Ska Sverige köpa stridsvagn CV90129 ?
Men strf 9040 A resp B är gyrostabbade. B-versionen har bättre stab en till 9030.Kelly skrev:Norge köpte 30 mm Bushmaster gyrostabiliserade torn, med möjlighet att skjuta under gång. Sverige använde 40 mm (typ m/48) torn, utan den möjligheten i A/B versionen (om jag minns rätt). Norge köpte alltså en bättre vagn för den tiden.
Det enda användningsområdet som jag kan komma på för 90120 inom överskådlig tid är som en förstärkning i arméns insatsbataljon. Om såväl mekskytte som grk-kompaniet är utrustade med 90-derivat, så blir det ju logistiskt sett väldigt mycket smidigare med lite fler vagnar på samma tema, än att lägga till t.ex. en enhet utrustad med leo-vagnar eller annat. Jag vet vad rep-plutonen skulle välja... Dessutom har den lättare vagnen ju bättre "deployability" (bra svensk översättning någon) än "riktiga" strv i 55-65-tons-klassen. Dessutom ryms mycket övertalning i ett 120mm-eldrör...
Kanonen är ju dessutom kraftigare i 90120 än i strv 121/122.Sarvi skrev:Det enda användningsområdet som jag kan komma på för 90120 inom överskådlig tid är som en förstärkning i arméns insatsbataljon. Om såväl mekskytte som grk-kompaniet är utrustade med 90-derivat, så blir det ju logistiskt sett väldigt mycket smidigare med lite fler vagnar på samma tema, än att lägga till t.ex. en enhet utrustad med leo-vagnar eller annat. Jag vet vad rep-plutonen skulle välja... Dessutom har den lättare vagnen ju bättre "deployability" (bra svensk översättning någon) än "riktiga" strv i 55-65-tons-klassen. Dessutom ryms mycket övertalning i ett 120mm-eldrör...
Nä...KA skrev:Kanonen är ju dessutom kraftigare i 90120 än i strv 121/122.
Den är väl bara ett par kalibrar längre (L50 istället för L44) för att rymma fler gasportar (för att minska rekylen). Kanonen togs fram just för att vara en lättvikts-och-"låg"rekylkanon(nåja, lägre rekyl än originalet iallafall...) med (nästan) samma utgångshastighet för pil som Rheinmetals 120mm L44, samtidigt som den ska vara kapabel att skjuta all NATO 120mm-ammunition.
Information om RUAG 120/50 CTG finns på http://www.ruaglandsystems.com/
Förresten, lite OT, men är det någon som vet om det finns planer på att utrusta våra Leo med Rheimetall's nya L55? Vad jag vet ska det inte kräva nån särskild modifikation på ens våra 121-vagnar...
Som svar på frågan; Jag anser att vi borde införskaffa 90120, dels till utlandstjänst (billigare och lättare att transportera, samt billigare att underhålla i fältet, speciellt tillsammans med andra syskon i CV90-familjen). Den skulle dessutom utgöra en utmärkt ersättning för alla IKV90 vi har skrotat...
Det fanns 12 st IKV 91 i varje IB77 ( 10 st) och i varje NB85 ( 5 st) + senare i fristående mekaniserade bataljoner.Den skulle dessutom utgöra en utmärkt ersättning för alla IKV90 vi har skrotat...
Med andra ord endast 12 IKV 91 i varje Brigad....detta var innan RBS 56 infördes i relativt stora antal.
Men nu har vi endast 16 Mekaniserade bataljoner ingående i 4 Brigader.
Så behovet av en ny "IKV" är rätt litet - bättre att satsa pengarna på en ersättare till PBV 302.