Kragspeglar
- Fältmarskalken
- Medlem
Kragspeglar
Jag undrar om det finns någon som vet vart man får tag på Generals kargspeglar av typen som passar m/90?
t
Kanske där dom säljer massa militärt överskott och begagnade saker.S det är bara att leta på!
Hurså? ska du sy på dom istället för de vanliga när du gör lumpen??
Hurså? ska du sy på dom istället för de vanliga när du gör lumpen??
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Hans Engström
- Medlem
- Kn Korrekt
- Medlem
Med tanke på att "föregivande av allmän ställning" är straffbart enligt nedan så kanske befälen skulle gjort annat än bara låta sig retas.hangatyr skrev:när jag låg i lumpen fick jag en m59-skjorta med majorkragspegel påsydd framtill. den vårdades ömt och retade gallfeber på befälen!!!!
15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.
Varför gick inte något befäl fram och slet bort den? Det hände två gånger på min pluton när jag låg inne. Snabb degradering så att säga.hangatyr skrev:när jag låg i lumpen fick jag en m59-skjorta med majorkragspegel påsydd framtill. den vårdades ömt och retade gallfeber på befälen!!!!
Senast redigerad av 2 Hiawatha, redigerad totalt 4 gång.
- Johan Elisson
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Kapten gav mig sin gamla ljusgrå, svettblanka fältmössa när jag tappat bort min ganska tidigt under utbildningen (återfann den sedan hemma hos föräldrarna!) för att jag skulle kunna gå till TSF och byta. Dagen efter kom C MKG (gmj) på besök och jag hann inte byta på morgonen. Kn hade kungligt kul, liksom jag, åt att jag hade en mössa som (det är sant) vek ihop sig själv, luktade satan (fast den inte varit använd på ett tag) samt hade avskuret befälsmärke när generalen visiterade...
Kn om generalsbesöket:
"Ta den här mössan, blir kul imorrn när det blir tut i luren för generalen och huvudvridningar åt alla jävla håll."
Själv körde han med lt-märken på 87-tröjan och på hans hjälm stod det "Fänrik XX"... Inget fjantande med andra ord...
Mvh Petter
Kn om generalsbesöket:
"Ta den här mössan, blir kul imorrn när det blir tut i luren för generalen och huvudvridningar åt alla jävla håll."
Själv körde han med lt-märken på 87-tröjan och på hans hjälm stod det "Fänrik XX"... Inget fjantande med andra ord...
Mvh Petter