Henke skrev:Har läst om båda dina inlägg. Din argumentation går ut på att upprepade gånger hävda att olika siffror är löjligt höga, utan att gå närmare in på varför det skulle vara så. Några metodproblem nämner du överhuvudtaget inte i ditt första inlägg, och i det andra hävdar du att "du nämnt dem ovan". Jag påstår att källan är en forskare på området som känner till och har hanterat de metodproblem som finns.
Jättefint.
Främst deporterade från olika regioner av Sovjetunionen. Några miljoner polacker samt armenier, ukrainare, tjetjener, vitryssar m fl enligt Rummel. Han har mer nedbruten statistik
här om du är intresserad.
Kanon. Han hänvisar uteslutande till sekundärkällor och det existerar ingen metoddiskussion.
Och om du fortsätter att hävda att det är fel på siffrorna tycker jag att du antingen ska bevisa det, t ex genom att påvisa fel i källan eller presentera en annan och bättre källa, eller erkänna att ditt påstående är grundlöst och ta tillbaka det.
Tja, han verkar ju inte ha så många källor till att börja med... snarare litteratur. Eller missade jag GULAG-rullorna och statistiken från det sovjetiska inrikesministeriet? Dessutom är det skillnad att
uppleva att siffrorna är för höga, och att promt veta att de är felaktiga.
Jag sysslar inte längre med kvantitativa, statistiska studier just för att de är så tidsödande, omfattande och definitionskrävande. Vore jag sugen att verkligen ta tag i detta skulle jag lära mig ryska bättre, få hoppas att gå igenom stängda fd sovjetiska arkiv, läsa demografi och skriva en avhandling.
Jättefint.
Återigen, det räcker inte att konstatera att det är svårt att forska. Det väsentliga är om metodproblemen har hanterats eller ej. Visa var Rummel brustit i sin hantering av metodproblemen.
Visa var jag menar att han "brister"... klart att han har "hanterat" metodproblemen. Det betyder ju däremot inte att hans tabeller är ett exempel på ett nytt, innovativt och banbrytande metodiskt sätt för att uträkna Sovjetunionens offer.
Han kan mycket väl t o m vara den som har prickat överlägset närmast i sina gissningar, vi kommer ändå aldrig att få veta. Pajkastning av det här slaget för inte heller vetenskapen framåt särskilt mycket.
/Forsberg