Discovery

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 5 september 2003, 11:14

Jag har intrycket att de ganska ofta kör samma klipp igen och igen.
Och precis som Luno säger så visar de ibland klipp som är helt orelaterade till det de pratar om.
Sådant är ganska irriterande.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 5 september 2003, 11:18

Eller de saknar totalt kunskap vad de ser. Favorit är när de pratar hur den ryska flygplans pruduktioen ökar och de visar bilder på en amrekansk ?kingcobra? som amrekanarna gav bort i stort antal till ryssarna.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 5 september 2003, 11:39

tryggve skrev:Jag har intrycket att de ganska ofta kör samma klipp igen och igen.
Och precis som Luno säger så visar de ibland klipp som är helt orelaterade till det de pratar om.
Sådant är ganska irriterande.

bra att det inte bara är jag som stör mig på det :D
Det gick ett program för någon månad sen om eldkastaren under WWII och då pratade dom om hur tyskarna använde den på Östfronten så såg man en bild på en helt sönderbränd soldat i ett skyttevärn
problemet var att det var en Japansk soldat :o det såg man på den lila stjärnan på hjälmen
:)

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 5 september 2003, 13:13

D. Löwenhamn skrev:Det hela handlar om vad man har för personliga krav på historiska dokumentärer. När jag tittar på en historisk dokumentär vill jag gärna att informationen som presenteras stämmer. Jag vill gärna också att bilderna har anknytning till ämnet. Discovery brukar förövrigt vara ganska bra på att vidaresprida diverse myter.

mvh/ Daniel
Precis - dessutom handlar det också om till vilken tittarkrets som dokumentären vänder sig till respektive vilka resurser som kanalen i sig har/är beredd att lägga ned i syfte att skapa dokumentärer. För Discoverys del (man har ju inte enbart inriktat sig på nischen "WWII-dokumentärer") är nog tanken att tittarkretsen är mer generell, ungefär som McDonalds - de flesta tycker att det är ok och man vet vad man får, men det är inte direkt som att sitta på Operakällaren och äta blinier med rysk kaviar.

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 5 september 2003, 13:31

Thomas Johansson skrev:Hur menar du Mattias? Utveckla gärna med mer ingående exempel. Tycker discoverys dokumentärer är riktigt bra, framförallt är det roligt att kanalen verkligen satsar på historia, att sen det finns faktafel kan man väl leva med så länge de inte är alltför allvarliga.
Som Daniel beskriver beror det ju på vad man vill se. Personligen tycker jag att bl a Battlefielddokumentärerna är OK - för slötittande och ett allmänt uppsnappande av samtida TV-bilder. Däremot är det beklagligt att de sprider myter och överdrifter även om detta också, i viss mån, bidrar till att öka intresset.

Jag är generellt positiv till populärhistoria eftersom det gynnar intresset, däremot tycker jag att man kan ha vissa minimikrav på faktakontroll samt uppförstorande av teknik eller enskilda personer.

De är alltså OK för att väcka intresse och slötitta på, men inte som djupare material. För detta krävs det att man tillgår nya publikationer i ämnet. Med dessa menar jag alltså populärhistoriska böcker i ämnet eftersom mängden akademisk litteratur på området är närmast obefintlig.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 5 september 2003, 13:38

Finns exempel på bra dokumentärserier där man har lagt ned tid (och underförstått en hel del pengar) på att sammanställa korrekta uppgifter och tillika behandlat ämnet rejält på djupet? Exempelvis "XXX-serien i tolv delar om sammanlagt 20 timmar där slaget om Kursk avhandlas".

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 7 september 2003, 17:17

jag har alla dom filmerna lol.

Jag tycker dom har givit mig jävligt mycket. Sen om siffrorna inte alltid stämmer vet jag inte, men i helhet ja.
Hur har du fått dom? Kan man köpa dom någonstans? Jag vet att man kan köpa en del på VHS men vill ha alla på DVD.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 7 september 2003, 17:52

Mr S skrev:Precis Löwenhamn, som jag nämnde tidigare; i programmet om Leibstandarte visade de bl.a en värvnings affich från Nordland...Big deal, men de har oxå visar bilder med kommentar typ "Rommels trupper i Nordafrika" och visar Italienare....etc. jag skulle vilja kalla Disc. för TVs Herman Lindqvist (inget ont menat,men ni förstår nog vad jag menar) Mr S
Konstigt att dom visar italienare! :roll:

Men iallafall, visst har dom fel på många saker. Dom är ju gjorde för allmänheten inte för vi lite mer insatta, som vi på forumet lol.
Nämen skämt åsido. jag har lärt mig väldigt mycket av dom. Men då syftar jag mest på helheter som armeuppsättningar osv snarare än om dom visar en lite fel bilder då och då...

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 7 september 2003, 17:54

Radiolänkgruppchefen skrev:
jag har alla dom filmerna lol.

Jag tycker dom har givit mig jävligt mycket. Sen om siffrorna inte alltid stämmer vet jag inte, men i helhet ja.
Hur har du fått dom? Kan man köpa dom någonstans? Jag vet att man kan köpa en del på VHS men vill ha alla på DVD.

jag prenumererade på dom, fick en i månaden...men jag har dom på VHS
Min farsa prenumererar på Illustrerad vetenskap, där fick han ett erbjudande...och då gav mina föräldrar mig det.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 7 september 2003, 17:55

Men det är väl bara VKII? Det finns battlefield program som handlar om Vietnam mm.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 7 september 2003, 21:13

Radiolänkgruppchefen skrev:Men det är väl bara VKII? Det finns battlefield program som handlar om Vietnam mm.
Jupp bara VKII

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Re: Discovery

Inlägg av Kynes » 8 september 2003, 20:49

Isbear skrev:Är det någon som vet hur Exakta discoverys program om 2vk,
tex battlefields, är?
På vardagar så brukar programmen börja ungefär 01:00 på natten :D, på lördagar så börjar "Wepons of war" kl 17:00 och en timma senare börjar "Battlefield" (jag tror att det är nya avsnitt för jag har då inte sett dem) och en timma senare 19:00 brukar "Hitlers generaler" gå :D

Skriv svar