Ser ingen som rapporterat det och jag har heller inte sett något i nationella media, bara regionalt - så here goes,
Gravfältet runt, och själva högen, har tydligen systematiskt avsökts av plundrare med metalldetektor under sommaren. Länsantikvarie och RAÄ ber den som har upplysningar höra av sig till poilsen.
Liten artikel i UNT
Jag var där för mindre än tre veckor sen, och för första gången sedan 50-talet har man (lokal förening, LA och RAÄ) röjt upp området och rensat bort all sly, högen ser fin och välskött ut och gravfältet som inte ens syntes förut var också inbjudande och trevligt...
Så det var väl givet att någon tyckte han hade rätt till de grejerna.
Ottarshögsområdet plundrat
- Olof Ekström
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Olof Ekström
- Medlem
Inte så djupt trodde jag, men efter att ha råkat läsa mer om gravplundring med detektor verkar det som om det går djupare än man tror. Min tanke var att Ottarshögen själv knappast kan ha givit något. Den är alltför många meter djup även om den inte är gigantisk, och dessutom redan utgrävd om jag minns rätt?
Däremot är resten av gravfältet säkert väldigt avsökbart. De högarna är bara halvannan meter höga, många av dem snubblar man bokstavligen på (vilket jag kan intyga sedan besöket nyligen...).
Det som inte syns på många bilder är att gravfältet är lika stort på bägge sidor om vägen (normalt kan man bara ana den sida där storhögen ligger). Högarna på andra sidan är lite större än de runt storhögen, och vore jag plundrare skulle jag nog leta där först.
Däremot är resten av gravfältet säkert väldigt avsökbart. De högarna är bara halvannan meter höga, många av dem snubblar man bokstavligen på (vilket jag kan intyga sedan besöket nyligen...).
Det som inte syns på många bilder är att gravfältet är lika stort på bägge sidor om vägen (normalt kan man bara ana den sida där storhögen ligger). Högarna på andra sidan är lite större än de runt storhögen, och vore jag plundrare skulle jag nog leta där först.
- Olof Ekström
- Medlem