Regerande drottningar i Sverige?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 30 september 2003, 11:55

Hoho, då hade jag lite rätt i alla fall!!! :P :D

För det var Örjans text jag lagrat in i pannan, det ser jag nu!

Nåväl, intressant är det i alla fall. Marcus K, vet du om Bernhard var prins före giftermålet med Juliana? Han var ju gift med svenska prinsessan Astrid innan...var han inte prins av något mindre furstendöme? En vild gissning: Lippe-Biesterfeld!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 30 september 2003, 14:43

Gutekrigaren skrev:
Nåväl, intressant är det i alla fall. Marcus K, vet du om Bernhard var prins före giftermålet med Juliana? Han var ju gift med svenska prinsessan Astrid innan...var han inte prins av något mindre furstendöme? En vild gissning: Lippe-Biesterfeld!

Mvh Petter
Du har redan svarat på din fråga, det är Lippe-Biesterfeld det gäller. Denna är en sidogren av det regerande (fram till 1918) furstehuset Lippe. Något liknande gäller för övrigt drottning Elizabeth II:s make prins Philip, hertig av Edinburgh som är född prins av Grekland.

Mvh,
Marcus K.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 30 september 2003, 15:24

Hej!

Ok. Med andra ord var Bernhard dels prins av Li-B och dels prinsgemål av Nederländerna. Eller?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 30 september 2003, 16:47

Gutekrigaren skrev:Hej!

Ok. Med andra ord var Bernhard dels prins av Li-B och dels prinsgemål av Nederländerna. Eller?

Mvh Petter
Det är korrekt. Ursprungligen var dock grenen Lippe-B. grevlig men fick prinstitel år 1916. Prins Bernhard är fortfarande i livet, 92år gammal. Svärsonen Prins Claus avled dock förra året.

Mvh,
Marcus K.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 30 september 2003, 17:28

Ja just det ja! Det var Claus som dog... Bernhard är en seg jäkel...

Jag erinrar mig att han faktiskt glömde en bil här i Sverige när han hämtade prinsessan Astrid, en Bugatti tror jag. Och det var 1932 om jag inte minns fel...

Mvh Petter

Skriv svar