Lika mäktig? Aldrig. När hon sög i sig saften från Telperion så blev hon gigantisk och Morgoth blev rädd på grund av hennes storlek och styrka, kanske handlar om makt med vålt, inte makt i allmänhet.En sak jag funderat på ett tag är om Morgoth faktikst var rädd för Ungoliant. Detta med tanke på att han tillbringade rätt mycket tid med att (motviligt) mata jättespindeln med sina skatter. Om det var så borde det ju innebära Ungoliant var minst lika mäktiga som Morgoth.
Melkor styrde ju drakar, balrog:ar och andra maiar han hade övertalat.
Som föregående talare, hon kom från rummet som omger arda och föddes i mörkret. Visst att man kan spekulera vart Tom bombadill kom ifrån, men jag tycker inte man ska göra det när det gäller Ungoliant.Tolkien skrev väl aldrig var Ungoliant egentligen kom ifrån? oM jag minns rätt kom spindeln bara uppklättrande ur en mörk avgrund eller något sådant... Men om spindelmonstret var lika mäktigt som Morgoth borde väl det innebära att den också var någonslags Ainur/Valar
Att hon skulle gått i Melkors tjänst redan i tidernas begynnelse har jag dock inte läst någonstans. Mig veterligen var första gången de möttes i den mörka södern där hon spann sina nät över de stora bergskedjorna. (Står även i FSBG att hon haffade Melkor i sina nät, men han lovade henne oändligt med ljus och rikedom så hon släppte honom.)