Fredrik I gifte sig inte till kungatiteln, utan blev vald till den efter att hans hustru, drottning Ulrika Eleonora, abdikerat. Till skillnad från drottningtiteln kan man inte gifta sig till en kungatitel, och det kan förstås inte heller finnas mer än en kung. Kung är nämligen alltid titel på en regent, medan drottning inte behöver vara (och vanligtvis inte heller är) det.Gerle skrev:[...] medan på 1700-talet var det nån som gifte sig med en regerande svensk drottning och blev kung, inte prins, eller hur var det nu?
Regerande drottningar i Sverige?
Regerande drottningar i Sverige?
[Delat från tråden "Viktoria abdikerar."]
-
Gutekrigaren
- Medlem
Nej, så skrev jag inte.Gutekrigaren skrev:Kristina och Ulrika Eleonora var ju i lagens mening kungar, i enlighet med Lindirs inlägg.
- Om det finns en kung måste han vara regent.
- Om det finns en regent behöver det inte vara en kung, utan kan också vara en drottning.
- Om det finns en drottning kan hon vara regent, men behöver inte vara så.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Otydligt och otydligt ...Gutekrigaren skrev:Lindir, uttryckte mig otydligt. Jag syftade på att kung alltid är titeln på en regent, vilket du skrev tidigare. Och Kristina och Ulrika Eleonora hade den formella titeln kung.
Det var precis vad jag utläste ur ditt förra inlägg också. Och det var precis det jag inte höll med om.
En kung är alltid regent - en regent är inte alltid kung.
(Precis som: En man är alltid människa - en människa är inte alltid man.)
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hävdar du fortfarande att du håller med om vad jag skriver? Jag hävdar fortfarande att jag inte håller med om vad du skriver. Talar vi om samma sak?Gutekrigaren skrev: Det var det jag menade...
Och hittills i Sverige stämmer det, vi har ännu inte haft en regerande drottning.
För att svara ännu kortare och kärnfullare:
NejGutekrigaren skrev:Kristina och Ulrika Eleonora var ju i lagens mening kungar
NejGutekrigaren skrev:Och Kristina och Ulrika Eleonora hade den formella titeln kung.
JoGutekrigaren skrev:Och hittills i Sverige stämmer det, vi har ännu inte haft en regerande drottning.
Så där ja, nu kan du väl åtminstone sluta hänvisa till mina inlägg för dina påståenden ...?
-
Gutekrigaren
- Medlem
Haha!
Då har jag fått nåt om bakfoten då. Tyvärr har jag inget minne av var jag fick uppgiften ifrån, men det var inte så länge sen i alla fall. Kristina och U E var alltså regerande drottningar, inte kungar som råkade vara kvinnor? Det är alltså inte som Ringo påstår här ovan, och jag trodde?
Antar att den av mig citerade formuleringen fick mig att tro att min felaktighet blev bekräftad...
Mvh Petter
Då har jag fått nåt om bakfoten då. Tyvärr har jag inget minne av var jag fick uppgiften ifrån, men det var inte så länge sen i alla fall. Kristina och U E var alltså regerande drottningar, inte kungar som råkade vara kvinnor? Det är alltså inte som Ringo påstår här ovan, och jag trodde?
Antar att den av mig citerade formuleringen fick mig att tro att min felaktighet blev bekräftad...
Mvh Petter
- medundersåte
- Medlem
Örjan har skrivit ett inlägg om detta i den här tråden: viewtopic.php?t=9475Ringo skrev:Egentligen, kung är en könsneutral titel, inte sant? Ska det vara. Ungefär som statminister. Man har väl bara "glömt" bort det? Så m.a.o borde man kunna säga att en regent alltid är kung, fastän man inte säger det?
Att Kristina och Ulrika Eleonora kröntes till kungar av Sverige kan ju också tolkas som att makten var manlig lika gärna som att titeln var könsneutral...
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ett exempel, Claus von Amsberg drottning Beatrix av Nederländernas gemål blev prins av Nederländerna. Drottningens far prins Bernhard av Lippe-Biesterfeld blev även han prins av Nederländerna och likaså farfadern hertig Henrik av Mecklenburg-Schwerin. Nederländerna har faktiskt bara haft drottningar som regenter under hela nittonhundratalet, från Vilhemina som blev drottning endast tio år gammal år 1890 via Juliana som tog över vid moderns abdikation år 1948 till den nuvarade Beatrix, vilken besteg tronen år 1980 vid Julianas abdikation.Lindir skrev:Har jag fattat debatten på sistone rätt är experterna inte riktigt eniga om detta. Den normala titeln för maken till en regerande drottning är annars prinsgemål (i dagligt tal förkortat till prins).Aphid skrev:När Viktoria blir drottning, vad får då hennes make för titel?
//Tyskaorden alias Marcus Karlsson