Hur många krigsförklaringar fick Tyskland?
Hur många krigsförklaringar fick Tyskland?
Hur många var officiellt i krig med Tyskland under hela WWII? Måste väl ha varit en hel del länder... nån som har kåll på det?
/Tero
/Tero
Re: Hur många krigsförklaringar fick Tyskland?
USA, Storbrittanien, Frankrike, Sovjet, Australien, Danmark, Norge, Baltikum (efter att de blivit under Sovjetiskt flagg), Kanada, Tjeckoslovakien, Holland, Belgien.Ringo skrev:Hur många var officiellt i krig med Tyskland under hela WWII? Måste väl ha varit en hel del länder... nån som har kåll på det?
/Tero
Dessa var någon gång under kriget i krig med Tyskland.
Jag har säkert glömt en massa.
Vad har du fått den uppgiften från?Armfeldt skrev:
Tjeckoslovakien.
Det här tror jag är den fullständiga listan på länder som var i krig mot Tyskland under ww2.
Före 7:e december 1941:
Polen, Storbritannien, Frankrike, Kanada, Sydafrika, Australien, Nya Zeeland, Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Jugoslavien, Grekland och Sovjetunionen.
Efter 7:e december 1941:
USA, Mexiko, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Venezuela, Ecuador, Peru, Bolivia, Chile, Paraguay, Argentina, Uruguay, Brasilien, Kuba, Turkiet, Egypten, Irak, Libanon, Syrien, Saudiarabien, Iran, Italien och Finland.
Kina, Mongoliet var krigförande men jag är tveksam ifall de även förklarade krig mot Tyskland.
Neutrala stater var:
Sverige, Irland, Spanien, Portugal, Andorra, Monaco, San Marino, Schweiz, Liechtenstein, Jemen, Oman, Afghanistan och Tibet.
Före 7:e december 1941:
Polen, Storbritannien, Frankrike, Kanada, Sydafrika, Australien, Nya Zeeland, Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Jugoslavien, Grekland och Sovjetunionen.
Efter 7:e december 1941:
USA, Mexiko, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Venezuela, Ecuador, Peru, Bolivia, Chile, Paraguay, Argentina, Uruguay, Brasilien, Kuba, Turkiet, Egypten, Irak, Libanon, Syrien, Saudiarabien, Iran, Italien och Finland.
Kina, Mongoliet var krigförande men jag är tveksam ifall de även förklarade krig mot Tyskland.
Neutrala stater var:
Sverige, Irland, Spanien, Portugal, Andorra, Monaco, San Marino, Schweiz, Liechtenstein, Jemen, Oman, Afghanistan och Tibet.
Senast redigerad av 1 Örjan, redigerad totalt 23 gånger.
Jag vet inte med säkerhet om de var officiellt i krig mot Tyskland, men eftersom de ockuperades av Tyskarna utgår jag ifrån att åtminstone Tyskland antingen i förhand eller i efterhand förklarade krig mot dem, eller om det var Tjeckoslovakien som förklarade krig mot Tyskland efter deras ockupation.tobbe skrev:Vad har du fått den uppgiften från?Armfeldt skrev:
Tjeckoslovakien.
Militärt krig förklaras ändå automatiskt när ett land militärt går till anfall mot ett annat land.
Senast redigerad av 3 Armfeldt, redigerad totalt 23 gång.
Det behöver inte vara ett papper. En krigsförklaring går helt enkelt ut på att man officiellt meddelar fienden att det råder ett krigstillstånd mellan deras länder. Det hör till att man i förklaringen motiverar varför man har startat kriget.Sammafinne skrev:Ursäkta, men hurdan är en krigsförklarning?
Alltså är det ett papper var dte står nån orsak eller är det bara att säga det?
T.ex. Brasilien gick med de allierade och bidrog med stridande förband.Ringo skrev:Hur många av länder förklarade krig utan att anfalla nått då? Vet att vissa sydamerikanska länder deltog i strid mot Tyskland men knappast alla väl?
Annars på vilket sätt bidrog dom till kriget? Utrustning? Ammunition? Mat?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Eller för den delen Baltikum, då dessa blev en del av Sovjet och inte egna stater som löd under Sovjet och förklarade krig mot Tyskland, när denna anföll Sovjet.tobbe skrev:Vad har du fått den uppgiften från?Armfeldt skrev:
Tjeckoslovakien.
/Anno
Tjeckoslovakien fanns inte under Andra världskriget. Böhmen och Mähren var annekterade av Tyskland (sedan våren 1939) och Slovakien var en mer eller mindre självständig stat under tyskt beskydd sedan samma tid.Armfeldt skrev:Jag vet inte med säkerhet om de var officiellt i krig mot Tyskland, men eftersom de ockuperades av Tyskarna utgår jag ifrån att åtminstone Tyskland antingen i förhand eller i efterhand förklarade krig mot dem, eller om det var Tjeckoslovakien som förklarade krig mot Tyskland efter deras ockupation.
När jag tänker efter så var väl Danmark formellt sett inte i krig mot Tyskland. De blev påtvingade en ockupation men inga egentliga krigshandlingar ägde rum och Danmarks valda regering fick fortsätta att styra landet. Det var först 1942 som tyskarna började lägga sig i den danska regeringsbildningenSammafinne skrev:Men igen svarade min fråga, vad stod det ofta på en krigsförklarning?
Annars förklarade Danmark krig åt Tyskland?
<Såg först nu ditt inlägg Örjan, tack!>
Tjeckoslovakien fanns från 1918-1992.Lindir skrev:Tjeckoslovakien fanns inte under Andra världskriget. Böhmen och Mähren var annekterade av Tyskland (sedan våren 1939) och Slovakien var en mer eller mindre självständig stat under tyskt beskydd sedan samma tid.Armfeldt skrev:Jag vet inte med säkerhet om de var officiellt i krig mot Tyskland, men eftersom de ockuperades av Tyskarna utgår jag ifrån att åtminstone Tyskland antingen i förhand eller i efterhand förklarade krig mot dem, eller om det var Tjeckoslovakien som förklarade krig mot Tyskland efter deras ockupation.