öknamn
- Vlad Fodorsky
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Huns
Huns ("hunner") om tyskar har två olika upphov. Det ena är från Kina och boxarupproret där tyskarna deltog. Kejsar Wilhelm påminde trupperna om mongolernas härjningar i Europa på medeltiden och uppmande soldaterna att gå på som Attilas hunner ("så att ingen kines törs titta snett på en tysk igen!").
Tyskarna hade emellertid kallats mongoler redan tidigare. När tyska trupper bombade Paris under fransk-tyska kriget på 1870-talet så råkade man träffa naturhistoriska muséet. Museichefen skrev då en artikel där han påstod att preussarna inte var riktiga teutoner utan finnar och därmed halvmongoler. Denna omständighet skulle förklara det tyska barbariet att bomba en vetenskaplig institution.
Tyskarna hade emellertid kallats mongoler redan tidigare. När tyska trupper bombade Paris under fransk-tyska kriget på 1870-talet så råkade man träffa naturhistoriska muséet. Museichefen skrev då en artikel där han påstod att preussarna inte var riktiga teutoner utan finnar och därmed halvmongoler. Denna omständighet skulle förklara det tyska barbariet att bomba en vetenskaplig institution.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det är väl möjligt att det fanns en förvrängning av stavningen efter ett tag, för bensindunkar kallas ju för "Jerrycans" efter tyskarnas dunk-modell...Gutekrigaren skrev:Hej!
Björn E skrev:För att vara petig, och det kanske är bra i en sån här tråd, var benämningen "gerries" (efter Germany).Engelsmännen kallade även tyskarna för "Jerries".
Mvh Petter
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
- costachortan
- Medlem
öknamn
"sjömansslang (jmfr "kulisar" om asiater). "
Kuli användes egentligen i det brittiska samväldet om indiska bärare.
Vill minnas att det finns en folkgrupp i indien som just var "kulier".
mvh \ C.
Kuli användes egentligen i det brittiska samväldet om indiska bärare.
Vill minnas att det finns en folkgrupp i indien som just var "kulier".
mvh \ C.
Re: öknamn
Besättningen var kulisar av allra värsta slag
och så Karl-Alfred, Fritiof Anderssson och jag
(Evert Taube)
För han kom i bråk med dagos när han gick iland en kväll
Ja, så går det till i staden Liverpool
(Ruben Nilsson)
och så Karl-Alfred, Fritiof Anderssson och jag
(Evert Taube)
För han kom i bråk med dagos när han gick iland en kväll
Ja, så går det till i staden Liverpool
(Ruben Nilsson)
Tycker den klassiska svenska benämningen på norrmän är rätt fin, fast den är ju inte på långt när så förolämpande nu för tiden som den var en gång..
"Norrbaggar" säger man väl fortfarande, åtminstone kommer jag ihåg att vi sa det när jag var liten..
"Bagge" är tydligen något vi svenskar kallat norrmän sedan mycket länge, kanske nästan så länge som det över huvud taget funnits ett Norge och ett Sverige. På fornsvenska betydde "bagge" ännu inte "hanfår" utan mer specifikt "fårpung". Inte så smickrande.
"Norrbaggar" säger man väl fortfarande, åtminstone kommer jag ihåg att vi sa det när jag var liten..
"Bagge" är tydligen något vi svenskar kallat norrmän sedan mycket länge, kanske nästan så länge som det över huvud taget funnits ett Norge och ett Sverige. På fornsvenska betydde "bagge" ännu inte "hanfår" utan mer specifikt "fårpung". Inte så smickrande.