"Band of Brothers" - andra tittningen (långt)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 9 september 2003, 06:22

ljudet är fel i bob. först smäller det sen kommer kulan förbi hör man. kanske lite petigt men jag kom och tänkte på det bara..
>>/OLLE

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 9 september 2003, 11:48

uppge scen tack.. annars är ditt inlägg det mest meningslösa jag varit med om..

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 9 september 2003, 11:57

echo leader one skrev:ljudet är fel i bob. först smäller det sen kommer kulan förbi hör man. kanske lite petigt men jag kom och tänkte på det bara..
>>/OLLE

Kullan är snabbare en ljudet så det är rätt logiskt att du är träffad innan du hör smällen.

Spitfire
Medlem

Inlägg av Spitfire » 12 september 2003, 18:54

Spitfire
Medlem

Inlägg av Spitfire » 14 september 2003, 14:03

http://currahee.hispeed.com/his2ndbnwwiimemo22.html

Ännu lite mer om Albert Blithe. :wink:

Spitfire
Medlem

Inlägg av Spitfire » 14 september 2003, 14:09

B Hellqvist skrev:
tobbe skrev:Vad dog Blithe av då?
Jag vet inte; bara att han dog 17/12 1967 i Västtyskland medan han tjänstgjorde i armén. Hjärtattack? Övningsolycka? Trafikolycka?
Han dog 1967 av ett blödande magsår, de försökte operera honom, men det blev bara värre och han dog. :(

Spitfire
Medlem

Inlägg av Spitfire » 14 september 2003, 14:35

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 september 2003, 00:59

spitfire skrev:
B Hellqvist skrev:
tobbe skrev:Vad dog Blithe av då?
Jag vet inte; bara att han dog 17/12 1967 i Västtyskland medan han tjänstgjorde i armén. Hjärtattack? Övningsolycka? Trafikolycka?
Han dog 1967 av ett blödande magsår, de försökte operera honom, men det blev bara värre och han dog. :(
Tack för länkarna! Intressant att se att skådespelaren i serien liknade den riktige Blithe.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 30 september 2003, 12:28

echo one skrev:ljudet är fel i bob. först smäller det sen kommer kulan förbi hör man. kanske lite petigt men jag kom och tänkte på det bara..
>>/OLLE
Ställ dig i löpgraven i en skjutbana under skjutning, så får du se att ljudet stämmer mycket bra. Jag har också hamnat i eldlinjen vid "riktig" skjutning, en jaktskjutning där kulorna rikoschetterade otroligt långt (>3,5km) över en isbelagd sjö. Det var inte roligt att stå där ute på isen och höra ljudet. Man fick dock fart på skridskorna...

Tack för inläggen Björn! Precis som du säger måste man beakta att 101st var ett elitkompani väl i klass med tyska motsvarigheter. Att gå igenom faktiskt historiskt källmaterial och kombinera detta med veteranernas egna berättelser är nog den bästa metoden för att få fram en levande bild av vad som faktiskt hände.

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 21 november 2003, 10:26

BoB är något av det värsta som jag har sett. påkostat men realismen finns inte. vad är det som står på dvd-boxen .

"They depended on each other, and the world depended on them"

Lite larvigt. Tacka vet jag Stalingrad, eller varför inte Baatan-patrullen, en mycket skojig film.
Senast redigerad av 2 Dönitz, redigerad totalt 26 gång.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 21 november 2003, 12:05

Von Rundstedt skrev:HEHEHEHE. Vilken skit. BoB är något av det värsta som jag har sett. va faan är det som står på dvd-boxen .

FAAN så larvigt. Ingen realism. Tacka vet jag Stalingrad, eller varför inte Baatan-patrullen, en mycket skojig film. BRÄNN ALLA BoB FILMER!!!!!!!!!!!!!!!
Vad snackar du om? Band Of Brothers är bland det bästa som finns ute på marknaden inom film...

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 21 november 2003, 12:12

Von Rundstedt skrev:HEHEHEHE. Vilken skit. BoB är något av det värsta som jag har sett. va faan är det som står på dvd-boxen .

FAAN så larvigt. Ingen realism. Tacka vet jag Stalingrad, eller varför inte Baatan-patrullen, en mycket skojig film. BRÄNN ALLA BoB FILMER!!!!!!!!!!!!!!!
BOB och Saving Private Ryan tillhör ju trots allt dom mest välgjorda filmer om andra världskriget som gjorts. synd att att du inte tycker det.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 21 november 2003, 16:12

Har du ens sett serien?

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 21 november 2003, 18:00

Jag är nog benägen att hålla med von rundstedt

Ojojoj vad överdramatiskt "de räknade med varandra,världen räknade med dem"

Det var faktiskt lite väl romantiserande,denne Spielbergs alster lämnar en hel del att önska, till seriens fördel får man nämna att de i alla fall fått rekvesitan rätt,vilket också är det enda i stort sett.Fokus på denna serie verkar ju ligga på att massa amerikaner gör en massa totalt orealistiska hjältebragder(springa fram och tillbaka genom en fientlig försvarslinje,meja ner horder av fiender etc)

Men så kanske man inte får säga,eftersom BoB-fans verkar ha patent på att ösa lovord över serien och mer eller mindre skäller ut alla andra som vägar yttra sig i frågan.

Observera att detta bara var en kort summering av mina känslor kring serien,så jag hoppas att jag inte behöver bli tillrätavisad av någon självutnämd forum moderator som systematiskt klankar ner på alla som inte älskar och dyrkar denna serie på ett mycket otrevligt sätt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 november 2003, 18:13

Tja, en del saker verkar väldigt orealistiska i BoB, men enligt researchen så ägde ju faktiskt flera av dessa hjältemodiga händelser rum?
Åtminstone efter vad jag ahr förstått?

Skriv svar