Finland i strid med tyskland???
Finland i strid med tyskland???
Hej såg i quiz tråden eller va den hette följande: "Korrekt, Är även värt att nämnas att dagen innan (28 sept) så var det första gången finska trupper hamnade i strid med tyskarna."
Berätta mer, trodde dom var allierade på "långt håll".
Berätta mer, trodde dom var allierade på "långt håll".
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
Re: Finland i strid med tyskland???
Ryssarna krävde i fredsförhandlingarna Finland - Sovjet att Finland skulle bryta sina relationer till Tyskland samt se till att tyskarna lämnade Finland.Leprazy skrev:Berätta mer, trodde dom var allierade på "långt håll".
Tyskarna var inte så pigga på att lämna landet, så Finland blev tvungna att med våld köra ut tyskarna. Detta kallas för Lapplandskriget och ägde rum hösten 1944 - vårvintern 1945.
Andreas Lärka
Borgnäs, Finland
Det bortglömda kriget. En intressant fakta angående Lapplandskriget, eller intressant för just mej, är att det första skotten som utväxlades mellan finnar och tyskar i kriget var i Pudasjärvi. Därifrån kommer mina morföräldrar. Min mor är även född och uppvuxen där...
Vidare så har jag släktingar i Rovaniemi.. som tyskarna till stor del brännde ner.
Vidare så har jag släktingar i Rovaniemi.. som tyskarna till stor del brännde ner.
här står det att tyskarna skulle ha förstört hela staden; http://members.surfeu.fi/mikpen/rovaniemi.html, men senast jag besökte rovaniemi var jag på ett museum och där fanns en miniatyr av staden före och efter kriget, enligt vad jag kommer ihåg skulle en del hus varit bevarade, men största delen blev nog förstörd.
Min morsa är från Laihia i Finland. Efter kriget blev hon kär i en tysk kille. Det första min mormor sa till tysken var "Heil Hitler".Ringo skrev:Det bortglömda kriget. En intressant fakta angående Lapplandskriget, eller intressant för just mej, är att det första skotten som utväxlades mellan finnar och tyskar i kriget var i Pudasjärvi. Därifrån kommer mina morföräldrar. Min mor är även född och uppvuxen där...
Hur som helst, så starkt tyskhat var det i Finland. Till och med ryssarna gillade min mormor lite, eftersom de hade gett tyskarna spö. Och då hade ändå min morfar varit med i kriget, samt suttit fången hos kommunisterna.
Kriget mot tyskarna var en tråkig episod för alla parter. Då Finland slöt vapenstillestånd med Sovjet var kravet att tyskarna måste lämna Finland. Hitler var ju aldrig en vän av reträtter, och annars också är det inte annat än logiskt att tyskarna maskade allt vad de kunde. Finnarna hade ingen lust att börja strida med sina gamla bundsförvanter, så organiseringen av trupper att mota iväg tyskarna gick likaså möjligast trögt. Sovjet insåg ju förstås så småningom att finnarna inte direkt gjorde sitt bästa för att sätta fart på tyskarna, och kom med ultimatum. Då var det bara att börja ta i med hårdhanskarna, och tyskarna gjorde som de hade lärt sig av ryssarna, då de retirerade brände de ned allt av värde.
Allt detta var ju förstås oväsentligt för befolkningen i norr, som ju förstås blev förbannade på tyskarna. Den äldre befolkningen i norra Finland har fortfarande inte glömt hur tyskarna brände Lappland. Många i den yngre generationen vet dock inte ens om hela Lapplandskriget, och något allmänt tysklandshat kan man verkligen inte tala om.
Allt detta var ju förstås oväsentligt för befolkningen i norr, som ju förstås blev förbannade på tyskarna. Den äldre befolkningen i norra Finland har fortfarande inte glömt hur tyskarna brände Lappland. Många i den yngre generationen vet dock inte ens om hela Lapplandskriget, och något allmänt tysklandshat kan man verkligen inte tala om.
För de som är intresserade finns det bilder från detta krig i Mannerhiems memoarer (iaf i de tre olika utgåvor jag sett).
Leta och kolla - tyskarna sparade verkligen inte på krutet och finska lappland fick smaka rejält med smisk - dessutom kan man nämna att sverige hjälpte finland genom att ta emot flyktingar från finska lappmarkerna, både folk och fä....
/a
Leta och kolla - tyskarna sparade verkligen inte på krutet och finska lappland fick smaka rejält med smisk - dessutom kan man nämna att sverige hjälpte finland genom att ta emot flyktingar från finska lappmarkerna, både folk och fä....
/a
Här är en sida med många fina bilder. Tyvärr är bildtexterna inte särskilt väl översatta alla gånger.
http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/L ... a_cat.html
http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/L ... a_cat.html
För ett tag sen läste jag boken "Slaget om Nordkalotten", i den finns mycket intressant information om både striderna mellan sovjetiska trupper och tyska, samt om striderna mellan finska och tyska. Det står också en hel del om Wehrmachts förrådslager i Luleå och den tyske officer som var ansvarig och bodde där.