Värsta massmördarna genom historien

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 oktober 2003, 10:33

Bone collector, jag håller med dig om att det är en svår fråga, sannerligen.

/Robert

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 oktober 2003, 11:08

Här finns i alla fall en del siffror, även uppdelat på svält, krig, läger etc:
http://www.hawaii.edu/powerkills/MEGA.HTM

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 10 oktober 2003, 11:47

Vad exakt menas med sanktioner?

/Jonathan

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 10 oktober 2003, 12:25

Anno skrev:Tycker det är svårt att beräkna sådant här, då du inte frågade efter något speciellt sätt att se på hur många människor man dödade! Vill du hade det i procent av sitt lands befolkning (skulle säga Pol Pot då) eller på ett annat sätt? Sedan är siffrona på antalet mördade under Stalin rätt osäkra. (själv tror jag inte på att 50 miljoner blev dödade, utan snarare 30 miljoner)

/Anno
-Visst och hur länge de satt vid makten är väl ganska relevant också om man ska jämföra "dessa skurkar". Vidare är det ju alltid svårt att jämföra personer som levt under olika tidsepoker då tekniken, organisationen att massmörda människor först kom under 1900-talet, före detta sekel var det ej tekniskt och praktiskt möjligt att massmörda människor i den omfattning som ex hitler och stalin gjorde!

/greger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 oktober 2003, 13:49

Robert_Kropotkin skrev:Det har vi varit inne på i flera andra diskussioner. Problemet med USA;s folkmord är lika stora som med Stalins, Maos, Polpots. Man måste bredda frågan till att röra mer än antalet döda. Personligen tror jag ju inte att Mao ville att många skulle dö i svält, en politisk chansning som slutade med katastrof.

Exempel på USA:s tveksamma insatser

- Bombningar av Kambodja, Laos, Vietnam
Tveksam fall detta passar i in deklarationer för respekt av civila i krig.

- Nicaragua

- Atombomberna över Nagasaki och Hiroshima, kanske var berättigade ur amerikanskt perspektiv, men ändå ett brott mot civila.

Räcker det till att börja med? Studera historien om USA och Sydamerika så ser du nog att även demokratiska stater har intervenerat och blundat för massmord.

/Robert Sköld
Robert,

Skulle du kunna utveckla dina tankar lite? Jag reagerar med hänsyn till titeln för tråden när du tar upp t.ex. bombningarna i Vietnam, likaledes frågar jag mig vilket brott som skedde mot vilka lagar vid Hirosima och Nagasaki. Det moraliska med det hela kan man dock låta vara en subjektiv bedömning - men det är en annan historia.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 oktober 2003, 15:29

Den värste massmördaren som inte har nån erfarenhet av politik då?

Tar man med regimchefer som Stalin, Hitler och Saddam Hussein så får man ofantliga höga tal. Om jag inte minns fel så mördade en ukrainsk man runt femtio personer för några år sedan.

Jag såg ingenting mer av denna nyhet, i Expressen för några år sedan så stod det att en polack hade dödat 67 kvinnor. Det som var känt var att hans föräldrar bara brydde sig om hans tvillingssyster och för hans del gjorde det ingenting för hans föräldrar att han åt från fågelbord.

Stefan

metsän
Medlem

ja

Inlägg av metsän » 10 oktober 2003, 15:45

I boken "svenska brott" kan man läsa om en 19åring som tog livet av 27personer med gift när han jobbade med senildementa.
27 dödsfal och 15mordförsök enligt honom själv,
han dömdes för 11mord och 16 mordförsök om jag minns rätt

http://www.crimelibrary.com för den som orkar kolla upp riktiga amerikanska psykfall

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 oktober 2003, 17:34

zjukov skrev:
Anno skrev:Tycker det är svårt att beräkna sådant här, då du inte frågade efter något speciellt sätt att se på hur många människor man dödade! Vill du hade det i procent av sitt lands befolkning (skulle säga Pol Pot då) eller på ett annat sätt? Sedan är siffrona på antalet mördade under Stalin rätt osäkra. (själv tror jag inte på att 50 miljoner blev dödade, utan snarare 30 miljoner)

/Anno
-Visst och hur länge de satt vid makten är väl ganska relevant också om man ska jämföra "dessa skurkar". Vidare är det ju alltid svårt att jämföra personer som levt under olika tidsepoker då tekniken, organisationen att massmörda människor först kom under 1900-talet, före detta sekel var det ej tekniskt och praktiskt möjligt att massmörda människor i den omfattning som ex hitler och stalin gjorde!

/greger
Stämmer, men du ska nog inte räkna in Stalin, som använde sig av vanligt nackaskott och svält, då han ej använde sig av de metoder som Hitler använde sig av.

/Anno

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 10 oktober 2003, 17:40

Anno skrev:Stämmer, men du ska nog inte räkna in Stalin, som använde sig av vanligt nackaskott och svält, då han ej använde sig av de metoder som Hitler använde sig av.

/Anno
VA?? Är det värre att gasa än att döda med nackskott? 8O

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 oktober 2003, 17:44

Löwe skrev:
Anno skrev:Stämmer, men du ska nog inte räkna in Stalin, som använde sig av vanligt nackaskott och svält, då han ej använde sig av de metoder som Hitler använde sig av.

/Anno
VA?? Är det värre att gasa än att döda med nackskott? 8O
Prata vi om det? Nej, läs innan du skriver. För övrigt är det nog subjektivt vilken avrättningsmetod som är hemskas...

/Anno

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 11 oktober 2003, 00:49

På egen hand var det Erszebeth Bathory.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 12 oktober 2003, 10:23

Anno skrev:
zjukov skrev:

/Anno

/greger
Stämmer, men du ska nog inte räkna in Stalin, som använde sig av vanligt nackaskott och svält, då han ej använde sig av de metoder som Hitler använde sig av.

/Anno

Förvisso sant men de möjligheter att organisera massmorden och "gulagarkipelagen" (ex järnvägen, telefonen etc, etc) gjorde dock Stalin till en modern mördare i den bemärkelsen att han ej både praktiskt och tekniskt skulle kunna genomfört massmorden 100 år tidigare. Skall ej heller glömma hela "propaganda apparaten"

/greger

Hamister
Medlem

Inlägg av Hamister » 12 oktober 2003, 22:25

Att Stalin skulle ha dödat så mycket som 30% (50 miljoner) av den Sovjetiska befolkningen ser jag som fullständigt orimligt. Den enorma industrialisering och återuppbyggnad som genomfördes under Stalins regim skulle varit omöjlig att genomföra med så höga dödstal. Lägg dessutom till att Andra världskriget krävde över 20 miljoner ryssars liv så låter Stalins folkmord ännu mer överdrivet. Jag tror västpropagandan under Kalla kriget, och de stämningar som rådde i forna Sovjet alldeles efter kommunismens fall, har bidragit till en starkt överdriven bild av Stalin.
Att han däremot var en av vår tids största massmördare råder det ingen tvekan om.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 12 oktober 2003, 22:48

Instämmer till fullo med dig Hamister, som jag har skrivit förut så tror vissa historiker att det rör sig om 7-11 miljoner dödade. Sanningshalten på detta är inte jag kapabel att säga på rak arm. 30 miljoner plus de som dog i AVK är nog kraftigt överdrivet, helt klart är att den västerländska propagandan har med detta att göra.

Men jag vill återigen åberopa det jag skrev tidigare, en något bättre definition på vad vi pratar om behövs, vad är ett folkmord? Vilka siffror kan vi tolka in under det?

/Robert Sköld

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 12 oktober 2003, 22:58

Panzerfaust skrev:Vad exakt menas med sanktioner?

/Jonathan

Skriv svar