Iwo Jima

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Iwo Jima

Inlägg av Battler » 8 oktober 2003, 14:41

Hur stora styrkor (samt förluster) deltog i slaget om Iwo Jima, vi är inte riktigt överens i quizen. Själv hävdar jag:
Storlek amerikanska styrkor 30.000, förluster (inräknat förluster på fartygen) 6.812 döda & saknade.
Storlek japanska styrkor 21.000, förluster tom 26/3, 20.703 döda samt 206 POW.
Men som sagt, jag kan ha felaktiga uppgifter :)

MVH

Wildthing
Medlem

Inlägg av Wildthing » 8 oktober 2003, 16:55

Hittade denna, kan den vara korrekt?

http://www.geocities.com/rbackstr2000/

Lite jobbig att läsa, kollar in den noggrannare ikväll (då kan jag jämföra med andra källor också).

Ifan
Ny medlem

Inlägg av Ifan » 11 oktober 2003, 23:38

har för mig att det var 110.000 amerikanska soldater som anföll i 880 skepp.. förlusterna räknades till 25.851 efter 36 dagar varav 6.825 dödade.. svårt att veta sen men har för mig att det var i stort sett alla, d.v.s. 22.000 japaner som blev skadade/dödade(huvudsakligen dödade).. inte helt säker källa, kan vara fel, lägg gärna till nåt intressant.. 110.000 låter lite mycket om du sa 30.000.. jaja

fick lite av infornationen från
http://www.iwojima.com/battle/index.htm inte säkert att den stämmer men..

citerar:
"Easy Company started with 310 men. We suffered 75% casualties. Only 50 men boarded the ship after the battle. Seven officers went into the battle with me. Only one (me) walked off Iwo."
. . . Captain Dave Severance,
Easy Company Commander (the Flag Raising Company)
Senast redigerad av 1 Ifan, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 12 oktober 2003, 01:54

Ifan skrev:har för mig att det var 110.000 amerikanska soldater som anföll i 880 skepp.. förlusterna räknades till 25.851 efter 36 dagar varav 6.825 dödade.. svårt att veta sen men har för mig att det var i stort sett alla, d.v.s. 22.000 japaner som blev skadade/dödade(huvudsakligen dödade).. inte helt säker källa, kan vara fel, lägg gärna till nåt intressant.. 110.000 låter lite mycket om du sa 30.000.. jaja

en annan sak.. Till alla Band Of Brothers älskare.. lite info om Iwo Jima... citerar:
"Easy Company started with 310 men. We suffered 75% casualties. Only 50 men boarded the ship after the battle. Seven officers went into the battle with me. Only one (me) walked off Iwo."
Vad ahr Iwo Jima med Band of Brothers att göra?

metsän
Medlem

Inlägg av metsän » 12 oktober 2003, 23:19

volgar skrev:
Ifan skrev:har för mig att det var 110.000 amerikanska soldater som anföll i 880 skepp.. förlusterna räknades till 25.851 efter 36 dagar varav 6.825 dödade.. svårt att veta sen men har för mig att det var i stort sett alla, d.v.s. 22.000 japaner som blev skadade/dödade(huvudsakligen dödade).. inte helt säker källa, kan vara fel, lägg gärna till nåt intressant.. 110.000 låter lite mycket om du sa 30.000.. jaja

en annan sak.. Till alla Band Of Brothers älskare.. lite info om Iwo Jima... citerar:
Vad ahr Iwo Jima med Band of Brothers att göra?
Vadå band of Brothers?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 oktober 2003, 00:23

Ett smärre missförstånd verkar ha inträffat.

Easy Company är namnet på ett kompani man får följa i VK2-tv-serien Band of Brothers, som gick i våras. Kompaniet tillhör 101st Airborne, US Army. Därav Ifans referens till BoB.

Men Easy var också det amerikanska bokstaveringsalfabetets ord för bokstaven E. Numera är det NATO som gäller, och där heter det Echo. men under VK2 var det alltså Easy. Eftersom amerikanska kompanier numrerades med bokstäver så hette det femte kompaniet i varje bataljon/motsvarande högre enhet Easy Company. Alltså hade även marinkåren Easy companies, som alltså intet har att göra med easy i betydelsen lätt. Hoppas det klarnar.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 november 2005, 13:39

Pro primo:
Läste i Time att Clintan ska regissera inte en utan två filmer om Iwo Jima, från vardera perspektivet, och sedan låta dem få premiär samtidigt. Låter som en alldeles fantastiskt god idé!

http://www.time.com/time/magazine/artic ... 82,00.html

Pro secundo:
Bilden från Iwo Jima - den som ni vet vilken jag menar - är den autentisk? Kom ihåg att jag hört en uppgift för länge länge sen om att den skulle vara fejkad, mer eller mindre, och nu när ämnet s.a.s. kom upp så tog jag mig en titt på nätet:
For 50 years now, Rosenthal has battled a perception that he somehow staged the flag-raising picture, or covered up the fact that it was actually not the first flag-raising at Iwo Jima.

All the available evidence backs up Rosenthal. The man responsible for spreading the story that the picture was staged, the late Time-Life correspondent Robert Sherrod, long ago admitted he was wrong. But still the rumor persists.

In 1991, a New York Times book reviewer, misquoting a murky treatise on the flag-raising called "Iwo Jima: Monuments, Memories and the American Hero," went so far as to suggest that the Pulitzer Prize committee consider revoking Rosenthal's 1945 award for photography.

And just a year ago, columnist Jack Anderson promised readers "the real story" of the Iwo Jima photo: that Rosenthal had "accompanied a handpicked group of men for a staged flag raising hours after the original event."

Anderson later retracted his story. But the damage, once again, had been done.
http://www.ap.org/pages/about/pulitzer/rosenthal.html

Sann och korrekt, alltså. Tänk att "falska faktoider" kan vara lika jobbiga att bli av med som äkta... Kommentarer?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 november 2005, 15:52

Hexmaster, ang. Iwo Jima-bilden.

Det finns en iscensatt bild från platsen. Letar man på das internätet hittar man den säkert, jag har sett den iallafall. Den är påtagligt arrangerad, med en grupp (tross)soldater uppställda runt en perfekt utsträckt flagga på samma plats. Förekomsten av flera bilder kan säkert ha spätt på missförståndet ang. äktheten i den 'första'.

Som Rosenthal ska ha sagt nån gång; Med den kompositionen och att precis i rätt ögonblick få ljuset att bryta fram som det gjorde då, skulle man aldrig lyckas med i ett iscensatt foto hur många gånger man än skulle försöka. Jag hade enorm tur.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 16 november 2005, 16:22

)
Att observera är att Ifans siffror är ju nästan på pricken samma som de Battler anger. De är alltså identiska.
Japanska siffor kan gott röra sig om döda, iom att inte ens sårade lät sig gärna tas tillfånga. Flertalet av de japanska PoW war då sannolikt sårade som inte klarade att göra slut på sig.

De amerikanska siffror på sårade låter rimliga, om 6800 stupade så ca 19000 sårade låter rimligt.

Enda frågan som återstår är om de använde 30k kämpande soldater och fick 26k utslagna, dvs nästan alla, eller om de använde totalt 110k. Nej, jag gissar faktiskt att de använde 110k, och en fjärde del av dem blev utslagna. Det är höga siffror, i synnerhet när det gäller jänkarna. Sovjeterna, och ibland tyskarna hade säkert större vana vid dylika proportioner... :cry:

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 16 november 2005, 23:46

När det gäller flagbilden på Iwo Jima så är det ju ingen nuförtiden som påstår att Joe Rosenthals bild visar den första flagresningen. Den fotograferades av en marinkårsfotograf någon timme tidigare och är en ganska trist bild som knappast hade någon potential bli en amerikansk ikon och förbild för monument.
När Rosenthal och några andra fotografer inklusive en filmfotograf kom upp till platsen så beslutade de ansvariga befälet att man skulle ersätta den första flaggan med en något större flagga. Varför det beslutet togs vet ingen idag men att det var ett gäng fotografer som gärna ville ha bra bilder att skicka hem närvarande kan ju ha inverkat...
Rosenthals bild av den andra flagresningen blev ju en lysande bild och kom att bli sinnebilden inte bara för Iwo Jima utan hela andra världskriget hos amerikanerna. Huruvida Rosenthals bild är "fejk" eller inte är ju en tolkningsfråga men Joe Rosenthal har aldrig påstått att bilden han tog var av något annat än ersättandet av den första flaggan.
Bilagor
iwojima_2.jpg
Andra flaggresningen
iwojima_2.jpg (17.5 KiB) Visad 3000 gånger
iwojima_1.jpg
Första flaggresningen
iwojima_1.jpg (19.8 KiB) Visad 3000 gånger

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 17 november 2005, 00:49

Vidimerar Rancid och Hexmaster inlägg.

Lägger in en bild där man ser då första flaggan tas ned samtidigt som den andra är där för att sättas upp, vilket borde vara ett rent bevis om man tror på bilder öht.
Bob Campbell plåtade denna bilden. Inte Joe Rosenthal.

I länken ser man fler bilder från tillfället.
Bilagor
2flags.gif
2flags.gif (235.62 KiB) Visad 2996 gånger

varjag
Saknad medlem †

Förluster på Iwo Jima

Inlägg av varjag » 17 november 2005, 03:56

Enligt 'History of the USMC' bestod hela den invaderande styrkan av c:a 70 000 man, med en första våg av omkring 50 000. Dessa tog de hårdaste förlusterna - med totalt c:a 7000 stupade blir det ändå 'bara' 10% av insatt personal. Men i stupade - per erövrad kvadratkilometer, bara överträffat av Betio, vad jag minns.
Varjag

Stefan
Medlem

Re: Förluster på Iwo Jima

Inlägg av Stefan » 17 november 2005, 08:32

varjag skrev:Enligt 'History of the USMC' bestod hela den invaderande styrkan av c:a 70 000 man, med en första våg av omkring 50 000. Dessa tog de hårdaste förlusterna - med totalt c:a 7000 stupade blir det ändå 'bara' 10% av insatt personal. .
Varjag
Ja, 70 eller 110, ja ja. Men förluster brukar väl inte räknas som endast stupade, utan hela raddan, dvs stupade, sårade, försvunna och POW, här i praktiken stupade och sårade.
Och de flesta här i första vågen när motståndet var levande, låter rimligt. I slutet var det väl mest upprensningsaktioner.

Någon skrev att flagg-resarna var tross-soldater. Jag själv misstänker att de inte alls var tross-soldater, men väl soldater ur andra linjen, de som skulle göra de aningens enklare upprensningsaktionerna.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Re: Förluster på Iwo Jima

Inlägg av Rancid » 17 november 2005, 10:41

Stefan skrev:Någon skrev att flagg-resarna var tross-soldater. Jag själv misstänker att de inte alls var tross-soldater, men väl soldater ur andra linjen, de som skulle göra de aningens enklare upprensningsaktionerna.
Ingen av de båda grupperna som reste flaggorna var inblandade i några större strider i samband med att Mount Suribachi erövrades. Men så var den delen av slaget om Iwo Jima relativt oblodig också. Striderna kom att fortsätta en månad efter flagresningen och av de 11 män som syns på bilderna skulle bara 6 komma levande från Iwo Jima så helt enkla kan de upprensningsaktionerna inte varit...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 november 2005, 10:45

Bagheera skrev:I länken ser man fler bilder från tillfället.
Den länken var GULD. Tack!!
It was later cropped (see next picture) to become the photo we all know.
? Tycker att den obeskurna bilden är bättre.

Skriv svar