Dracula, en historisk person.
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Vlad III Basarab hade inga barn. Det finns alltså ingen som är släkt i rekt nedstigande led. Det har vi konstaterat flera gånger tidigare. Personligen är jag släkt med hans syster(som jag inte har en aning om vad hon heter). Dessutom finns det säkert fler än 3 levande släktingar, men ingen av de övriga som skulle finnas känner nog till det.
Mvh/Fredrik "Scrooge McDuck"
Scrooge_McDuck skrev:Vlad III Basarab hade inga barn. Det finns alltså ingen som är släkt i rekt nedstigande led. Det har vi konstaterat flera gånger tidigare. Personligen är jag släkt med hans syster(som jag inte har en aning om vad hon heter). Dessutom finns det säkert fler än 3 levande släktingar, men ingen av de övriga som skulle finnas känner nog till det.
Mcduck, hemsidan som trådförfattaren hänvisade till, http://www.donlinke.com/drakula/vlad.htm hävdar åtminstone att han hade flera söner.
Varför skulle han inte ha barn? En man i hans ställning på den tiden som dessutom var gift? Förutsatt att han inte var impotent eller liknande så är det väl ganska troligt att han skaffade en tronarvinge.
För övrigt tycker jag att den här tråden, åtminstone det som vissa har skrivit, utgör ett totalt lågvattenmärke för kvalitén på diskussionerna på skalman. Huruvida mcduck är släkt med Dracula eller ej är ganska irrelevant, man behöver inte vara oförskämd när man ifrågasätter någons påstående. Jag syftar inte på alla som skrivit i tråden, men en del av er borde lära er hyfs.
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Det är mycket möjligt att hemsidan han hänvisade till säger att Vlad III Basarab hade flera barn. Men om man läser historieböcker i rumänien så kan man konstatera att Vlad III Basarab inte hade barn. Det går också att läsa i hans påstådda slott "Bran" att han inte hade barn. Den sista anledningen till att jag inte tror att han hade barn är att min farbror, som är släktforskare och historiker, säger att han inte hade det. Detta är min åsikt som jag inte tänker ändra för att en hemsida säger en sak eller en annan. Sedan är det lätt att klaga på andras inlägg och säga att alla håller en låg nivå när man inte ens har varit med och deltagit i diskussionen förren på slutet. Detta var vad jag ville säga.
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Kållade just på Frankenstein, filmen dvs... och surfade runt lite och letade info och så såg jag sedan att skalman hade haft uppe detta som tråd för nårra månader. Iaf läste att Scrooge_McDuck sa sej vara en av de tre kvarvarande skäktingarna till "Dracula"... Lite konstigt iom att jag läst nån gång att släkten Windsor, dvs engelska kungafamiljen, på något sätt skulle vara släkt med "Dracula". Dessutom läste jag om nån greve som lever i Rumänien nånstan som tydligen skulle vara väldigt nära släkt med "Dracula" på nått annat sätt. Han hette nog Dracula i efternamn eller hur fan det nu var... men iaf, han skulle tydligen vara den närmaste släktningen som fanns till "Dracula"... men va fan vet jag? Är bara vanlig dödlig...
Öhm, bara en liten änding märkte att jag skrev Frankenstein först, det skulle vara Dracula... läste runt om lite alla möjliga monster som det fanns någon verklighetsanknutning till... så därför jag kanske skrev Frankenstein... eller Frankensteins monster om någon ska vara så noga, äääh
Öhm, bara en liten änding märkte att jag skrev Frankenstein först, det skulle vara Dracula... läste runt om lite alla möjliga monster som det fanns någon verklighetsanknutning till... så därför jag kanske skrev Frankenstein... eller Frankensteins monster om någon ska vara så noga, äääh
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Det ä'r bättre att du frågar min farbror som hänger runt på detta forum någonstans. han kan det där lika bra som jag kan Walt Disney (dvs till 100%). Det är mycket möjligt att det finns en greve i Rumänien som är släkt med Dracula. Men att han heter Dracula i efternamn tvivlar jag ganska starkt på. Dracula hette egentligen Vlad Basarab III och han kallades för dracúl som är rumänska och betyder djävul eller något i den stilen.
Mvh/Scrooge McDuck
PS. En tyst minut den 25 Augusti för Carl Barks (världens mest kända kalle Anka tecknare). han uppfann Joakim von Anka(Engelska: Scrooge McDuck, 1947), Uppfinnar Jocke(Engelska: Gyro Gearloose, 1951) , Magica de Hex (Engelska: Magica de Spell 1962), Björnligan (Engelska: Beagleboys, 1951) och Alexander Lukas (Engelska: Gladstone Gander, 1948) under sin tid. Han dog den 25 Augusti 2000 vid den respektabla åldern av 99 år. DS
När denna bild togs var Carl närmare 90 år gammal tror jag.
Mvh/Scrooge McDuck
PS. En tyst minut den 25 Augusti för Carl Barks (världens mest kända kalle Anka tecknare). han uppfann Joakim von Anka(Engelska: Scrooge McDuck, 1947), Uppfinnar Jocke(Engelska: Gyro Gearloose, 1951) , Magica de Hex (Engelska: Magica de Spell 1962), Björnligan (Engelska: Beagleboys, 1951) och Alexander Lukas (Engelska: Gladstone Gander, 1948) under sin tid. Han dog den 25 Augusti 2000 vid den respektabla åldern av 99 år. DS
När denna bild togs var Carl närmare 90 år gammal tror jag.-
Panzerfaust
- Utsparkad
- Ja, i filmen "Bram Stokers Dracula" från början av 90-talet så ser man honom strida mot turkarna, inte omöjligen med Tyska Orden, då det utspelade sig under Tyska Ordens storhetstid.Peiper skrev:finns tydligen en rumänsk spelfilm som behandlar Vlad Tepes liv.
Tepes är nationalidol i Rumänien eftersom han stred mot de turkiska ockupanterna, tillsammans med Tyska orden om jag inte minns fel.
Men samtidigt var Vlad o Co. ortodoxa medans tyskarna var katoliker...
- Djinghis Khan
- Medlem
Jag tycker det är beklagligt att seriösa debattörer ska sjunka så lågt som ni gjort i detta inlägg, och bokstavligt talat mobba Scrooge_McDuck för att han påstår sig ha släktband med "Dracula". Jag kan förstå att man kan vara skeptisk till ett sådant påstående, men ni behöver ju inte agera som avundsjuka småbarn för det.
Huruvida Scrooge_McDuck ljuger kan ingen i detta forum besvara, därför tycker jag man ska visa hänsyn till att det faktiskt kan finnas en sanning bakom det. Jag tror merparten av oss människor är stolta över vårt arv, därför att det i viss mån gjort oss till de individer vi är idag. Jag tycker därför att man ska respektera att Scrooge_McDuck är stolt över sitt förflutna......oavsett hur skeptisk man är mot det.
Själv finner jag det ytterst intressant med släktforskning, oavsett om det gäller min egen släkt eller andras. Jag blir inte nämnvärt imponerad av att någon har släktband med kända personer, däremot är det ytterst intressant att föra in allehanda släktband i ett historiskt perspektiv. Detta väcker intressanta frågor tycker jag.
Angående Bram Stokers Dracula...
Vad gäller Bram Stoker, så har han samlat en rad myter och historiska händelser, och av det skapat en synnerligen fiktiv roman om Vlad Tepes III. Romanens uppkomst känner naturligtvis bara upphovsmannen till, men man behöver inte vara nämnvärt begåvad för att konstatera att det troligtvis var tillfälligheter som gjorde att Bram Stoker valde just Vlad Tepes III att figurera i romanen. Det finns inga som helst historiska kopplingar mellan Vlad Tepes III och vampyrism. Vlad må ha varit brutal, men det bör påpekas att denna brutalitet var vanligt förekommande även bland andra vid denna tid. Att Vlad skulle ha haft en sadistisk läggning är också ytterst tveksam. Brutaliteten hade snarare ett rent praktiskt syfte - att etablera lag och ordning i hans rike, och samtidigt avskräcka fienden från att anfalla. Det är också ganska troligt att brutaliteten var starkt överdriven, i rent propagandasyfte. Påpekas bör att de delar av Rumänien som Vlad härskade över sägs ha haft väldigt låg brottslighet, vilket i alla fall delvis bidragit till den populäritet som Vlad åtnjuter än idag i Rumänien.
Med största sannolikhet var det en kvinna som inspirerade Bram Stoker att skriva Dracula. Precis som nämnts tidigare i denna tråd så var det troligtvis Elizabeth Bathorys bestiala och sadistiska personlighet som lade grunden för romanen Dracula. Att Vlad Tepes III slutligen fick figurera i romanen, och sedermera även gav den sitt namn, var inget annat än lite "extra krydda" i handlingen.
Huruvida Scrooge_McDuck ljuger kan ingen i detta forum besvara, därför tycker jag man ska visa hänsyn till att det faktiskt kan finnas en sanning bakom det. Jag tror merparten av oss människor är stolta över vårt arv, därför att det i viss mån gjort oss till de individer vi är idag. Jag tycker därför att man ska respektera att Scrooge_McDuck är stolt över sitt förflutna......oavsett hur skeptisk man är mot det.
Själv finner jag det ytterst intressant med släktforskning, oavsett om det gäller min egen släkt eller andras. Jag blir inte nämnvärt imponerad av att någon har släktband med kända personer, däremot är det ytterst intressant att föra in allehanda släktband i ett historiskt perspektiv. Detta väcker intressanta frågor tycker jag.
Angående Bram Stokers Dracula...
Vad gäller Bram Stoker, så har han samlat en rad myter och historiska händelser, och av det skapat en synnerligen fiktiv roman om Vlad Tepes III. Romanens uppkomst känner naturligtvis bara upphovsmannen till, men man behöver inte vara nämnvärt begåvad för att konstatera att det troligtvis var tillfälligheter som gjorde att Bram Stoker valde just Vlad Tepes III att figurera i romanen. Det finns inga som helst historiska kopplingar mellan Vlad Tepes III och vampyrism. Vlad må ha varit brutal, men det bör påpekas att denna brutalitet var vanligt förekommande även bland andra vid denna tid. Att Vlad skulle ha haft en sadistisk läggning är också ytterst tveksam. Brutaliteten hade snarare ett rent praktiskt syfte - att etablera lag och ordning i hans rike, och samtidigt avskräcka fienden från att anfalla. Det är också ganska troligt att brutaliteten var starkt överdriven, i rent propagandasyfte. Påpekas bör att de delar av Rumänien som Vlad härskade över sägs ha haft väldigt låg brottslighet, vilket i alla fall delvis bidragit till den populäritet som Vlad åtnjuter än idag i Rumänien.
Med största sannolikhet var det en kvinna som inspirerade Bram Stoker att skriva Dracula. Precis som nämnts tidigare i denna tråd så var det troligtvis Elizabeth Bathorys bestiala och sadistiska personlighet som lade grunden för romanen Dracula. Att Vlad Tepes III slutligen fick figurera i romanen, och sedermera även gav den sitt namn, var inget annat än lite "extra krydda" i handlingen.
Ringo....
Jag använde ordet "mobbning" i brist på annat ord. Men vad jag vill framhäva var att kritiken mot Scrooge_McDucks påstående i ärlighetens namn framfördes på ett i mina ögon olämpligt sätt av flera personer - jag upplevde att flera personer snarare försökte håna än komma med vettiga argument. T ex "ingen här bryr sig", eller vad det var någon skrev. Hur kul är det för skaparen av en diskussion att läsa något sådant?
Jag har inget emot att man är skeptisk. Jag tillhör själv skaran som är väldigt skeptisk till Scrooge_McDucks påstådda släktband med Vlad Tepes III. Men jag är ytterst försiktig med att framföra min kritik då jag tycker det är fel att trampa på hans tår och såra hans stolthet. Jag kan i ärlighetens namn inte motbevisa honom, enbart komma med spekulativa argument för min misstro......och att argumentera och nå en sanning med hjälp av spekulationer är illa.
Ringo skrev...
Jag använde ordet "mobbning" i brist på annat ord. Men vad jag vill framhäva var att kritiken mot Scrooge_McDucks påstående i ärlighetens namn framfördes på ett i mina ögon olämpligt sätt av flera personer - jag upplevde att flera personer snarare försökte håna än komma med vettiga argument. T ex "ingen här bryr sig", eller vad det var någon skrev. Hur kul är det för skaparen av en diskussion att läsa något sådant?
Jag har inget emot att man är skeptisk. Jag tillhör själv skaran som är väldigt skeptisk till Scrooge_McDucks påstådda släktband med Vlad Tepes III. Men jag är ytterst försiktig med att framföra min kritik då jag tycker det är fel att trampa på hans tår och såra hans stolthet. Jag kan i ärlighetens namn inte motbevisa honom, enbart komma med spekulativa argument för min misstro......och att argumentera och nå en sanning med hjälp av spekulationer är illa.
Ringo skrev...
Hmmm...du får vara lite mer specifik, annars förstår jag inte syftet med din fråga. Jag ser inget sammanhang mellan källkritik och människors agerande i denna tråd. Som sagt, man får vara kritisk, man ska vara kritisk, men kritik ska i så fall framföras på rätt sätt och inte upplevas som påhopp.Du kanske borde kålla upp lite angående källkritik innan du börjar hänga på ett forum som "skalman.nu"?
Och du tycker ni för den seriösa delen av debatten? Personligen ser jag inget seriöst i bemötandet av kalle ankans påstående, enkom inlägg om hur urvattnat det är och att ingen bryr sig, skratt och förlöjligande. Är uppriktigt imponerad av att han fortsätter bemöta era frågor om jag ska vara ärlig.Ringo skrev:Sjunka lågt? Mobba?
Har inte sett nån mobbning, har bara sett ifrågasättande angående hans släktband. Och det är en förutsättning för en seriöst debatt...
Du kanske borde kålla upp lite angående källkritik innan du börjar hänga på ett forum som "skalman.nu"?
Jag säger inte att jag tror han är släkt med "dracula" men hitills har han lagt fram argument för sin sak medan ni inte gjort det. Det enda konkreta argumentet ni lagt fram är att han inte hade några barn, hur kan han då ha släktingar? vilket ankan svarat på........
Ni beter er som småbarn som vägrar ha fel (jag har ingen aning om vad som är rätt); Jasså okey hans syster fick barn? aja okey ..... men då är du ändå inte släkt med Vlad så det så, hmm! (skulle satt in en bild på en tjurig skolflicka i lågstadieåldern om jag hade en bild)
Sedan att bemötandet är otrevligt är ju du själv bevis på genom ovanstående inlägg gällande källkritik.
/B
Du har väl rätt angående tonen i debatten. Får be om ursäkt för den sista kommentaren.
Men vidare så skulle vi inte komma någon vart med det här om vi inte ifrågasatte honom...
Angående argument så är väl mitt första inlägg något som talar mot "Ankan"? Han sade tidigare i träden att han var en av de tre sista släktingarna till "Dracula". Läste någonstans att engelska kungafamiljen var släkt med "Dracula". Och att det även fanns en greve levandes i Rumänien som påstod att han var det. Men visst, det kanske också är lögner. Men han har varken besvarat dem eller uppvisat några "bättre" bevis för att han skulle kunna ha något som helst släktskap. Det enda vi har att tro på är hans ord. Och jag känner inte killen så hans ord väger inte tungt för min del. Men visst, är han släkt med greven så är det roligt för hans del, men jag tror inte på det. Inte just nu iaf. Inte förrän jag sett bättre bevis. Det är allt jag har att säga angående hans släktskapsband.
För övrigt kan jag inte ta ansvar för vad andra säger. Säger dom att dom "inte bryr sej" så är det deras problem. Visserligen tror jag att dom har något intresse om de går in, läser och besvarar vad som sägs i tråden. Men iaf, jag deltar i debatten för ATT jag bryr mej. Tycker det är en intressant tråd och debatt.
Känns lite konstigt att prata om honom om han inte är aktiv del i den här diskussionen....
Men vidare så skulle vi inte komma någon vart med det här om vi inte ifrågasatte honom...
Angående argument så är väl mitt första inlägg något som talar mot "Ankan"? Han sade tidigare i träden att han var en av de tre sista släktingarna till "Dracula". Läste någonstans att engelska kungafamiljen var släkt med "Dracula". Och att det även fanns en greve levandes i Rumänien som påstod att han var det. Men visst, det kanske också är lögner. Men han har varken besvarat dem eller uppvisat några "bättre" bevis för att han skulle kunna ha något som helst släktskap. Det enda vi har att tro på är hans ord. Och jag känner inte killen så hans ord väger inte tungt för min del. Men visst, är han släkt med greven så är det roligt för hans del, men jag tror inte på det. Inte just nu iaf. Inte förrän jag sett bättre bevis. Det är allt jag har att säga angående hans släktskapsband.
För övrigt kan jag inte ta ansvar för vad andra säger. Säger dom att dom "inte bryr sej" så är det deras problem. Visserligen tror jag att dom har något intresse om de går in, läser och besvarar vad som sägs i tråden. Men iaf, jag deltar i debatten för ATT jag bryr mej. Tycker det är en intressant tråd och debatt.
Känns lite konstigt att prata om honom om han inte är aktiv del i den här diskussionen....