Neil Gaiman

Julle
Ny medlem

Inlägg av Julle » 3 oktober 2003, 10:05

Tv-serien kom först, ja, för att sedan omarbetas till roman. Är det bara i mina upplagor det faktiskt står det även i själva boken? ;) Det är en förbannat bra bok, hur som helst, även om jag inte är så förtjust i serien, faktiskt.

Ni har inte läst Smoke & Mirrors? En rejäl novellsamling med ett antal riktigt fina berättelser. Gillar ni Gaiman, skaffa den.

Vad Gaiman skriver varierar från bok till bok, men ganska mörk, modern fantasy passar väl ganska bra in på i alla fall Neverwhere och American Gods, medan Stardust mest av allt är en underbart berättad saga.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 oktober 2003, 19:04

Jaha, nu börjar Gaiman bli välkänd även i Sverige, efter vad det verkar. I lördagens Östgöta Correspondenten fanns en intervju med Gaiman med på Kultur & Nöjesidorna. Såvitt jag förstod hade TT intervjuat honom när han var på besök i Stockholm häromsistens. Nu ska jag iväg och beställa "Sandman: Endless nights".

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 8 juni 2004, 15:34

Förlaget Hill House http://hillhousepublishers.com jobbar på att ge ut de ultimata utgåvorna av Gaimans böcker. Hittills har American Gods kommit ut -- 12 000 ord längre än den officiella utgåvan (text som klåfingriga redaktörer tvingade Gaiman att skära bort), signerad och numrerad (750 ex totalt), inbunden i japanskt siden med ett snyggt fodral. Härnäst kommer Neverwhere, med 15 000 ord extra. Neverwhere har en ganska snårig historia -- den svenska utgåvan tycks baserad på den första inbundna brittiska, eftersom den har två prologer, av vilka de ena nu saknas i alla engelskspråkiga utgåvor. Och den amerikanska utgåvan har "översatts" till amerikanska; bl. a. saknas Islingtons lilla gliring om ärkeängeln Gabriel.

Om man blir medlem i Hill Houses (svindyra) utgivningsprogram får man dessutom ett ex av Gaimans manus till Good Omens-filmen -- ett amnus som aldrig kommer att användas och som av juridiska skäl inte kommer att publiceras igen. Snacka om potentiell samlarpryl...

Qristin
Medlem

Inlägg av Qristin » 28 juni 2004, 00:49

Jag har köpt delar av Sandman- serien på SF-bokhandeln i Stockholm och på amazon.com. Tror inte de är så svåra att få tag på. En mycket bra serie, en av mina favoriter. Neverwhere är också bra, om än lite simpelt skriven. Men den innehåller två av de bäst skildrade ärkeskurkarna i historien: Wandemaar, och...ja, vad hette den andre?

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 28 juni 2004, 18:26

Qristin skrev:Jag har köpt delar av Sandman- serien på SF-bokhandeln i Stockholm och på amazon.com. Tror inte de är så svåra att få tag på. En mycket bra serie, en av mina favoriter. Neverwhere är också bra, om än lite simpelt skriven. Men den innehåller två av de bäst skildrade ärkeskurkarna i historien: Wandemaar, och...ja, vad hette den andre?
Det beror lite grann på vilken utgåva man vill ha. Den äldre utgåvan, med romerska siffror på ryggen, är på utgående, men de nya, med arabiska siffror, är det inga problem med.

Croup och Vandemar, är svaret på din fråga. :) Och visst är de... trevliga, eller nåt. :wink:

Qristin
Medlem

Inlägg av Qristin » 2 juli 2004, 03:33

Martinus skrev: Croup och Vandemar, är svaret på din fråga. :) Och visst är de... trevliga, eller nåt. :wink:
Yep. Det hette de. Och, visst är de mysiga. Jag log när jag läste varje steg de tog. "Neverwhere" är klart läsvärd, och i synnerhet för dessa skurkar :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 30 november 2006, 22:18

Martinus skrev:Härnäst kommer Neverwhere, med 15 000 ord extra. Neverwhere har en ganska snårig historia -- den svenska utgåvan tycks baserad på den första inbundna brittiska, eftersom den har två prologer, av vilka de ena nu saknas i alla engelskspråkiga utgåvor. Och den amerikanska utgåvan har "översatts" till amerikanska; bl. a. saknas Islingtons lilla gliring om ärkeängeln Gabriel.
Såg när jag kollade in på SF-bokhandeln häromdagen att Neverwhere finns i pocket... som just "Author's Preferred Edition". Bläddrade lite och jodå, kommentaren om Gabriel är med, liksom Croup & Vandemars alternativa prolog... :)

Blev en smula förundrad när jag nyligen köpte paperbackupplagan av Neverwhere (alltså inte den ovanstående Author's Preferred Edition som jag inte visste om att den fanns) - min gamla pocket hade övergått till ett lösbladssystem - och noterade ett flertal små men inte desto mindre skillnader gentemot min gamla pocketupplaga.

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 1 december 2006, 19:53

Sarvi skrev: Såg när jag kollade in på SF-bokhandeln häromdagen att Neverwhere finns i pocket... som just "Author's Preferred Edition". Bläddrade lite och jodå, kommentaren om Gabriel är med, liksom Croup & Vandemars alternativa prolog... :)
Titeln är, om jag inte missminner mig, "Author's Preferred Text". "Edition" är Hill House-utgåvan med tillhörande extravolym, som fortfarande inte är släppt. Men innehållet i Text och Edition skall vara detsamma, vilket gör mig en smula grinig -- jag har trots allt betalat 1604:- för den texten...
Sarvi skrev:Blev en smula förundrad när jag nyligen köpte paperbackupplagan av Neverwhere (alltså inte den ovanstående Author's Preferred Edition som jag inte visste om att den fanns) - min gamla pocket hade övergått till ett lösbladssystem - och noterade ett flertal små men inte desto mindre skillnader gentemot min gamla pocketupplaga.
Jo, det finns ett antal sådana, i synnerhet mellan US- och UK-utgåvan.

blizzard
Medlem

Inlägg av blizzard » 3 december 2006, 06:23

Även värt att kolla in filmerna han varit med och skrivit manus till:
Mirrormask - Känns väldigt "Gaimansk". http://imdb.com/title/tt0366780/ Gillar man Neil Gaimans universum så gillar du säkerligen filmen (jag gjorde det iaf)
Mononoke-hime http://imdb.com/title/tt0119698/ Japansk Anime film. Ruggigt bra.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 28 februari 2007, 20:59

Gillar man Gaiman skall man inte heller missa "Anansi boys", fristående uppföljare till "American Gods" (dvs. den utspelar sig i samma "universum" men har egentligen inget att göra med handlingen i AG). Riktigt bra, speciellt om man är lite förtjust i trickstergudar..

Är det någon som läst hans nya novellsamling, "Fragile Things"? Den verkar lovande men min plånbok vill inte riktigt köpa den inbunden utan vill vänta tills den kommer ut i pocket.. :-P

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 februari 2007, 21:24

Mmm... gillade inte riktigt Anansi Boys, tycker den saknade den där riktiga svärtan som annars Gaiman är mycket bra på. Jag är nog mer åt Wednesday och Czernobog-hållet än åt mr Nancys och Spiders-hållet. ;)

Jo, jag har läst "Fragile Things" (och läst om den, och om, och om igen) - köpte den för övrigt som storpocket. Lite som "Smoke & Mirrors", lite varierande kvalité men å andra sidan är Gaimans lägstanivå mycket hög. Gillade verkligen "A Study in Emerald" som är en Sherlock Holmes möter Lovecraft-universum-historia och den udda betitlade men humoristiska "Forbidden Brides of the Faceless Slaves in the Secret House of the Night of Dread Desire". "The Problem of Susan" ger oss en ny vinkel på Narnia, lite samma sorts rewrite av en klassiker som "Snow, Blood, Apples" i S&M. Och i "The Monarch of the Glen" får man ett kärt återseende, nämligen Shadow från AG. :)

Däremot gillade jag inte Keepsakes and Treasures - helt poänglös - eller Sunbird.

Fördelen med en novellsamling är ju att man kan läsa det man känner för och tycker om, och strunta i att läsa om de bitar som man inte tyckte om. Väl värd pengarna hursomhelst.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 28 februari 2007, 21:35

Håller med om att Anansi boys inte är hans bästa bok. Men som du själv så träffande säger, Gaimans lägstanivå är mycket hög. :-)

OK, det låter som jag definitivt får strunta i vad min plånbok säger och ta och köpa Fragile things på en gång. Den nya vinklingen av Narnia ser jag fram emot, jag älskade "Snow, Blood, Apples".
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 februari 2007, 21:53

Se bara till att köpa rätt utgåva beroende på vilken du har innan, det skiljer sig mellan USA och UK-upplagorna. US-upplagan av FT inkluderar en del historier som fanns med i UK-upplagan av S&M men inte US-upplagan, "The Facts in the Case of the Departure of Miss Finch" (en av mina älsklingsstorys) bland annat.

Skickade förresten "Nicholas was..." som julhälsning i år. Mycket uppskattat. :)

blizzard
Medlem

Inlägg av blizzard » 2 maj 2007, 03:30

http://www.apple.com/trailers/paramount ... large1.htm

trailer på stardust. Rickey Gervais är med :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 maj 2007, 20:02

Har bara läst Goda Omen, men vilken bok! Älskar den, brukar läsa små delar ur den då och då när jag har tråkigt, och bara det är något jag aldrig brukar göra.

Skriv svar