Storspionen Stig Wennerström.
Storspionen Stig Wennerström.
Är fascinerad av denne klassiske svenske spion. Läste boken om honom för 10 år sedan. Minns hur han i boken redogjorde för hur han gick tillväga med sitt spioneri i USA bla, där han i stort sett fick det mesta serverat på silverfat av sina amerikanska kollegor.
Efter att han släpptes 1974 (tror jag) har han varit väldigt tillbakadragen och inte ställt upp på några som heslt intervjuer, vad jag vet.
Han är väl fortfarande i livet och borde närma sig 100 års ålder nu, eller har han avlidit. Har för mig att han bor i Djursholm, vad har han ägnat sig åt sedan frisläppandet? Uppenbarligen väldigt förmögen antar jag.
Någon som har info?
Efter att han släpptes 1974 (tror jag) har han varit väldigt tillbakadragen och inte ställt upp på några som heslt intervjuer, vad jag vet.
Han är väl fortfarande i livet och borde närma sig 100 års ålder nu, eller har han avlidit. Har för mig att han bor i Djursholm, vad har han ägnat sig åt sedan frisläppandet? Uppenbarligen väldigt förmögen antar jag.
Någon som har info?
+++
Så han ställer upp på intervjuer ialla fall! Skulle vara intressant att få läsa den intervun. Själva grundorsaken till att han blev spion lär vara att han sprang nazisternas ärenden under kriget, något ryssarna fick reda på och därmed pressade Wennerström att fortsätta spionera åt Sovjet.
Han skriver i sin bok att han med yttersta vånda lämnade ut svenska försvarshemligheter. Jyllands Posten sa du, här ska letas!
Han skriver i sin bok att han med yttersta vånda lämnade ut svenska försvarshemligheter. Jyllands Posten sa du, här ska letas!
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Vad menar du? Finns det någon möjlighet att förolämpa någon som sålt ut stora delar av det svenska försvaret till Sovjet?Robert_Kropotkin skrev:Tog bort QM:s meddelande, då det var en direkt förolämpning mot Stig Wennerströms person.
QM undvik i fortsättningen uttala dig nedlåtande om personer, speciellt om de fortfarande är i livet. Kom ihåg att Wennerström mycket väl kan läsa detta, vad vi vet.
/Robert Sköld
Jag hoppas verkligen att förrädaren Wennerström läst vad jag skrivit och jag står för varje värdeomdöme om honom.
Menar du att detta forum ska skydda spioner och landsförrädare mot otrevliga omdömen? Det kan väl inte vara vettigt.
Åsiktsfriheten är litet för viktig för mig. Kan jag, inom lagens gränser, inte skriva mina inlägg - då avstår jag.
Ni kan avregistrera mig från forumet omedelbart.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hej!
Det är ett intressant fenomen att det skriks på yttrandefrihet. Inget hindrar egentligen QM från att spåra upp Wennerström för att skicka brev med liktydigt innehåll eller ringa och använda okvädingsord. Det behöver han inte Skalman till om han nu verkligen vill ha fram angreppen.
Det jag vill ha fram: Det är enkelt att skriva fula ord här där man slipper skämmas. Eftersom det istället är Marcus som får skämmas.
Off Topic, men jag var tvungen
Mvh Petter
Det är ett intressant fenomen att det skriks på yttrandefrihet. Inget hindrar egentligen QM från att spåra upp Wennerström för att skicka brev med liktydigt innehåll eller ringa och använda okvädingsord. Det behöver han inte Skalman till om han nu verkligen vill ha fram angreppen.
Det jag vill ha fram: Det är enkelt att skriva fula ord här där man slipper skämmas. Eftersom det istället är Marcus som får skämmas.
Mvh Petter
Wennerström får nog sina fiskar varma ändå. Det stod i tidningen för några år sen om några åldringar som inte ville ha honom som medboende på vårdhemmet.Gutekrigaren skrev:Hej!
Mvh Petter
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Storspionen Stig Wennerström.
Buxen skrev:Är fascinerad av denne klassiske svenske spion. Läste boken om honom för 10 år sedan. Minns hur han i boken redogjorde för hur han gick tillväga med sitt spioneri i USA bla, där han i stort sett fick det mesta serverat på silverfat av sina amerikanska kollegor.
Någon som har info?
Nä det var ett tag sen man hörde från något om honom, sist var det bråk på hemmet som sagt.
Stig Bergling var i Lund häromdagen på ett föredrag iallafall.
Karl'n var flygattache i Washington 1953. Aven om Washinghton paa sommaren ar fuktigt och mycket hett - kan man vanta sig att att den svenska flygattachen upptrader i svenska Flygvapnets uniform.Men INTE vaar 'kappa för vinden' Wennerstrom, nehej. Han hade anlagt en helt amerikansk (och medges, svalare) khaki-uniform, totalt okänd for svenska myndigheter, och saa lik USAF's - att man maaste gaa i narstrid for att tyda galonerna paa hans mossa.
+++
Jag kanske är lite väl blödig nu men tycker ändå att vi borde kunna förlåta Stig Wennerströms förräderi nu. Det är trots allt 40 år sedan han åkte fast.
Om han velat hade han bosatt sig i varmare land på KGB:s bekostnad när han släpptes, vilket han inte gjorde. Han satt i råttfällan från första början, han kunde dock ha begärt avsked från flygvapnet i ett tidigt skede, något han borde ha gjort.
-----
Om man nu skulle ta och vända på hela steken och säga som så att om Sovjet INTE fått info av Wennerström mfl, om Sveriges militära förmåga eller USA:s med för den delen, är det då möjligt att krig utbrutit?
JFK försatte väst i en riktig soppa vid Berlinkonferensen med Chrustjov där han lär ha blivit helt överkörd av C, med efterföljande Kubakris på halsen.
Låt säga att KGB:s spioner i väst inte kunnat informera om USA:s militära förmåga, kan det mycket väl tänkas att vi fått ett krig på halsen.
Tillfället gör tjuven och i detta fallet hade Sovjet säkerligen försökt flytta fram sina positioner.
Jag kanske läser likt faan läser Bibeln nu men med rätt info serverad vid rätt tidpunkt kan denna info mycket väl ha avhållit Ryssarna från en attack emot väst. Detta resonemang är kanske att tillerkänna en större betydelse historiskt en enskild spion än vad som faktiskt var fallet men ändå tror jag att KGB:s spioneri på väst fick sovjetledarna att tona ner sin krigshets. Att vara kaxig i FN:s säkerhetsråd är en sak. Chrustjov blev ju fockad efter Kubakrisen, vilket är en förbaskat intressant fråga.
Jag undrar lite varför så skedde, har "Chrustjov minns" någonstans på vinden men har inte orkat läsa den.
Tror att resten av politbyrån ansåg denne ledare som allt för riskabel för att leda en supermakt och här spelade med all säkerhet info från spioner i väst in.
Kan det tänkas att Stig Wennerströms info fick ryssarna att fundera en gång till?
Om han velat hade han bosatt sig i varmare land på KGB:s bekostnad när han släpptes, vilket han inte gjorde. Han satt i råttfällan från första början, han kunde dock ha begärt avsked från flygvapnet i ett tidigt skede, något han borde ha gjort.
-----
Om man nu skulle ta och vända på hela steken och säga som så att om Sovjet INTE fått info av Wennerström mfl, om Sveriges militära förmåga eller USA:s med för den delen, är det då möjligt att krig utbrutit?
JFK försatte väst i en riktig soppa vid Berlinkonferensen med Chrustjov där han lär ha blivit helt överkörd av C, med efterföljande Kubakris på halsen.
Låt säga att KGB:s spioner i väst inte kunnat informera om USA:s militära förmåga, kan det mycket väl tänkas att vi fått ett krig på halsen.
Tillfället gör tjuven och i detta fallet hade Sovjet säkerligen försökt flytta fram sina positioner.
Jag kanske läser likt faan läser Bibeln nu men med rätt info serverad vid rätt tidpunkt kan denna info mycket väl ha avhållit Ryssarna från en attack emot väst. Detta resonemang är kanske att tillerkänna en större betydelse historiskt en enskild spion än vad som faktiskt var fallet men ändå tror jag att KGB:s spioneri på väst fick sovjetledarna att tona ner sin krigshets. Att vara kaxig i FN:s säkerhetsråd är en sak. Chrustjov blev ju fockad efter Kubakrisen, vilket är en förbaskat intressant fråga.
Jag undrar lite varför så skedde, har "Chrustjov minns" någonstans på vinden men har inte orkat läsa den.
Tror att resten av politbyrån ansåg denne ledare som allt för riskabel för att leda en supermakt och här spelade med all säkerhet info från spioner i väst in.
Kan det tänkas att Stig Wennerströms info fick ryssarna att fundera en gång till?
Re: +++
Buxen skrev:----- en som har förråt sitt landJag kanske är lite väl blödig nu men tycker ändå att vi borde kunna förlåta Stig Wennerströms förräderi nu. Det är trots allt 40 år sedan han åkte fast.
Om han velat hade han bosatt sig i varmare land på KGB:s bekostnad när han släpptes, vilket han inte gjorde. Han satt i råttfällan från första början, han kunde dock ha begärt avsked från flygvapnet i ett tidigt skede, något han borde ha gjort.har i mitt tycke inget som hellst existensberättigande du vet vad du ger dig in på och du gör det frivilligt
peter