Mathias Forsberg skrev:Jag har inte påstått att jag har andra källor överhuvudtaget. Läs igen så ser du det tydligare.
Däremot så menade jag siffrorna var, i mitt tycke, orimligt höga just pga en del behäftade metodproblem och spekulationer som anges ovan.
Har läst om båda dina inlägg. Din argumentation går ut på att upprepade gånger hävda att olika siffror är löjligt höga, utan att gå närmare in på varför det skulle vara så. Några metodproblem nämner du överhuvudtaget inte i ditt första inlägg, och i det andra hävdar du att "du nämnt dem ovan". Jag påstår att källan är en forskare på området som känner till och har hanterat de metodproblem som finns.
Frånsett tatarer, balter, axelmaktskrigsfångar och sovjetiska ex-tyska krigsfångar (av vilka endast ca 500 000 filtrerades vidare till GULAG), vilka är de övriga ca 5 - 10 miljonerna som dog 1946 - 1954?
Främst deporterade från olika regioner av Sovjetunionen. Några miljoner polacker samt armenier, ukrainare, tjetjener, vitryssar m fl enligt Rummel. Han har mer nedbruten statistik
här om du är intresserad.
Att jag upplever en siffra en siffra hög är förvisso inte ett argument i sig, men jag har inte heller försökt att lansera en demografisk tes: jag försöka påpeka att siffrorna är underligt höga.
Och om du fortsätter att hävda att det är fel på siffrorna tycker jag att du antingen ska bevisa det, t ex genom att påvisa fel i källan eller presentera en annan och bättre källa, eller erkänna att ditt påstående är grundlöst och ta tillbaka det.
Å andra sidan: det faktum att sifforna står med i en tabell hämtad från en websida på Hawaii universitet gör de väl varken mer eller mindre trovärdiga än min subjektiva känsla?
Nej, det faktum att de kommer från en forskare på området gör att jag fäster större värde vid dem än vid din subjektiva känsla.
Siffrorna finns också refererade på
Sovjetsidorna här på Skalman om det är så att du stör dig väldigt mycket på just University of Hawaii.
Sedan är det ju bara en fråga om defintioner, demografisk metod och källornas tillförlitlighet. Conquest m fl går igenom dessa tröga processer över hundratals sidor vilket gör att de får tala istället för mig.
Återigen, det räcker inte att konstatera att det är svårt att forska. Det väsentliga är om metodproblemen har hanterats eller ej. Visa var Rummel brustit i sin hantering av metodproblemen.