Stolt över stormaktstiden
Stolt över stormaktstiden
Jag har kikat lite på forumet och jag har sett att en del ser stormaktstiden som något ont och dåligt. Vad tycker ni? Är ni stolta över Sveriges bravader under 16-1700-talet?
Jag är i alla fall GRYMT stolt över vilken stormakt Sverige var under den här tiden.
Jag är i alla fall GRYMT stolt över vilken stormakt Sverige var under den här tiden.
- Djinghis Khan
- Medlem
Varför vara stolt över att våra förfäder krigade? Eller att Sverige ockuperade ett antal länder och drog ut på menningslösa krig och slösade bort människoliv på ett sånt dumt sätt?
Tror knappast att soldaterna var stolta över att de drog ut på fälttåg och dödade andra soldater som likväl kunde ha varit en god vän om det inte vore för krig.
Tror knappast att soldaterna var stolta över att de drog ut på fälttåg och dödade andra soldater som likväl kunde ha varit en god vän om det inte vore för krig.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Kent III Johan
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jag har full förståelse för stoltheten hos en del över stormaktstiden. När jag var tonåring tyckte jag själv det var "coolt" med att Sverige varit så mäktiga. Men sen har jag tänkt, vad är det i hela den tiden som är något att vara stolt över?
Tiden är intressant, fascinerande, mångsidig med mera med mera. Men att Sverige ett tag råkade ha tur i den eviga maktkampen mellan de europeiska furstarna vet jag inte om jag kan uppbåda någon vidare känslor för.
Med risk för att verka inneha en klapp-på-huvudet-attityd: Det där går över med åren!
Förutom för de som blir sverigedemokrater, att döma av intervjuer med dem jag läst... 
Mvh Petter
Tiden är intressant, fascinerande, mångsidig med mera med mera. Men att Sverige ett tag råkade ha tur i den eviga maktkampen mellan de europeiska furstarna vet jag inte om jag kan uppbåda någon vidare känslor för.
Med risk för att verka inneha en klapp-på-huvudet-attityd: Det där går över med åren!
Mvh Petter
- Bone Collector
- Medlem
- Kontakt:
Tja, det är väl "häftigt" att Sverige en gång i tiden varit en stormakt att räkna med som sträckt sig längs med hela östersjön 
Men "stolt"...? Tror inte det, är faktiskt rätt pacifistiskt lagd (även om jag älskar militaria
) och dessutom har jag inte ens sett detta själv.
Det enda jag är stolt över är att en släkting till mig har ett eget monument någonstans i Värmland för att han och 2 kamrater försvarade ett svenskt fort mot ryssarna.
Men "stolt"...? Tror inte det, är faktiskt rätt pacifistiskt lagd (även om jag älskar militaria
Det enda jag är stolt över är att en släkting till mig har ett eget monument någonstans i Värmland för att han och 2 kamrater försvarade ett svenskt fort mot ryssarna.
Alltså "stolthet" är ju något man bör definiera innan man uttrycker det i en mening.
Jag menar, i så fall har ju amerikanerna all rätt att vara stolta över deras världsdominans och vad de åstadkom i Irak, för det var ju genom krig.
Och om meningen är att inga andra förutom svenskar kan vara stolta över Sveriges dominans förr i tiden, då kan vi ju inte heller vara stolta över att Saddam störtades i år, för det var ju amerikanerna som störtade honom.
Sveriges dominans vanns ju också genom krig. Visserligen strider amerikanerna för helt andra avsikter, men ändå.
jag kanske är lite otydlig i påståendet men om det är någon som inte kan tyda texten så får jag väll förklara på ett annat sätt.
Men som Lindir säger, intressant är det ju.
Jag menar, i så fall har ju amerikanerna all rätt att vara stolta över deras världsdominans och vad de åstadkom i Irak, för det var ju genom krig.
Och om meningen är att inga andra förutom svenskar kan vara stolta över Sveriges dominans förr i tiden, då kan vi ju inte heller vara stolta över att Saddam störtades i år, för det var ju amerikanerna som störtade honom.
Sveriges dominans vanns ju också genom krig. Visserligen strider amerikanerna för helt andra avsikter, men ändå.
jag kanske är lite otydlig i påståendet men om det är någon som inte kan tyda texten så får jag väll förklara på ett annat sätt.
Men som Lindir säger, intressant är det ju.
- Plutokraten
- Medlem
Ja, att kuva de där mäktiga esterna måste ha varit en bragd!Bone Collector skrev:Tja, det är väl "häftigt" att Sverige en gång i tiden varit en stormakt att räkna med som sträckt sig längs med hela östersjön
Personligen är jag inte alls "stolt" över krigshetsande furstars lilla äventyr som bevisligen har uttarmat landet gång efter gång.
Då kan man förstås undra hur viktiga de stormaktstida äventyren var för Sveriges utveckling. De krävde en stark centralmakt, en välorganiserad samhällsapparat, en teknisk utveckling inom bergsindustri och andra branscher etc. Genom krigen kom ett tillskott av skickliga utländska experter inom olika områden, folk som aldrig hade dragits till Sverige i annat fall. Det kom kulturella och vetenskapliga influenser från kontinenten etc. Det är väl åtminstone inte självklart att en fredligare utveckling hade gett samma slutresultat idag.