Guancherna och historien om kanarieöarna

jofredes
Medlem

Guancherna och historien om kanarieöarna

Inlägg av jofredes » 7 oktober 2003, 21:51

Vem är inssatt i kanarieöarnas historia?
I nationalencyklopedin står följande på uppslagsordet Kanarieöarna/historia:K. var kända under antiken- rommarna kallade dem för Insulae Fortunatae (de lyckliga öarna). De blev senare bortglömda av européerna men men återupptäcktes i början av 1300-talet. Urbefolkningen, guancherna, levde på ett neolitiskt kulturstadium. Erövringen av K. började 1402 när den normandiske äventyraren Jean de Béthencourt (d. 1422) bemäktigade sig ön Lanzarote och sedan erbjöd K. till Kastilien mot ekonomiskt och militärt bistånd. Guanchernas motståndskamp varade 1479-96...
Är det nån som vet nåt mer om Guancherna, de verkar ha berbiskt påbrå, hur gick de klädda vad hade de för vapen och verktyg, brukade de jorden? Finns det nån bra litteratur?
Och vad heter guancher på engelska?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 7 oktober 2003, 22:05

Det finns teorier att guancherna var från Norden. Många av dem var blonda, vilket man fortfarande kan se på en del av invånarna.

sandgren
Medlem

Inlägg av sandgren » 8 oktober 2003, 08:25

Jag kan inte påstå att jag vet vidare mycket om dem. Men om jag har förstått saken rätt levde de av jordburk men också av att föda upp getter. De bodde i grottor och använde stenslungor som vapen mot spanjorerna. Den sista ön som föll i spanjorernas händer gjorde inte detta förens år 1496, dvs 4 år efter att Colombus segalt till Amerika. Detta visar på vilken vilje kraft de måste ha haft.

Det finns teorier om att Guancherna skulle vara ättlingar till vikingar, men också till baskerna. Baskerna påstår att de har samma fysiska mått som Guancherna och därför är sammanlänkade med dem.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 8 oktober 2003, 09:33

De skulle också kunna vara kelter. Jag tänker på de som bosatte sig i Galicien. De skulle kunnat fortsätta söderut...

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 8 oktober 2003, 09:33

Hur är det med hundarna då? "islas canarias" betyder väl hundöarna, och jag har ett vagt minne av att det ska ha funnits massor med (förvildade?) hundar där - nån som kan bakgrunden till det?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 oktober 2003, 09:34

Jag är ingen expert, men för en tid sedan läste jag en del om guanchernas motstånd mot spanjorerna. Vid ett tillfälle lyckades stammarna på Tenerife slå sig samman mot spajorerna och ett uppror bröt ut 1494. En spansk officer vid namn Fernández de Lugo ledde en patrull mot Guancherna som höll stånd ngnstans i det indre av ön, men i en ravin vid Acentejo (senare käns dom La Matanza de Acentejo - "slakten vid Acantejo") hamnade hans patrul i ett bakhåll där stenblock, stenar och spjut haglade över spanjorerna - vars lilla styrka bryter samman av överaskningen och flyr tillbaka till sina skepp som tar dem tillbaka till Gran Canaria. Vanligtvis brukar den här incidenten kallas för "en enorm seger för guancherna" och en slakt på tusentals spanjorer - men det är absurda överdrifter; man påstår att ca 800 spanjorer dödades men dra bort en nolla och jag kanske tror på dem! Att "slaget" stod mellan rustningsklädda spanjorer och nakna, vilda guancher som slog dem är också en romantisk skapelse; i verkligheten var den spanska styrkan en löst sammansatt trupp med lätt utrustning. Två år senare - 1496 - kommer de Lugo tillbaka till Tenerife och hans ryttare krossar guanchernas krigare vid Aguere, där deras hövdingar Bencomo och Tinguaro stupar. Spanjorerna fortsatte och mötte återigen Guanchernas kvarvarande styrka vid Acentejo. Den här gången var det guancherna som blev nermejade, och på platsaen skulle senare staden La Victoria de Acentejo byggas. Samtidigt bröt en epedemi ut, som slog hårt mot Guaancherna, som kapitulerade vid Los Realejos. Motståndet fortsatte en tid från små gerillagrupper men avmattades då deras siste ledare Bentor kastar sig ner från en klippa.
En intressant men inte så känd historia eller hur.

/DK M

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 8 oktober 2003, 09:37

Teodric skrev:Hur är det med hundarna då? "islas canarias" betyder väl hundöarna, och jag har ett vagt minne av att det ska ha funnits massor med (förvildade?) hundar där - nån som kan bakgrunden till det?
Hund är perro på spanska. Kanariefågel är Serinus canaria på latin, men frågan är vilket som är ägget och vilket som är hönan.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 oktober 2003, 09:42

Leonidas skrev:
Teodric skrev:Hur är det med hundarna då? "islas canarias" betyder väl hundöarna, och jag har ett vagt minne av att det ska ha funnits massor med (förvildade?) hundar där - nån som kan bakgrunden till det?
Hund är perro på spanska. Kanariefågel är Serinus canaria på latin, men frågan är vilket som är ägget och vilket som är hönan.
På latin hette öarna Insulae Canariae - "Hundöarna". Detta pga av en stor, vild hundras som först beskrivs av Plinius. Fåglarna är sedan döpta efter öarna.

/DK M

sandgren
Medlem

Inlägg av sandgren » 8 oktober 2003, 10:07

Det stämmer, öarna är uppkallade efter en hundras. Tänk på det engelska canine som betyder hund. Kommer ifrån latin.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 oktober 2003, 14:06

Canem är hund på latin mig veterligen, sen är det ju en herrans massa böjningsformer.

/Robert SKöld

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 oktober 2003, 14:27

Robert_Kropotkin skrev:Canem är hund på latin mig veterligen, sen är det ju en herrans massa böjningsformer.

/Robert SKöld
Canis heter det i singular nominativ (tredje deklinationen femenin)
Canem är ackusativ :)

/DK M

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 oktober 2003, 15:39

Hehe, som sagt alla dessa böjningsformer.
:)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2003, 16:09

sandgren skrev:Tänk på det engelska canine som betyder hund. Kommer ifrån latin.
Fast kanin kommer inte från canis (hund) utan från cuniculus (latinets ord för kanin), som är en diminutiv av ett okänt, troligen iberiskt ord. Via det medellågtyska konineken har det så småningom utvecklats till kanin.

Kanarieöarna kommer däremot som sagt från ordet hund ("hundöarna").

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 8 oktober 2003, 17:01

cuniculus, konineken... är det roten till "coney"? Då blir ju följdfrågan, varifrån kommer "rabbit"?

plus att man fick lite bakgrund till kanickel, sånt gillar jag!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2003, 17:08

Teodric skrev:är det roten till "coney"? Då blir ju följdfrågan, varifrån kommer "rabbit"?
Svaren är: ja, resp från en vallonsk diminutiv av det medeltidsnederländska ordet robbe (som passande nog betyder kanin).

Har vi inte glidit litet ifrån ämnet nu ...? :wink:

Skriv svar