomaterna med ett generöst föslag som går ut på att Preussen betalar 150 daler i straffavgift till den franska staten. Preussen accepterar förslaget och skickar sina diplomater till Schweiz för att säta in 150 daler på det franska kontot i "Schweizer Bank".

Österrikarna verkar bli smått skrämda av tanken att behöva slåss mot Frankrike på egen hand efter att ha förlorat mycket folk mot de Polen på de östeuropeiska stäpperna, och skickar sina diplomater till Paris med vad som verkar vara ett panikbud till fred, efter endast 2-3 månaders belägring. Budet går ut på att Österrike betalar 200 daler till den franska statskassan i skadestånd för sina dumheter. Frankrike godkänner och kriget är slut, för denna gången iaf...

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 2 juni 2002, 02:24

J von B skrev:Jo som sagt.

Först 2 mycket lyckade fälttåg mot Polen som under lång tid som utfört hemska dåd mot den tyska befolkningen. Armeerna återvänder till Berlin och triumferande marscherar de till Hohenfriedberger marsch genom Brandenburger Tor till Berlinarnas glädjeyra. En snabb lägeskonferens hålls i Potsdam samt dekorering av mina trogna fältmarskalker innan de förflyttar sig västerut där mycket oroande snigel och grodkungen annekterat Elsass-Lothringen. Han går även in på rent tysk mark och annekterar flera stater vars kultur och befolkning är tysk. När han sedan går mot Hessen så är måttet rågat och krigsförklaring råder. Grodorna flyr Hessen och spanjacken kryper efter separatfred. Sedan så gör jag ett klassiskt misstag att gå på provinsen före jag klått hans härer men mina marskalker har nämligen belägringsbonus så jag försökte utnyttja den. Nåja då kommer han med en vitlöksluktande här som kraftigt demoraliserar min arme som får fly in i hemlandet. Men i utkanterna av staden så ger han upp förföljnigen varav jag jagar tillbaka honom och då kommer en fredstrevare, dock så kräver han ett mindre skadestånd på 10 tunnor tyskt öl och 4 kilo Bratwurst innan han beger sig hem till Versailles. Framtiden är oviss, men då Johann Heinrich Walch precis har färdigställt Pariser Einzugsmarch så skall vi nog kunna mobilisera massorna till kamp mot den dekadenta livsstilen som förs i väster.

Auf auf zum Kampf!

/Johan
Antar att vi har lite olika syn på hur det hela gick till... :)

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 2 juni 2002, 02:26

Hmm, låt mig fundera.....

Fick du en korg med kål med dig från Brandenburg också?

Bild

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 juni 2002, 03:56

Hahahahahaha mycket bra JvonB!

Efter mina krigslekar i Polen anfaller plötsligt mitt broderfolk Ukraina mig!! Men det kom att bli kortlivat, deras attack stopades och jag drev in dom i deras egen huvudstad. Efter att jag hade stormat deras huvudstad gav dom upp och gav mig följande:

Poltava(där någon sumpig svensk konung förlora ett krig, du vet vem tobbe) :wink:
Donetsk
Krementjung

Detta gjorde att Krim skurkarna förklarade mig krig! Efter några stora segrar över deras löjligt utrustade trupper ockuperade jag alla deras län och dom var tvugna att sluta fred med mig:

Kalmuk blev Ryskt!

I väst började Groddkungen Ludwig fisblek att anfalla dom fredliga tyska staterna! Deras enda brott var att, dom var tyskar och att dom önskade ett stor tyskland med Preussen som ledar gestalt. Efter mycket lsvåra segrar över dom svagt utrustade men bestämmda tyska trupperna så la Frankrike sig under många väst tyska stater!

Rapporter från dom ockuperade områdena talade om barbaristiska mord, på barn och gammla, gjorda av franska soldater, kommenderade från högsta ort! Bla skulle man ha våldtagit barn från 6 år till gammla kvinnor på 70 och därefter likviderat dom :x

Detta kunnde inte Preussen låta ske utan förklarade då krig(tillsamans med Rysland, som inte kunnde göra något pg.a. kriget mot ukrania) mot Satans boning numer 1! Dom tyska trupperna tågade in och befride områdena som varit ockuperade, men tyvär, pg.a. väder och vind och Fransmännens hjälp från satan tvingades den Tyska armén tillbacka!
Och en stor skuld på 1500 d-mark fick betalas till Frankrike! [/b]

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 2 juni 2002, 06:57

Intressant läsning. :)

På vilket scenario började ni spela? Hur länge spelade ni (i verkliga timmar)? Fungerade det utan problem, eller blev nån av er utkastade lite då och då?

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 2 juni 2002, 10:53

vi lirar det cenariot som heter "enlightment" nånting tror jag. Vi lirade i 2,5-3 timmar igår...

Det hann ske en hel del på den tiden, Bl.a Polen uppslukades av de rysska, preussiska och österrikiska staterna efter att ha blivit totalt omringade av tidigare nämnda länder (tror Polen bara har kvar sin huvudstad nu). Detta är något som Guds gåva till människan Louis XV sett på med oro då maktbalansen i östra europa blivit kullkastad :x .

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 juni 2002, 12:05

virdung skrev:vi lirar det cenariot som heter "enlightment" nånting tror jag. Vi lirade i 2,5-3 timmar igår...

Det hann ske en hel del på den tiden, Bl.a Polen uppslukades av de rysska, preussiska och österrikiska staterna efter att ha blivit totalt omringade av tidigare nämnda länder (tror Polen bara har kvar sin huvudstad nu). Detta är något som Guds gåva till människan Louis XV sett på med oro då maktbalansen i östra europa blivit kullkastad :x .
Den Ryska Tzaren är väldigt orolig över dom franska truppernas förtryck av den tyska befolkningen. :x

Rapporter strömmar in från alla håll! Fransmännen kräver brandskatt av Rhenborna! Franska soldater våldtar barn och gammla, fransmänen skjuter tyskar som inte svara dom i franska. Tyska byar som gjorde mest motstånd i kriget, har blivit nerbrännda och hela dess befolkning har sålts som slavar till dom turkiska horderna!

Även rapporter inom det själva landet Frankrike kommer! Rapporter om hädelser mot protestantiska kyrkor och hur hovfolket I Versalis har bevittnat när Kung Louis XV ska ha tillbet Satan. Över hela världen pratas det om ett förbund med Satan och Frankrike och det kan förklara dom otroliga segrar mot dom starka och tappra tyska härerna! Påven i Rom uppmanar alla hederliga kristan, ortodoxa som katolska, till en sammlad kraftsammling mot det dekandanta och satanistska landet Frankrike.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 2 juni 2002, 12:21

Snacka om inlevelse! :D Bra jobbat!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 juni 2002, 12:42

Dom ryska spionerna har lyckas att sno en av rapporterna till den franska generalen Jurbare de jean från den franska konugen om den tyska befolknings öde i den nya franska staten:

Anno 1721
À: Jurbare de Jean

Ordre au commandant français en Allemagne occidentale! Vos ordres doit tuer la population allemande dans Rhen, nous doivent créer le nouvel espace pour les colons français. Vous pouvez faire ce que jamais vous voulez, de burnd des maisons vers le bas là, tuez là les bétail et violer des femmes là. Mais vous devez vous assurer que l'Allemand de polpulation dans Rhen est éliminé!

Votre Roi
Louis XV

På engelska:
Order to the French commander in Western Germany! Your orders is to kill the German population in Rhen, and create new space for the French colonists to us. You can do what ever you want, burn down there houses to the bottom, kill there cattle and rape there women. But you must make sure that the German of polpulation in Rhen is eliminated!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 juni 2002, 13:12

Frankrike 1720:

Bild

Även franska präster har blivit övertygade av kungen av Frankrike:

Bild

Franska bönder bevittnar med dennna teckningen hur satans soldater ofredar franska bonde kvinnor:

Bild

Om ni trodde att fransmänen har sammarbetat med satan för stunden så har ni fel, här bilder på soldater från franska armen som kämpar mot tyska småstaterna på medeltiden:

Bild

Frankrike är även i allians med Osmanska riket som massakerar ortodoxa och katoliker i Balkan:

Bild

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

Inlägg av Ostmark » 2 juni 2002, 13:42

Ett par screenshots från vårt Multiplayerspel!!!

Bild
Här ser ni resp. lands gränser, det vackra vita ni ser är Habsburgarna - Europas sanna herrar - och de gråtoniga norröver är Preussen, Habsburgarnas tyska bröder från norr!

Bild
Här ser ni Europas handelscentra - COT som dom kallas.

Bild
Här ser ni de olika religionerna i en del utav Europa - Hur vågar Böhmen vara protestantiskt!

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 2 juni 2002, 16:26

Det har varit många fula anklagelser mot den franska staten och dess påstådda sammarbete med satan. Jag kan härmed dementera alla misstankar på att De Utvalda skulle ha något som helst samröre med denna fula, tyskfödda figur.

Varierande rapporter som anlände till det franska hovet så sent som igår gör gällande att satan setts i samråd med de otrogna runt östra medelhavet/svarta havet.

Franska köpmän rapporterar även att han hade setts hos hovet hos den Ryska låtsaskungen.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 juni 2002, 16:57

virdung skrev:Det har varit många fula anklagelser mot den franska staten och dess påstådda sammarbete med satan. Jag kan härmed dementera alla misstankar på att De Utvalda skulle ha något som helst samröre med denna fula, tyskfödda figur.

Varierande rapporter som anlände till det franska hovet så sent som igår gör gällande att satan setts i samråd med de otrogna runt östra medelhavet/svarta havet.

Franska köpmän rapporterar även att han hade setts hos hovet hos den Ryska låtsaskungen.
Återigen spridder Frankrike ut sin svarta satanistiska propaganda runt om i världen. När starka och klara bevis har stärkt att frankrike är i allians med Satan(se ovan) försöker dom Franska propagandaisterna spridda ut att Ryssland, Österrike och Preussen är allians med Satan! :x

Härmed kan jag upplyssa att Ryska trupper inte har sett sig nödvändig att säkra områdena i medelhavet eller svarta havet, därför är dom franska medelanden rena lögner.

Skriv svar