Stolt över stormaktstiden

Skriv svar
Hades
Medlem

Stolt över stormaktstiden

Inlägg av Hades » 9 oktober 2003, 19:37

Jag har kikat lite på forumet och jag har sett att en del ser stormaktstiden som något ont och dåligt. Vad tycker ni? Är ni stolta över Sveriges bravader under 16-1700-talet?

Jag är i alla fall GRYMT stolt över vilken stormakt Sverige var under den här tiden.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 9 oktober 2003, 20:26

Ja, det är intressant men jag har svårt att vara stolt över det. Det är ju liksom inte jag som deltog och påverkade. Men en av mina förfäder slogs däremot i Dalregementet, kanske vid Poltava (han dog 1710, men det står inte vart)

/DK M

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 9 oktober 2003, 23:26

Varför vara stolt över att våra förfäder krigade? Eller att Sverige ockuperade ett antal länder och drog ut på menningslösa krig och slösade bort människoliv på ett sånt dumt sätt?

Tror knappast att soldaterna var stolta över att de drog ut på fälttåg och dödade andra soldater som likväl kunde ha varit en god vän om det inte vore för krig.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 9 oktober 2003, 23:33

Stolt? Nej, knappast - dels var jag inte inblandad och dels ser jag inte något skäl att vara stolt över sådant.

Intressant är det däremot, men det är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 oktober 2003, 23:51

Yoda: "Wars don´t make one great." :)

Användarvisningsbild
Kent III Johan
Medlem

Inlägg av Kent III Johan » 10 oktober 2003, 08:14

Självklart är jag stolt över mitt fädernäslands forna bravader :)

Men, jag finner det konstigt att inte många andra verkar vara det, det trodde jag faktiskt.

/Kent

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 oktober 2003, 09:57

Jag har full förståelse för stoltheten hos en del över stormaktstiden. När jag var tonåring tyckte jag själv det var "coolt" med att Sverige varit så mäktiga. Men sen har jag tänkt, vad är det i hela den tiden som är något att vara stolt över?

Tiden är intressant, fascinerande, mångsidig med mera med mera. Men att Sverige ett tag råkade ha tur i den eviga maktkampen mellan de europeiska furstarna vet jag inte om jag kan uppbåda någon vidare känslor för.

Med risk för att verka inneha en klapp-på-huvudet-attityd: Det där går över med åren! :D Förutom för de som blir sverigedemokrater, att döma av intervjuer med dem jag läst... :?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Bone Collector
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Bone Collector » 10 oktober 2003, 10:20

Tja, det är väl "häftigt" att Sverige en gång i tiden varit en stormakt att räkna med som sträckt sig längs med hela östersjön :)

Men "stolt"...? Tror inte det, är faktiskt rätt pacifistiskt lagd (även om jag älskar militaria :D ) och dessutom har jag inte ens sett detta själv.
Det enda jag är stolt över är att en släkting till mig har ett eget monument någonstans i Värmland för att han och 2 kamrater försvarade ett svenskt fort mot ryssarna.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 10 oktober 2003, 16:58

Alltså "stolthet" är ju något man bör definiera innan man uttrycker det i en mening.
Jag menar, i så fall har ju amerikanerna all rätt att vara stolta över deras världsdominans och vad de åstadkom i Irak, för det var ju genom krig.
Och om meningen är att inga andra förutom svenskar kan vara stolta över Sveriges dominans förr i tiden, då kan vi ju inte heller vara stolta över att Saddam störtades i år, för det var ju amerikanerna som störtade honom.
Sveriges dominans vanns ju också genom krig. Visserligen strider amerikanerna för helt andra avsikter, men ändå.

jag kanske är lite otydlig i påståendet men om det är någon som inte kan tyda texten så får jag väll förklara på ett annat sätt. :)

Men som Lindir säger, intressant är det ju.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 10 oktober 2003, 18:11

jag måste säga att jag är stolt över att mitt fosterland Finland engång var en del av stormakten Sverige.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 11 oktober 2003, 00:08

NIBBE skrev:jag måste säga att jag är stolt över att mitt fosterland Finland engång var en del av stormakten Sverige.
De märks att du är från Helsingsfors :P .

Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem

Inlägg av Plutokraten » 19 oktober 2003, 16:16

Bone Collector skrev:Tja, det är väl "häftigt" att Sverige en gång i tiden varit en stormakt att räkna med som sträckt sig längs med hela östersjön :)
Ja, att kuva de där mäktiga esterna måste ha varit en bragd! :lol:

Personligen är jag inte alls "stolt" över krigshetsande furstars lilla äventyr som bevisligen har uttarmat landet gång efter gång.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 19 oktober 2003, 17:06

Då kan man förstås undra hur viktiga de stormaktstida äventyren var för Sveriges utveckling. De krävde en stark centralmakt, en välorganiserad samhällsapparat, en teknisk utveckling inom bergsindustri och andra branscher etc. Genom krigen kom ett tillskott av skickliga utländska experter inom olika områden, folk som aldrig hade dragits till Sverige i annat fall. Det kom kulturella och vetenskapliga influenser från kontinenten etc. Det är väl åtminstone inte självklart att en fredligare utveckling hade gett samma slutresultat idag.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 20 oktober 2003, 12:29

Det är rätt facinerande hur en liten stat i europa som Sverige kunde väca till sig och var en av dom största.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 20 oktober 2003, 19:48

vad menar du tobbe? va har mitt svar med att göra att jag är från helsingfors?

Skriv svar