Upphittad tomhylsa...
Upphittad tomhylsa...
Jag hittade vad som verkar vara en 9mm tomhylsa....hylsan upphittades vid den gamla SS skjutbanan i Hebertshausen strax utanför Dachau.Den är rätt sliten så det är lätt att tro att den är från 40-talet....Var kan man få den tidsbestämd??
4000 sovjetiska krigsfångar blev avrättade på platsen mellan 41-42
Henk
4000 sovjetiska krigsfångar blev avrättade på platsen mellan 41-42
Henk
Ok jag ska försöka luska ut vad som står på den.Den är mer kopparfärgad än mässingsfärgad, om det nu kan ge ngn ledtråd.
Vad jag vet så är inte skjutbanan använd efter kriget.
Senast redigerad av 1 henk, redigerad totalt 14 gånger.
Henk om den ar kopparfargad - ar den inte speciellt gammal. Efter sex decennier skulle den antagligen vara nastan helsvart!henk skrev:Ok jag ska försöka luska ut vad som står på den.Den är mer kopparfärgad än mässingsfärgad, om det nu kan ge ngn ledtråd.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Det skulle ju onekligen vara intressant om det nu var en hylsa från 1940-talet, tyvärr besitter jag inte kunskapen att bedömma det.
Det är dock lätt att övertolka fyndet, för att man väldigt gärna vill att den skall vara från en intressant tid. Inget illa menat, men jag ville bara höja en liten "varningsflagg".
Mvh
Robert Sköld
Det är dock lätt att övertolka fyndet, för att man väldigt gärna vill att den skall vara från en intressant tid. Inget illa menat, men jag ville bara höja en liten "varningsflagg".
Mvh
Robert Sköld
Jag var nog lite otydlig när ja sa att den var kopparfärgad.....Så här är det: Hylsan är väldigt missfärgad och när jag försökte skrapa den ren med en liten kniv så lossnade det en liten liten bit från överkanten, och där ser man att den är kopparfärgad.
Den är väldigt skör, alltså.
Bespara mig kritik på rengöringsmetoden jag använde
Henk
Den är väldigt skör, alltså.
Bespara mig kritik på rengöringsmetoden jag använde
Henk