psoitiva externa effekter av krig

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

psoitiva externa effekter av krig

Inlägg av Leprazy » 3 oktober 2003, 12:07

Hej på er skulle behöva er hjälp jätte mycket, ska snart ha muntlig presentation i kommunitkation i skolan.

Tänkte ha presentation om de positiva externa effekter krig medför, alla sidor som rör ämnet tar jag gärna imot, det jag tex tänker på e internet, det var ju usa´s arme som tog fram en nätverk som sen spred sig osv, internet hade nog exisiterat endå men kanske inte lika snabbt som det kom om inte krigsmakten hade skyndat på. Så allt som utvecklats för krig som vi har användning för idag vill jag ha reda på.

Tack så jätte mycket i förhand.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 oktober 2003, 12:24

Saker som hjälpts av krigens krav, med finansiellt understöd, eller är biprodukter av krigsindustrin:
Kärnkraftsverk, mikrovågsugnen, kulspettspennan, olika sorters mediciner, kirurgin, datorer, flygplanet... Listan kan säker göras lång. Däremot tycker jag inte att det varit värt priset i människoliv. Pengarna till de olika krigen kunde investerats i dessa saker ändå - och blivit mycket billigare!

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 3 oktober 2003, 13:27

ska hålla på o prata i 5-8 min, visst e det inte värt alla människoliv, o jag ska ju inte propagera för krig, men precis det du tar upp e sånt jag vill ha reda på, men som sagt material för att prata i 5-8 min om de olika sakerna skulle va jätte bra.

Om nån annan kan ge mig nåt bra tips om ett annat ämne o prata om + info om det ämnet e jag oxå intresserad :)

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 3 oktober 2003, 14:19

Ett exempel är Hitlers satsningar på krigsindustrin och vägar.

Kommer inte ihåg vem det var som på teorin, enkelt så går det såhär,

Staten satsar en stor summa pengar på att göra något, många personer får arbete, desa arbetare börjar spendera och skapar efterfråga, efterfrågan orsaker att feler personer får arbete och börjar spendera och hela ekonomin rular igång.

Vad något var, vad tex krigsindustrin, det var lätt att få fram enorma mängder pengar till något sådant "idiotiskt"

Svenska staten har en lång tradition att spedera stora summer pengar på något, i detta fallet på vägar/järnvägar, duckar nu för alla ilskna norrläningar, även sådan som igentligen är fruktansvärt oekonomiska.

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 3 oktober 2003, 14:47

En liten parantes är att "ingenjör" frånbörjan var en militär titel/befattning(typ!), den civila grenen blev "civil-ingenjör".

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 3 oktober 2003, 15:13

Jätte tack för er som orkat skriva nåt, precis sånt här jag vill ha mer om, men det jag fått räcker ju inte till 5 min pratande :P

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 3 oktober 2003, 15:23

I samband med första VK myntades begreppet "Trench coat". Den långa rocken var förstås delvis ett arv från förr i tiden men fungerade också som ett bra skydd mot den besvärliga leran och vätan.

I samma veva kom även armbandsuret till. Man tyckte att det var opraktiskt med att ha uret hängades i en kedja och satte istället fast det på handleden. Klockan var ju viktig för alla soldater eftersom artillerielden och anfallen timades noggrant.

Alltså:
- Trenchcoaten
- Armbandsuret

Om du gör målande beskrivningar av livet i skyttegravarna och vilka krav som ställdes på soldaterna innan du kommer in på själva prylarna så räcker det lugnt i fem minuter.

/Gribing

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 3 oktober 2003, 15:39

samband med första VK myntades begreppet "Trench coat". Den långa rocken var förstås delvis ett arv från förr i tiden men fungerade också som ett bra skydd mot den besvärliga leran och vätan.

I samma veva kom även armbandsuret till. Man tyckte att det var opraktiskt med att ha uret hängades i en kedja och satte istället fast det på handleden. Klockan var ju viktig för alla soldater eftersom artillerielden och anfallen timades noggrant.

Alltså:
- Trenchcoaten
- Armbandsuret
Jepp. Och självlysande visare på armbandsuret till och med. Ciggaretter blev också populära bland civilister efter kriget.

Peter englund skriver att klackar på skor/stövlar/kängor blev mode efter trettioåriga kriget.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 3 oktober 2003, 16:04

Något förenklat kan man säga att teknisk utveckling
står i propertion till hur stor konkurrens man utsätts för.

M.a.o. så leder marknadsekonomi till större utveckling än planekonomi,
frihandel till större utveckling än handelshinder,
motorsport med små tekniska begränsningar till större teknisk utveckling
än motorsport med stora tekniska begränsningar,
kallt krig till större teknisk utveckling än en "varm fred"
och tyvärr så leder även krig till större teknisk utveckling än fred.

Vilka teknikområden har då gynnats av kriget?
Svaret är alla områden, vare sig vi talar om
utvecklingen raketer, radar, radio, motorer, konstruktionsmaterial,
produktionsteknologi, aerodynamik, plastikkirurgi,
TV-teknologi, datorer, konstgummi, kompositmaterial,
hydrodynamik (aerodynamik, fast i vatten),
hållfasthetslära, metallurgi
eller vad du än kan tänkas komma på.

Om vi tar raketteknologi som exempel så är det väl ingen överdrift
att säga att utvecklingen i Tyskland under kriget
och i Sovjet och USA under det kalla kriget
har varit oerhört viktig.

Om vi ser på området kolvmotorer så har också kriget
varit väldigt viktigt, även om det överskuggas av
motorsportens betydelse.
Under VkII så ökades motoreffekterna med i storleksordningen
2ggr för jämförbara motorer på 6 år.

På området konstgummi kan utvecklingen i USA under
kriget knappast överskattas.
Produktionen gick där från i princip 0 till
en produktion (i USA) som 1945 översteg hela
världsproduktionen innan kriget.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: psoitiva externa effekter av krig

Inlägg av JohnT » 3 oktober 2003, 21:55

Leprazy skrev:Hej på er skulle behöva er hjälp jätte mycket, ska snart ha muntlig presentation i kommunitkation i skolan.

Tänkte ha presentation om de positiva externa effekter krig medför, alla sidor som rör ämnet tar jag gärna imot, det jag tex tänker på e internet, det var ju usa´s arme som tog fram en nätverk som sen spred sig osv, internet hade nog exisiterat endå men kanske inte lika snabbt som det kom om inte krigsmakten hade skyndat på. Så allt som utvecklats för krig som vi har användning för idag vill jag ha reda på.

Tack så jätte mycket i förhand.
Den enda positiva effekten av krig är att en massa militärister som bara vill ta livet av varandra dör.

Övrig mänsklig utveckling kunde lika gärna skett för att få ett drägligare liv. Nu har det dock varit så att mänskligheten har koncentrerat stora mängder pengar på att ta livet av varandra.
Utvecklingen har sporrats av pengarna (och äran) mer än av det destruktiva kriget.

Min åsikt i alla fall.
/John T.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 3 oktober 2003, 22:33

JohnT åsikter som dina e inte det jag efterfrågar, jag tror inte att krig e nåt positivt, frågar efter effekter av krig som varit positiva typ armbandsuret som nån nämde!

Ize-q
Medlem

Inlägg av Ize-q » 3 oktober 2003, 23:24

en annan biprodukt av krig kan ju vara nationalism. se på enandet av tyskland,italien och i viss mån frankrike
vill man ena sitt land så finns det få saker som är så effektiva som krig...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 3 oktober 2003, 23:32

Ize-q skrev:en annan biprodukt av krig kan ju vara nationalism. se på enandet av tyskland,italien och i viss mån frankrike
vill man ena sitt land så finns det få saker som är så effektiva som krig...
eller tvärtom? att krig är en biprodukt av nationalism, kanske?

Ize-q
Medlem

Inlägg av Ize-q » 3 oktober 2003, 23:36

finns många sidor av kakan med nu ville han ha dom "positiva"

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 4 oktober 2003, 09:17

Jätteglad för allt jag fått, men kanske nån gar nån sida som tar upp ämnet eller liknanande där jag kan få info för 5-8 minuters pratande :)

Skriv svar